Handgereedschap maken voor de Opendag hout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Mooie combi Wim!

Ik vermoed kop van Schildpad hout en steel van Essen hout.

Roeland ik weet niet wat schildpadhout is.😊 Ik heb het gekocht als marblewood en als steel heb ik een oude steel gebruikt van een steekschop. Dat is dus essen denk ik, maar stelen worden ook van hickory gemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Nu ik mag vertellen dat er een tweeling bij gekomen is. Een vrijwel identieke klopper. Ik maak unicaten en elke gelijkenis berust op toeval.

Naast deze twee kloppers heeft Meubelmakerij Berkelmans een setje beitels ter beschikking gesteld.
De kwaliteit is ongeveer die van nooitgedagt. Ik heb dit setje een upgrade gegeven. De achterzijden gevlakt en ze een goede slijpbeurt gegeven. Ja ze zijn scherp. Meteen even voorzien van een handig werkplaatshulpje en op een presenteerplaatje geschroefd.
20231020_202150.jpg
Wat vinden jullie ervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Richard72, Roel22 en Rdl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Bij mij hangen er een stuk of 10 op een rijtje. Ik heb er nog geen last van. Kan ook niet want er liggen spullen voor. Ik kan dus alleen makkelijk bij het handvat. :eek:
Ik kon trouwens twee handvatten extra schoonmaken tijdens/na het monteren van de beitel in het hecht.
Ze waren zo scherp dat ik het niet voelde. Nu taxus heeft veel kleuren in het begin. toch maar even weggehaald die rode vlekken extra schuur en oliebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.