Handige draadloze schakelaar voor afzuiger

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.558
1.156
Omgeving Leiden
Mijn HBM stofzuiger staat wat achteraf en bediende ik tot voor kort met een stok. Ok, het werkt maar een wat eenvoudiger bediening was niet zo' n gek idee.
Al surfend kwam ik op dit filmpje terecht:

En besteld bij Aliexpress voor een paar euro.

De nulspanningschakleaar van de afzuiging gehaald en het kastje, dat ruim in de bestaande behuizing past, aangesloten. Makkelijk zo.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: CSK en ZotVanHout

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
249
107
Rijswijk
Ik ben zelf aan het kijken naar deze variant.
Werkt natuurlijk iets anders, maar effect is gelijk.
Kun je een knop onder je werkbank plakken ofzo.
Raak je hem ook niet kwijt. IMG_0416.jpeg
Link naar Schakelaar.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.204
480
hilversum
Ik had een click aan click uit er tussen gezet en de schakelaar omzeild.
Met me huidige op krachtstroom lukt dat niet meer met dit systeem.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
249
107
Rijswijk
Ik heb het een tijdje gedaan met Klik Aan Klik Uit. Kunnen 3500 Watt schakelen.
Totdat ik een afzuiger met automaat had.
ik heb ook een automaat er tussen zitten waar ik allemaal stopcontacten op heb aangesloten om zo de toepasbaarheid te vergroten.
wat ik mis is een manier om hem zonder machine aan te kunnen zetten om nog even de werkbank schoon te maken oid.

Daarom deze oplossing in gedachten.
Ik steek deze schakelaar in een stocontact. Hiermee schakel ik een (gloei)lamp aan en uit. Deze gloeilamp moet boven de aanschakeldrempel van de automaat zitten, waardoor dus de automaat aangaat en de afzuigier gaat draaien.

Wanneer ik het lampje weer uit klik, stopt alles.

Dit is de theorie.

De aanschakeldrempel is aanpasbaar, dus die zal ik heel laag moeten zetten.

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
219
36
Wanroij
Ik had een click aan click uit er tussen gezet en de schakelaar omzeild.
Met me huidige op krachtstroom lukt dat niet meer met dit systeem.
Weet niet of je handig bent met elektro, maar de oplossing zou zijn een 3 fase relais wat je aanstuurt met 1fase. Kan je gewoon je klik aan/uit blijven gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs1988

jorisvh

Post veel
wat ik mis is een manier om hem zonder machine aan te kunnen zetten om nog even de werkbank schoon te maken oid.
daar loop ik ook tegenaan maar dan vooral voor gebruik van de stofzuiger met accu machines.
dan heb je de geleiderail van de accu invalzaag goed gelegd en de startknop al in de aanslag als je bedenkt dat je de stofzuiger nog manueel moet starten 🙄
zo’n schakelaar met een gloeilamp gaat zeker werken maar ik vraag me af of het ook zou lukken met een capacitieve belasting.
Iemand daar ooit over nagedacht?
ik heb geen idee of het realistisch is om een stroom te genereren die volstaat om de stofzuiger aan te schakelen met een condensator.
een klein doosje met een condensator en die schakelaar vind ik wel eleganter dan een lamp die aan moet om de stofzuiger te doen werken.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.935
928
Enschede
ingoogni.nl
ik heb geen idee of het realistisch is om een stroom te genereren die volstaat om de stofzuiger aan te schakelen met een condensator.
Of je dat direct lukt betwijfel ik, maar met een microprocessor die de stroom of het magnetisch veld o.i.d in de kabel detecteert wel. Die kan dan vervolgens relais aansturen. Deze kan misschien helpen? Of deze. Zoek op arduino, current clamp.

Edit: ik denk dat ik het probleem niet goed heb begrepen?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Of je dat direct lukt betwijfel ik
Ik ook, anders had ik het al geprobeerd 🤣.

Mijn bouwstofzuiger (Makita VC4210) schakelt al automatisch aan/uit als ik er een bedrade machine in steek (ik heb er een verdeelstekker in zitten met alle machines die ik aan ‘t gebruiken ben). Dat werkt perfect. Er zit dus al een stroomdetectie in.

Probleem is bij accu gereedschap. Daarvoor wil ik graag een draadloze drukknop die ik bvb op het einde van de slang of op de accumachine kan zetten om de stofzuiger aan/uit te schakelen.

Ik kan een standaard draadloze oplossing (zoals die waar dit draadje mee startte) vòòr de stofzuiger zetten maar dan werkt het niet meer automatisch voor bedrade machines.

Een mogelijke oplossing is de stofzuiger doen denken dat er een bedrade machine aangaat, bvb door - zoals geopperd door @Luccio - een lamp achter zo’n draadloze schakelaar in de verdeelstekker te steken. Lamp aan = stofzuiger aan. Maar dat vind ik niet echt een elegante oplossing.
Vandaar mijn vraag of het met een niet resistieve belasting ook zou lukken, bvb een condensator.
Ik heb geen idee van de drempelwaarde voor de stroom maar, als ik het goed heb, kan ik bvb een stroom van 1A laten vloeien met een condensator van 1A/230V/(2*pi*50Hz) = 14µF. Bvb deze
Alleen heb ik geen idee of dat zou werken.

Of, stofzuiger opengooien en iets parallel met de bestaande stroomdetectie toevoegen.

Of …

Ik kan natuurlijk een stofzuiger en een invalzaag met Bluetooth kopen, maar dat maar dat gaat ‘em niet worden.

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
249
107
Rijswijk
Mijn minder elegante oplossing is ook een product van mijn gebrekkige kennis van elektra, en dus werk je er maar omheen. En omdat we er hier volgens mij wel van houden 'om er dan maar een feature' van te maken. misschien is onderstaande lamp wel iets ;)

on air.jpeg

• Leuk
Waarderingen: michelb_ww

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.935
928
Enschede
ingoogni.nl
Of, stofzuiger opengooien en iets parallel met de bestaande stroomdetectie toevoegen.
ik ben bang dat het dat wordt. Het wordt dan zoiets als de Festools bleuteut accu's, buttons en stofzuigers. Dat zou je ook op basis van die 433mHz schakelaars/ontvangers kunnen bouwen.

Of, ouderwets, alle machines bedraad. ;)

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Ik heb zelf een HBM300 afzuiger met zo'n zelfde aan/uit mechanisme.
Had deze afstandsbediening gekocht maar dat werkt dus niet.

Weet iemand hoe ik dit wel werkend kan krijgen? @Rdl jij geeft aan de schakelaar omzeild te hebben, is dat met een zelfde soort afstandsbediening? En hoe heb je dat gedaan?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.204
480
hilversum
@Tympy Schakelaar kastje open gedraaid en de draden uit de schakelaar gehaald en door verbonden :)
Waardoor hij bediend word door de stekker.

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
394
121
Midden Nederland
Dankje voor je snelle reactie, dat moet te doen zijn :)

Misschien dat ik eerst nog ga proberen om hem direct aan de Altendorf te koppelen, volgens de handleiding van de zaag moet dat ook mogelijk zijn. Mocht iemand daar ervaringen mee hebben dan ben ik daar ook erg benieuwd naar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.