Handschaaf vandikte plank

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is een heel gevaarte, Martijn! Wanneer wordt de rest van de sluier opgelicht? In de sketch up had je. Nog een groefje. Heb je die achterwege gelaten?

NB: maakt je met dat hulpstuk zoveel krullen, of is de knop van de stofzuiger zoek? ;)
 
P

Pel

Guest
@Martijn ik heb het prototype zover dat ik hem kan gebruiken, ik heb het zie ik iets anders gedaan als jij met het vast zetten van het tafeltje in het midden. Ik heb busjes op draadstangetjes M6 gezet, die vast gezet kunnen worden met vleugelmoertjes. Ik kan het goed vast draaien, en er ook behoorlijk druk op zetten het, zakt helemaal niet en blijft aan de maat. Hij is 53 cm lang, ik dacht probeer eerst maar met twee steunpunten, als dat goed gaat kan ik altijd nog groter gaan.

Groet Pel.

1 Vandikte handschaafbankje.jpg

2 Vandikte handschaafbankje.jpg

3 Vandikte handschaafbankje.jpg

4 Vandikte handschaafbankje.jpg

5 Vandikte handschaafbankje.jpg

Groet Pel.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Willems Ontwerp;187708]Bijna klaar ;) Op dit moment kan ik hem al gebruiken en heb hem ingesteld voor wat schaafwerk voor een project. Daarom alleen deze paar foto's.
Er dient nog een spindel gemaakt te worden voor de hoogte afstelling en ik denk dat ik de knoppen voor het vastzetten aan de voorkant ga plaatsen. Op de voorkant zit er wat speling waardoor het hout daar een heel klein beetje buigt, dit heb ik tijdelijk opgelost door een op maat gemaakte lat tussen de onder en bovenkant te steken.
Ook heb ik geen drie maar vier scharnierpunten gemaakt om wat meer verdeling te hebben en de kans op doorbuigen te verminderen. Aan de voorzijde heb ik een in hoogte verstelbaar stopblokje gemaakt in plaats van blokje in het frame te zetten. Het voordeel is dat ik dan de gehele lengte kan gebruiken

Jeetje wat voor schaaf ga je daar wel niet in gebruiken joh?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hunto, Dat gleufje was om de kop van de schroef van het aanslagblok te laten verzinken. Dit heb ik achterwege gelaten omdat ik de aanslag nu op de kop van de jig heb gezet. Foto's zullen later deze week komen, ben nog wat aan het schaven ;) Oh ja, de zuigmond van de stofzuiger past niet op m'n schaaf :p

Pel, Dat ziet er netjes uit man. Toch voor massief hout gegaan zie ik. Ik durfde dat niet aan vanwege de werking ervan. Hoe werkt je klem met de vleugelmoeren nu dan ? Ik zie niet dat deze zich vastklemt op de zijkanten (wangen).

Woody, haha een low angle jack. Het gaat me meer om lange lengtes te kunnen schaven, de lengtes nu benodigd zijn 90 cm lang.
 
P

Pel

Guest
Het zit muurvast Martijn als ik beide vleugelmoeren aandraai, ik had eerst aan een kant een zelfborgende moer zitten, maar die draaide mee, vandaar dat ik alleen vleugelmoeren gebruikt heb, makkelijk los en weer vast te zetten. Hij klemt niet op de zijwangen maar klemt alleen de tafel in de stand waar ik hem zet.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Juist Martijn, en het werkt boven verwachting, de zij wangen hoeven alleen maar steun te geven aan de schaaf meer niet, en krijgen alleen maar neerwaartse druk te verduren op de beide geleide latjes die erop gelijmd zijn. De druk wordt hierdoor verdeeld door de tafel vast te zetten op het scharnier punt.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.