Hammer of Power record vlak en vandiktebank

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
168
42
Berkel en Rodenrijs
Ik heb de hammer a2 26, met de gewone messen. Ben heel erg tevreden met de machine. De machine zelf is heel stil en stabiel. Toevallig vandaag nog 200 meter eiken 20cm breed een millimeter dunner geschaafd. Was in minder dan 2uur gepiept. Machine heeft bijna constant aangestaan, alleen halverwege de messen gedraait.

Stofafzuiging is geweldig.

Hoor vaak over de RP dat de aanslag bij het vlakschaven niet haaks blijft na terugplaatsen na vandikteschaven. De aanslag van mijn a2 26 blijft perfect 90. Heb er in de afgelopen 1,5 jaar nog nooit aan gezeten.

Als de messen scherp zijn is het geluid goed te doen. Maar botte messen maken veel herrie. Groot voordeel van de 3 messen is m.i. dat je er dus maar 3 hoeft te vervangen als ze bot worden. Dat je met wisselmesjes alleen het botte mesje hoeft te vervangen lijkt leuk, maar op een gegeven moment (zeker als je wat bredere planken schaaft) zullen al je wisselmesjes gewoon uniform botter worden. Als dat net zo snel gaat als met de normale messen sta je iedere 100/150 meter eiken schaven je mesjes allemaal weer te draaien. Maar ik heb nooit met spiraalas geschaafd en dit is dus maar een theorie om het geld van de spiraalas in m'n zak te houden.

Vervangende messen HM zijn wel prijzig. Zeker met €18 verzendkosten. Ze hebben ook HSS messen. Die schaven 5 meter lang heel mooi. Maar daarna is het scherpste er wel vanaf.

Ik kom nooit vermogen tekort. En samen met afzuiger is iets minder vermogen wel prettig op 1 groep.

Service van felder nederland was geweldig.

Karretje heb ik er zelf bij gemaakt (zie foto's). Weet niet of je kan lassen, de tekeningen heb ik nog liggen.

Je mag hem komen testen als je wil. Ik woon in Berkel en Rodenrijs.

Bijlagen

• IMG_20250118_205037.jpg
    IMG_20250118_205037.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20250118_212952.jpg
    IMG_20250118_212952.jpg
    70 KB · Weergaven: 28
  • IMG_20250118_205013.jpg
    IMG_20250118_205013.jpg
    64,9 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.467
833
@keestenk Prachtige kar!
Als je de tekeningen en materiaallijst digitaal beschikbaar hebt, zou je daar vast een aantal forumleden een groot plezier mee kunnen doen.

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
184
148
Bunde
Ik heb de hammer a2 26, met de gewone messen. Ben heel erg tevreden met de machine. De machine zelf is heel stil en stabiel. Toevallig vandaag nog 200 meter eiken 20cm breed een millimeter dunner geschaafd. Was in minder dan 2uur gepiept. Machine heeft bijna constant aangestaan, alleen halverwege de messen gedraait.

Stofafzuiging is geweldig.

Hoor vaak over de RP dat de aanslag bij het vlakschaven niet haaks blijft na terugplaatsen na vandikteschaven. De aanslag van mijn a2 26 blijft perfect 90. Heb er in de afgelopen 1,5 jaar nog nooit aan gezeten.

Als de messen scherp zijn is het geluid goed te doen. Maar botte messen maken veel herrie. Groot voordeel van de 3 messen is m.i. dat je er dus maar 3 hoeft te vervangen als ze bot worden. Dat je met wisselmesjes alleen het botte mesje hoeft te vervangen lijkt leuk, maar op een gegeven moment (zeker als je wat bredere planken schaaft) zullen al je wisselmesjes gewoon uniform botter worden. Als dat net zo snel gaat als met de normale messen sta je iedere 100/150 meter eiken schaven je mesjes allemaal weer te draaien. Maar ik heb nooit met spiraalas geschaafd en dit is dus maar een theorie om het geld van de spiraalas in m'n zak te houden.

Vervangende messen HM zijn wel prijzig. Zeker met €18 verzendkosten. Ze hebben ook HSS messen. Die schaven 5 meter lang heel mooi. Maar daarna is het scherpste er wel vanaf.

Ik kom nooit vermogen tekort. En samen met afzuiger is iets minder vermogen wel prettig op 1 groep.

Service van felder nederland was geweldig.

Karretje heb ik er zelf bij gemaakt (zie foto's). Weet niet of je kan lassen, de tekeningen heb ik nog liggen.

Je mag hem komen testen als je wil. Ik woon in Berkel en Rodenrijs.

Wat een mooi karretje/onderstel heb je daar gemaakt! Dat ziet er echt zeer gelikt uit. Zou zo uit een Felder catalogus kunne komen. Hoeveel hoger komt de machine nu te staan?

Wat betreft het idee over de voor en nadelen van de messen, denk ik dat er wat ervaring mist met het gebruik en de bijbehorende slijtage van de kleinere wisselmessen die op spiraalas zitten.
Uit eigen ervaring A3-31 met spiraal as;
D mesjes zijn een stuk harder en blijven echt heel lang scherp. Heb helaas geen uren teller of strekkende meter teller hoeveel er nu werkelijk door is gegaan, Maar mijn machine is van 2020, hobby matig gebruik, 95% eiken en aardig wat meters gezien. Nu begin ik wel te denken aan de mesjes voor het eerst een slag te draaien. Schaafbeeld is nog steeds goed op 1 klein plekje na. Draaien wil ik vooral doen om eens te zien wat het verschil is tussen nieuwe scherpe kantjes, dus meer uit nieuwsgierigheid.

Denk dat hier wel meer forumleden dit kunnen herkennen.

Wat betreft 2de hands A3'S, gevoelsmatig zegt mij dat vooral enthousiastelingen en kleine bedrijven met hart voor de zaak en hun gereedschap deze gebruiken. Grotere bedrijven gebruiken snel grotere en zwaardere machines. Zou Daarom niet zo bang zijn om een 2de hands A3 te kopen. Zeker niet als je deze zelf ophaalt en kan proefschaven.

Hoop hiermee een helpende visie te hebben kunnen delen.

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
168
42
Berkel en Rodenrijs
Bedankt, voor de complimenten. Ik zal de tekeningen eens opzoeken.

Betreffende de wisselmesjes, bedankt voor je inzichten. Een groot bijkomend voordeel lijkt mij ook het lagere geluidsniveau bij het schaven.

Ik zie dat de wisselmesjes van HW hardmetaal gemaakt worden. De schaafbeitels worden van zogenaamd
HS-M42 (hoogvermogend staal) met hoog kobaltgehalte gemaakt. Ik ken de laatst genoemde legering niet. En weet ook niet wat de verschillen zijn met hardmetaal.

Wel zie ik dat felder inmiddels € 98,49 voor 10 beitelplaatjes voor de spiraalas vraagt. En je hebt er bij de a2 26 al 39 stuks nodig. Dan kan je wel 4x draaien.

Toen ik de a26 kocht was de spiraalversie nog niet in zicht. Maar ik vraag me sterk af of het de investering waard is voor hobbygebruik. Achteraf de beitelas vervangen voor de spiraalas schijnt niet mogelijk te zijn doordat ze een andere geometrie hebben. (daar heb ik in het verleden contact over gehad met Felder)

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
168
42
Berkel en Rodenrijs
Hier wat foto's van "onder de motorkap" kwam ik toevallig tegen.

Bijlagen

• IMG_20250120_203639.jpg
    IMG_20250120_203639.jpg
    95 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20250118_210614.jpg
    IMG_20250118_210614.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20250120_203620.jpg
    IMG_20250120_203620.jpg
    104,4 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20250120_203649.jpg
    IMG_20250120_203649.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 16

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
527
239
Almen aan zee
Achteraf de beitelas vervangen voor de spiraalas schijnt niet mogelijk te zijn doordat ze een andere geometrie hebben. (daar heb ik in het verleden contact over gehad met Felder)
Voor m'n Jet heb ik een vervangende spiraalas gekocht bij Sheartak, ben zeer te spreken over de kwaliteit.
(Je betaalt er wel voor.)

Ze hebben er nu ook een voor de Hammer A2-26:

• Leuk
Waarderingen: keestenk

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.482
826
Noord-Veluwe / Skåne
Achteraf de beitelas vervangen voor de spiraalas schijnt niet mogelijk te zijn doordat ze een andere geometrie hebben. (daar heb ik in het verleden contact over gehad met Felder)
Dat is inderdaad ook wat de mannen in Barneveld mij verteld hebben.

Eerst had ik een C3-31 met een gewone schaafas. Nu heb ik een A3-31 met een spiraalas. Ik zou niet meer terug willen. Ik heb beide typen goed kunnen vergelijken in mijn eigen werkplek en voor mij is het verschil meer dan genoeg om de voorkeur te geven aan de spiraalas.

keestenk

Actieve deelnemer
5 jul 2016
168
42
Berkel en Rodenrijs
Jazeker!! Ik vind het alleen jammer dat de A2-26 redelijk korte tafels heeft. Stel ik koop zo een verlenging er bij dan kost het 250 euro extra. Het gene wat mij dan weer tegen staat is dat hij 15cm breed is. De A3 is dan natuurlijk perfect, alleen om voor 5cm breedte en iets langere glijtafels nou 1200 euro extra af te tikken...

En idd, tegenwoordig staat het zelfs bij stofzuigers hoeveel dB ze produceren, waarom dan niet bij een serieuze vlakbank.
Naar mijn weten zijn er geen verlengtafels beschikbaar voor de a2 26. Planken langer dan 1,80m schaven vind ik lastig worden op dit model. Ik gebruik bij langere planken vaak een rolbok die ik precies in lijn zet met de uitvoertafel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.