Hammer lintzaag advies

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb even jullie hulp nodig.
Ik heb nu een Scheppach Basato 3 lintzaag die op zich goed bevalt. Maar mijn kopdraaibank vraagt om dikke brokken en die moeten eerst onder de lintzaag in vorm gebracht worden.
Ik zoek nu een zwaardere lintzaag met meer hoogte en verkoop dan de scheppach.
Ik zag op de beurs in Hardenberg de Hammer N4400 met een zaaghoogte van 27,5 cm en de mogelijkheid op 230V.
Is dit een goed machine en geschikt voor dikke blokken (hard) hout?????
Bedankt voor het (ervarings)advies.
vr.gr. Jan Pranger.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey Jan , ik heb een Hammer lintzaag, wel op 380. Spijtig genoeg kan ik niet vergelijken met andere merken gezien dit de eerste keer is dat ik een lintzaag heb/ermee werk. Ik heb ze nog niet veel gebruikt, maar een eik van 16 cm gaat er wel goed doorheen. Met een beetje geduld en een scherp zaagblad op de juiste spanning mag de balk nog wat hoger zijn , denk ik.
gr,
Danny
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Jan,

Ik heb eerst een Metabo gehad van 900W, deze verzaagde met een goed lint (woodslicer) zonder veel problemen 16cm eiken tevens z'n maximale capaciteit. Ondertussen overgestapt naar een JET JWBS 18 nadat ik eerst hag gekeken naar de Hammer. Wat me een beetje tegenviel van de Hammer dat je overal extra voor betaald. De Jet zaagt tot 30cm, heeft 2600w en komt standaard compleet met hoek- en lengteaanslag.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hoi,

over deze lintzaag is als meer geschreven.
Even zoeken op de N4400 geeft je de onderwerpen.

De verhalen zijn veelvuldig goed,
maar het kan zijn dat je 16A stop het niet trekt,
en de verkopers weten van weinig.

Maar wat mijn conclusie is uit de verschilllende bijdrage: als het bovenstaande geen probleem is, dan is het een goede machine (alhoewel de Jet ook positief vermeld wordt)
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Jan,

Ik gebruik de hammer N4400. Alleen is de mijne op krachtstroom.
De machine heeft een rustige loop, loopt mooi in balans. Het wisselen van de zaaglinten gaat ook makkelijk. De geleidingsrollen zijn makkelijk en nauwkeurig af te stellen zonder gereedschap. Verder is de machine vrij compact van qua afmeting.
De langsgeleider is stabiel en goed af te stellen en vast te zetten. Het losse afkort hulpstuk is zijn geld niet waard. Helaas heb ik deze wel betaald. Had hem vooraf niet gezien.
Of de machine bij jou thuis goed op 220volt gaat draaien kan ik natuurlijk niet zeggen. De motor die ze gebruiken is wel dezelfde als de motor die ze in de vlakenvandikte bank gebruiken en er is hier op het forum al eens geschreven dat iemand daar veel moeite mee heeft gehad om die goed lopend te krijgen.

Ik hoop dat je tot een goede beslissing kunt komen,
Groet Jos
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ziet er degelijk uit.
Weten jullie de hoogte van het tafelblad?
Wat kost die lintzaag machine?
Lijkt wel een beetje of de ruimte op de tafel voor het zaaglint kort is, hoeveel is dat?
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb de Hammer op 220 volt, het is een krachtige motor (3pk denk ik) en ik heb er nog geen problemen mee gehad.
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
@ borre,

Heb ik besteld bij Highland Woodworking in Atlanta. Linten zijn redelijk betaalbaar, maar verzend en douane kosten zijn redelijk hoog. Mocht je (of iemand anders) interesse hebben, ik bestel ze met enige regelmaat, wellicht aardig om te combineren?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben ondertussen ook aan het uitkijken naar een lintzaag. Waarschijnlijk gaat het de Hammer worden. De machine is in vergelijking met andere merken vrij goedkoop. Nu wil ik wel eerst de hoogte van de machine (en eventueel het gewicht) weten. Deze gegevens zijn niet vermeld in de documentatie. Wie kan mij helpen?
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Mathieu,

De hoogte is 195cm. De mijne staat op wielen dus machine zelf zal een cm of twee lager zijn. Gewicht is moeilijk te zeggen. Ik heb hem niet gewogen. Ik weet niet waarom je het wilt weten maar met twee personen goed te tillen.

Groet Jos.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Jos,
Ik wilde het gewicht ongeveer weten om te weten of de machine min of meer hanteerbaar is.
Op zich is gewicht geen probleem in mijn werkplaats. Zijn die wieltjes een set wat bij de machine horen, of is dit eigen fabrikaat. En geeft dit geen problemen met de stabiliteit?
Danny, bedankt, hier kan ik mee verder. Enkele boterhammen met choco zijn voor mij voldoende om deze machine te tillen :D .

Mathieu
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Mathieu,

Ik heb de orginele set die hammer verkoopt om de machines verplaatsbaar te maken. De achterste wielen worden met een stevige as door de voet van de machine gepaatst. De wielen hebben naaldlagers en rijden goed zonder dat ze speling hebben. Voor komt de machine op klein pootjes te staan, deze zijn af te stellen. Verder moet er dan nog een verrijdbare hefboom bij genomen worden.
Kosten voor het geheel hoog maar het functioneert goed. De verrijdbare hefboom kan voor alle machines van hammer gebruikt worden.

Groet Jos
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik was gisteren in Antwerpen en ben even bij Tema langs geweest om de lintzaag te bekijken (neen, niet naar de andere machines, wilde mezelf niet in verleiding brengen). De machine is wat er te verwachten is, dus keurig afgewerkt en de prijs is zeker correct. Nu is er ook een optie voor een schuurband. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
En vandaag even langs geweest bij Tendotools. Heeft er iemand ervaring met deze lintzagen?
De afwerking was zeker niet vergelijkbaar met de Hammer en echt goedkoop zijn deze machines ook niet (meer).
Maar één ding vraag ik me af: wordt Tendotools enkel in Nederland en België verkocht, of is dit een 'wit' Chinees product dat in andere landen onder een andere naam wordt verkocht?

M
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Jan, ik heb ook een Hammer. Capaciteit qua doorvoer en vermogen is goed. De rollers vind ik matig qua afstelling en snelheid van afstelling. Verder is het een goede machine hoor. Toch zou het mooi zijn om voor het fijnere werk een delta te hebben die in de US veel gebruikt wordt. Capaciteit is iets kleiner, maar je kunt ook wat fijnenere zaagbladen gebruiken. Overigens gaat het herzagen met de hammer redelijk goed, zeker als ik een rond blokje als geleiding gebruik ipv van de langsgeleiding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.