Handvat van handboor vastzetten

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb deze handige handboor, type "eggbeater", maar het handvat is losgekomen. De ijzeren staaf en het houten handvat waren zo te zien verlijmd en losgekomen door ouderdom.
Waarmee zou ik dit het beste kunnen herstellen? CA lijm (secondelijm), twee-componenten epoxy (toevallig laatst een tube Pattex gehaald), iets anders?

Bijkomend, zou het de moeite zijn om iets van een pen of spie toe te voegen om de verbinding te versterken tegen draaiing? Er kan namelijk best wat torsie op het handvat komen.
 

Bijlagen

  • 20231228_140213.jpg
    20231228_140213.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 33

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je het bestaande handvat wil blijven gebruiken: ontvetten, alles kaal schuren, ontvetten en epoxy. Ik zou zeker nadenken over een mal om e.e.a. in te laten drogen (met het afgeplakte handvat naar beneden) want als het door het uitgelubberde gat er krom op zit, kijk je nooit meer met plezier naar je boor.

Alternatief is een nieuw handvat laten draaien met een exact recht en passend gat, en dan weer epoxy.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Perfect, bedankt voor de hulp. En de simpele Pattex 2-componenten voldoet?

Dankje voor de tip, Jurriaan. Het handvat drukt nu zonder speling vast, maar dat kan na schoonmaken anders zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.