Hammer perikelen

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Laat mij beginnen met te zeggen dat Hammer goede , doordachte en stevige machines maakt, waar ik tevreden over ben.
Tot je de stofafzuigingslang van de cirkelzaag moet vervangen.
Onder mijn B3 Winner had zich bij het schulpen van stamdelen een enorme bult zagemeel opgehoopt. De machine opengemaakt, het zaagblad er afgehaald en enkele scheurtjes ontdekt in de 90° bocht van de slang. Vandaar het dikke pak zagemeel.. De slang was lang genoeg , dus ik dacht ik haal er een paar cm af. Zo gezegd zo gedaan. Blijkt dat de - ronde- slang ( een stevige flexibele mét spiraal draad er in) door middel van een slangklem op de rechthoekige onderkant van de ' afzuigtrechter' geprest zit. Afhalen was geen probleem. terug monteren.... het nieuwe ronde uiteinde van de slang ( mét stevige spiraaldraad - staal veronderstel ik) past van geen kanten op de onderzijde die pakweg 3 x 11 cm mooi rechthoekig is én zich onderaan het zaaggedeelte bevindt. Ik vraag mij af of het bij Hammer nu zo'n onoverkomelijke dure kost is om een verbindingsstuk te maken ( en erop zetten natuurlijk) dat bovenaan 3 x 11 cm is en in een mooie 90° bocht naar een ronde uitgang van 10 cm verloopt alwaar de flexibele slang moeiteloos kan aangesloten worden. Dat zou wel mogen op machines uit die prijsklasse.
Wat hebben we geleerd ? bij de volgende scheuren ( onvermijdelijk omdat er regelmatig lange splinters hout mee de afzuiging ingaan) zullen de scheuren met sterke tape overplakt worden, van die slangklem en flexibel hou ik mijn handen af.
Alle forumleden met een Hammer tafelzaag, morgen maar eens kijken , maar vooral niet aankomen.
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Gelukkig zijn ze consequent, bij Felder is het niet beter:p

De oplossing zou nochtans simpel kunnen als ze de aanzuigslang een andere weg laten volgen en op de korte zijde laten buitenkomen in plaats van aan de lange zijd zoals nu. Er zou dan wel genoeg plaats zijn om een verloop te monteren, nu is dat bijna niet mogelijk omdat er te weinig plaats is wanneer de zaagunit op 45° gekanteld is.

Heb zelf al een paar maal dat stuk aanzuigslang moet vernieuwen omdat dat nogal makkelijk scheurt. De nieuwe aanzuigslang vorm ik vooraf op een op maat gezaagd stukje houtafval, daarmee plooi ik de ronde slang naar de juiste rechthoekige vorm, plaatsen is daarna 2min werk:p
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb me dat ook al afgevraagd waarom dat zo is. Ik heb er wel nog geen schade aan gehad, dus no niet moeten aanpassen.
Maar een gelijkaardig probleem met de afzuiging. Waarom maken ze die kraag waar de zak om moet niet 5 cm langer. Dat kan toch geen onoverkomelijke meerkost zijn. Nu is het vervangen van een zak telkens een uitdaging begeleidt door de nodige krachttermen. Enkele centimeters meer zou het zoveel eenvoudiger maken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als het enige manco aan die machine een slangaansluiting is, dan heb je volgens mij weinig te klagen.

Ik denk dat vele hier op het forum, mijzelf daarbij, je benijden voor hebben van zo'n machine.
Volgens mij ben dan, als ik dat mag zeggen, een beetje aan het pietlutten.

Waarschijnlijk bereik je meer door deze klacht bij Hammer zelf neer te leggen. Dan is de kans ook het grootst dat er wat mee gedaan wordt.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik denk dat jullie deze constructie bedoelen? Ook niet zo bijzonder toegankelijk ... Grtn
 

Bijlagen

  • 20160205_100344.jpg
    20160205_100344.jpg
    69,3 KB · Weergaven: 373

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Dat is inderdaad de miskonflieter van Hammer. De slang aansluiten is geen lachertje.
William, wij - 'de Hammerbezitters' zijn zeer tevreden over de kwaliteit, en prijzen ons gelukkig met mooi materiaal, maar zo'n gerenommeerd merk mag voor die koppeling toch geen ' houtje- touwtje' oplossing gebruiken.
gr,
Danny
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Bij de Felder afdeling is het aangepast. Deze week mijn K500S binnen gekregen en die heeft een verloop waardoor er binnen de machine gewoon een ronde slang is aangesloten.

IMG_3177.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@ Mathieu: Amen! Inderdaad een vreemde kwalitatieve misser voor een toch gerenommeerd merk.
d of weten niet
Ontwerpers zijn wel vaker een beetje wereldvreemd of weten niet precies wat de gevolgen zijn van hun ontwerp.
Ik werk soms aan een toestel waar een rooster vastzit met speciale moeren SW 23. SW 23 is geen maat, maar bij een gewone moer zou dit geen probleem zijn. Een verstelbare moersleutel is dan de oplossing. Probleem is dat die moeren moeilijk bereikbaar zijn en enkel met een dopsleutel fatsoenlijk te bereiken zijn. Maar een dop 23 zit niet in een standaard setje.
Bij een ander toestel zit een sensor die met een waterpomptang moet worden aangedraaid. Alleen kan je er niet fatsoenlijk bij met een tang.
Zo kan ik (en vele anderen) nog wel even doorgaan over ontwerpen die gebruiksonvriendelijk zijn.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
d of weten niet
Ontwerpers zijn wel vaker een beetje wereldvreemd of weten niet precies wat de gevolgen zijn van hun ontwerp.
Ik werk soms aan een toestel waar een rooster vastzit met speciale moeren SW 23. SW 23 is geen maat, maar bij een gewone moer zou dit geen probleem zijn. Een verstelbare moersleutel is dan de oplossing. Probleem is dat die moeren moeilijk bereikbaar zijn en enkel met een dopsleutel fatsoenlijk te bereiken zijn. Maar een dop 23 zit niet in een standaard setje.
Bij een ander toestel zit een sensor die met een waterpomptang moet worden aangedraaid. Alleen kan je er niet fatsoenlijk bij met een tang.
Zo kan ik (en vele anderen) nog wel even doorgaan over ontwerpen die gebruiksonvriendelijk zijn.


Ik ben opwikkelaar voor mijn werk. en weetje hoe weinig van zulke informatie terug komt bij de engineer die het gemaakt heeft. Ik vind gebruikers informatie echt heel waardevol. Ik verzin dingen maar hoef er niet dagelijks mee te werken. Dus inplaats van te klagen. Geef feedback aan de leverancier. Als ik me goed herriner heeft Felder het slot van de N4400 aangepast door klachten van gebruikers. Dus ze doen er daarwerkelijk iets mee.

Want ik kan je ook vertellen dat als je zulke klachten krijgt. Dat het vaak een management keuze is of zoiets aangepast wordt: Het kost ons zoveel op deze modificatie door te voeren maar het levert ons direct niks op. Dus helaas. Dat heb ik heel vaak zien gebeuren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben opwikkelaar voor mijn werk. en weetje hoe weinig van zulke informatie terug komt bij de engineer die het gemaakt heeft. Ik vind gebruikers informatie echt heel waardevol. Ik verzin dingen maar hoef er niet dagelijks mee te werken. Dus inplaats van te klagen. Geef feedback aan de leverancier. Als ik me goed herriner heeft Felder het slot van de N4400 aangepast door klachten van gebruikers. Dus ze doen er daarwerkelijk iets mee.

Want ik kan je ook vertellen dat als je zulke klachten krijgt. Dat het vaak een management keuze is of zoiets aangepast wordt: Het kost ons zoveel op deze modificatie door te voeren maar het levert ons direct niks op. Dus helaas. Dat heb ik heel vaak zien gebeuren.
De voorbeelden die ik heb aangehaald zijn nadien ook wel aangepast, maar de eerste reeks toestellen staan bij klanten en wij technici moeten er onze plan mee trekken. Maar bijvoorbeeld een SW 23 gebruiken snap ik niet. Tijdens het ganse proces van ontwikkeling en testen zou toch iemand daar toch moeten zeggen: dit komt niet goed. Maar dat gebeurd niet, of pas als het onheil al geschied is.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
ik heb overlaatst ook de slang moeten vervangen van mijn hammer, zat niet 1 scheur in, maar was volledig vergaan. Ik heb dat ijzer aan de zaag er afgehaald (3 bouten), om het dan rustig er proberen over te krijgen, ipv dat vlak bij de zaag te doen. Maar ook dan was het zeker niet gemakkelijk om het er netjes om te krijgen, nogal veel trek en duw werk.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb ook al een paar keer met argwaan naar de afzuigslang gekeken. Nu blijkt dus dat mijn vermoeden van het kunnen scheuren van de slang realiteit is.
Dit is de belangrijkste reden dat ik al enige tijd het voornemen heb om een zero clearance insert te maken.
Toen ik dit opperde bij de vertegenwoordiger van Hammer kreeg ik als antwoord dat ik niet zulke smalle "repen" moet zagen. Daar heb je een lintzaag voor.

Heeft iemand hier ervaring met zo'n zero clearance insert?
Ik heb wel het filmpje van Marius Hornberger hierover gezien.

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.