Hammer B3 - welk merk zaagbladen

jorisland

Nieuw lid
29 okt 2014
5
0
Onlangs heb ik een nieuwe Hammer B3 Winner Comfort gekocht bij Felder Nederland.

Standaard werd daar een universeel zaagblad meegeleverd, en geen voorrits zaagblad.
Ik begrijp dat er vele soorten en maten en merken zaagbladen zijn, en de vraag is dan ook, welke te verkiezen zijn, welke is het beste, etc?

Alvast bedankt,
groet,
Joris

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.352
3.465
Gaanderen
Welke de beste zijn hangt erg af van wat je wil gaan zagen. Topmerken zijn Leitz CMT en de Dimarbladen van rvsfrezen (zijn er vast nog wel meer). Dan zou ik een blad nemen voor schulpen met weinig tanden en deze in een recht geslepen tandvorm. En een fijnerblad van zo rond de 60 tanden voor fijn afkortwerk Met een wisseltand. Ik ga er even vanuit dat je er een 250 mm blad op hebt zitten. Leitz zal je rechtstreeks moeten kopen/ Cmt even hier op het forum zoeken waar. De italiaan is het goedkoopst. Dimar kan je o.a. bij baptist kopen en bij vele slijpers.
Wil je goedkoper dan is ecotools een alternatief. Ik heb zowel bladen van Dimar (die heb ik zelf verkocht) en van ecotools vanwege de prijskwaliteit. Ze hebben echter een beperkt assortiment.

• Leuk
Waarderingen: jorisland

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Welke de beste zijn hangt erg af van wat je wil gaan zagen. Topmerken zijn Leitz CMT en de Dimarbladen van rvsfrezen (zijn er vast nog wel meer). Dan zou ik een blad nemen voor schulpen met weinig tanden en deze in een recht geslepen tandvorm. En een fijnerblad van zo rond de 60 tanden voor fijn afkortwerk Met een wisseltand. Ik ga er even vanuit dat je er een 250 mm blad op hebt zitten. Leitz zal je rechtstreeks moeten kopen/ Cmt even hier op het forum zoeken waar. De italiaan is het goedkoopst. Dimar kan je o.a. bij baptist kopen en bij vele slijpers.
Wil je goedkoper dan is ecotools een alternatief. Ik heb zowel bladen van Dimar (die heb ik zelf verkocht) en van ecotools vanwege de prijskwaliteit. Ze hebben echter een beperkt assortiment.
Mobiltecnica bedoel je voor de CMT bladen en frezen: https://www.mobiltecnica.com/it

Vandaag toevallig nog een bestelling binnengekregen, keurig verpakt en mooi snel.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.880
592
Stehle is ook een serieuze aanrader, die nog vrij goed meevalt qua prijs. 300mm 48T is een ideale universele vertanding, 72T of hoger is fijner voor afkorten, rond de 24T fijner voor stevig schulpwerk.

Ben verder ook tevreden van de zwarte Silent power Felder bladen (zijn eigenlijk Freuds), en in iets mindere mate van CMT (die liet een minder zuivere zaagsnede achter)

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Het beste zaagblad is eentje wat scherp is...
Zelfs de duurste zaagbladen presteren niet als ze niet tijdig geslepen worden.
Het type zaagblad is ook een beetje afhankelijk van welk materiaal je gaat verwerken. Massief schulpen vraagt een ander blad dan multiplex.
Zelf doe ik het meeste werk met een universeel zaagblad. Dat kan behoorlijk afkorten en schulpen. Omzetten naar schulpblad doe ik enkel als ik veel werk er voor heb. Met een universeel blad kan je prima schulpen, je moet enkel de doorvoersnelheid wat aanpassen, zeker als het dikker materiaal is.
Ik heb ook een daktand, maar dat is voor sporadisch MDF of beklede plaat te zagen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.