Hammer N3800 of Laguna 14/12

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
hallo, ben al een tijdje aan het rondzien voor een nieuwe lintzaag. heb nu een tweetal jaar een Makita lintzaag waar ik nooit echt tevreden mee ben geweest (niet echt hun 'core', andere toestellen wel tevreden over), dus wou nu wat meer geld uitgeven voor een meer gereputeerd merk. kwam onder meer via dit forum uit op de Hammer N3800 (kreeg steeds goede commentaren), heb zoveel mogelijk info opgezocht en Felder op een beurs bezocht. was dus wel overtuigd, maar kreeg vandaag mail van Baptist met ondermeer de Laguna 14/12 nieuw in hun assortiment. als ik de twee naast elkaar vergelijk, kom ik bij de Hammer uit op iets meer vermogen (2pk ipv 1,75pk) en veel accessoires zoals de schuurband die me wel interesseert, De Laguna echter heeft standaard keramische geleiders (welke er degelijk uitzien) een grotere doorvoerbreedte (436mm ipv 360mm) en een snelspansysteem voor het lint wat ik op m'n Makita echt handig vind. de prijs is ongeveer hetzelfde (€1600). doet me wel meer neigen naar de Laguna nu. iemand ervaringen of opmerkingen hierover?
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
hammer

Hallo,

Laat je eens weten wat het geworden is? Ik ben ook wel benieuwd naar de Laguna 14/12.
Bedankt!

sorry voor de late reactie, maar heeft even geduurd voor ik uiteindelijk beslist heb. het is uiteindelijk de hammer N3800 geworden. of het een juiste keuze is, zal moeten blijken, ben nog aan t wachten (4 weken) voor de levering vanuit Oostenrijk. uiteindelijk toch wel wat nadelen direct: de hammer kost meer, levering in belgie komt op 200€ + btw wat ik belachelijk veel vind (ga 'm zelf afhalen dus), de laguna bij baptist wordt geleverd voor 59€ vanuit nederland! en de levertijd laguna was maar paar dagen, maar goed, wat me deed twijfelen aan laguna was ten eerste het gebrek aan accessoires bij baptist nu (en ze zijn de enige in de benelux die deze heeft geloof ik) en ondersteuning: het is voor hun een nieuw product ook, de grotere broers pas (veel) later verkrijgbaar. het hoofdhuis zit blijkbaar in de UK. met de nakende brexit (ook probleem voor bv bandsawblades tuffsaws) zal t allemaal niet beteren. zolang alles goed werkt geen probleem, maar bij herstellingen maak ik me wat zorgen over ondersteuning dus (je kan dat niet even gauw met de post opsturen hé). de hammer heeft ook een schuurbandsysteem wat me zeer handig lijkt en ik er dus bij genomen heb. geen keramische geleiders bij de hammer, maar heb verschillende posts gezien van keramische geleiders laguna welke na paar maanden al versleten of beschadigd waren (en ze zijn niet goedkoop hoor ik), blijkbaar geen massief keramiek, maar laagje over staal? de doorverkoopwaarde van hammer is ook uitstekend moest het ooit nodig zijn.
 

Take It Easy

Nieuw lid
24 aug 2019
7
0
Bedankt voor de update! Laat gerust binnen enkele maanden eens weten hoe je het stelt met je nieuwe machine.
 

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
eerste indruk hammer N3800

na uiteindelijk 6 weken wachten heb ik de zaag deze week ontvangen. het was nog een heel gedoe om 'm alleen in m'n atelier te krijgen omdat hij niet echt licht te noemen is. de eerste indrukken na gebruik zijn zoals al eerder vermeld door andere gebruikers denk ik. heb al een tijd een project op stapel liggen waarvoor deze zaag ideaal is: uitzagen van 4 'voeten' in volle eik 14cm hoog, 30x24cm oppervlakte voor basis van zware marmeren lampen. eerder had de opdrachtgever een grote stam laten vierendelen door een andere meubelmaker welke daar blijkbaar een paneelzaag voor gebruikt heeft.
Bekijk bijlage 92613 je ziet 't aan de 'burnmarks'
heb er de bijgeleverde 20mm zaag op geïnstalleerd, opspannen ging vlot, je voelt dat je nog stuk verder kan dan de indicator aangeeft voor 3/4" wat normaal de maximum breedte is, maar vermoed dat ik zeker met de dunnere carbon-zagen tot 1" kan als nodig. het 'tracken' van de zaag geeft me weer wat hoofdbrekers: sommigen zweren bij de vertanding midden van de band, wat niet mogelijk is bij brede bladen, anderen de zaag gewoon in het midden. Hammer adviseert de vertanding bijna voorbij de rubber band in de handleiding, maar toen ik het beetje wou aanpassen en verkeerde richting draaide (hooguit kwartslag) schoot de zaag er ineens af met een knal alsof er een straaljager door de geluidsmuur ging. vond ik niet voor herhaling vatbaar. blijkt verder dat het blad ook als ik het boven in het midden track, beneden de vertanding tot aan de rand blijft. denk dat ik het dicht bij de rand ga tracken, maar advies hierover is welkom.
bij het stopzetten van de machine hoor ik de elektrische rem zijn werk doen tot goede 5s nadat de zaag stilstaat, even raar, maar werkt goed.
blokken op maat zagen:
door de invalshoek lijkt het of m'n rechterhand vlakbij de zaag is, maar is stuk van 8cm dat eraf gaat hoor.
zaagt zeer vlot dus, ook het schulpen geeft geen problemen, bijna perfect vlak ook, hoef ik maar weinig te schaven erna. m'n zorg over de kwaliteit van de zaagbladen is dus ongegrond.
hierna een zaagblad 6mm erop om de curves uit te zagen, heb deze weer opgespand volgens de indicator, maar bij het zijdelings duwen leek het me wat veel spanning. en idd na 10s zagen knapte het blad. bij deze duidelijk niet afgaan op de indicator dus. ook lijkt de zaag me hiervoor niet echt geschikt omdat de blok relatief moeilijk te draaien is en je dus snel zijdelings blokkeert. denk een 8mm of 10mm beter bij deze dikte. heb het uiteindelijk met de 20mm moeten zagen omdat Tuffsaws toe is tot 7/1 waardoor de afwerking niet geweldig is.
klusje voor de schuurinrichting dus. deze was een uitdaging om te installeren door de gebrekkige handleiding (enkel onduidelijke pictogrammen), maar blijkt nog een stuk beter te werken dan verwacht! de te schuren hoogte is 14cm, sommige stukken tot 3 à 4mm door de beperkte radius van de zaag maar de schuurband maakte er snel komaf mee (korrel 80). vooral de afronding werkte goed, bij de rechte stukken had de band door de grotere zijdelingse wrijving de neiging om te verschuiven, maar zachtjes werkt goed. het hulpstuk voor binnen-krommingen bij dit stuk niet nodig gehad. met een set schuurbanden (5) erbij komt dit accessoire op ruim €300 (btw in), wat ik nog steeds veel vind voor wat stalen onderdelen, maar haaks schuren met dit vermogen heb ik nog niet veel gezien. zeker pluspunt tegenover de Laguna waarbij dit niet mogelijk is. schuurbanden andere korrel zijn ook verkrijgbaar, maar lijkt me wat overbodig: het fijnschuren gaat perfect met gewone concentrische machine of met de hand.
resultaat na wat verdere afwerking :voet 1 fb.jpgvoet 2 fb.jpg

pluspunten:
genoeg vermogen, zelfs bij het zagen volledige bereik van 30cm
ruim genoeg opspankracht
alles zeer degelijk uitgevoerd en afgewerkt
de langsgeleider werkt vlot en robuust, perfect evenwijdig ook
goede schuurband-accessoire
na het breken van het zaagblad was het bovenste draaiwiel na een paar minuten nog met een rotvaart aan 't draaien zonder schijnbaar af te remmen. top lagers dus

minpunten:
de stofafzuiging is helemaal onderaan, veel 'gaten' in de constructie ook waardoor je een stevige afzuiging nodig hebt voor goed effect, m'n 1pk is wat zwak hiervoor. ook geen extra poort vlak onder de tafel.
de geleider voor het zaagblad gaat door de constructie met de metalen band moeizaam omhoog, ook best de instelling nakijken telkens je deze veranderd. bij de laguna lijkt het me veel vlotter te werken, ook door het groter draaiwiel.
de geleiding onderaan voor achterkant zaagblad is een bout en moeilijk bereikbaar, heb ergens gehoord over aanpassing met vleugelmoer buiten de behuizing?
geen snelspanner, maar de opspanner werkt goed en snel

al bij al blij met m'n keuze, binnenkort nieuwe zaagbladen zodat ik het verder kan testen.
ga ook eens proberen om het gebroken zaagblad te hardsolderen met messing of zilver, wat zonde van het nieuwe blad anders
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.