Hammer a3-31 vraag over afzuiging

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hallo allemaal,
ik ben dus ongepland ineens trotste bezitter van een Hammer a3-31 geworden (met spiraalas). Het is een beul van een machine en hij schaaft fenomenaal. Ik loop alleen bij het schaven tegen dit issue aan, zie foto. Er lijkt dan vrij veel schaafsel toch niet in de afzuiging te vliegen. Dat is gek want als ik vandikte schaaf ligt er niks. De afzuiger is ook zeer fors en ik kan me bijna niet voorstellen dat het daaraan ligt. Herkennen jullie dit/hebben jullie ideeën waar dit aan kan liggen?

Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik er nogal een forse afname mee deed (2 mm op een balk van 30cm breed) maar dit probleem was identiek met een kleinere afname en kleinere balkjes.

Ik hoor het graag!

Schermafbeelding 2022-03-11 om 18.11.57.png
schermafbeelding-2022-03-11-om-18-12-32-png.116500
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-03-11 om 18.12.32.png
    Schermafbeelding 2022-03-11 om 18.12.32.png
    808,5 KB · Weergaven: 90

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
ik heb het zelfde , misschien iets minder dan wat jij er hebt liggen maar hangt ook af van hoe veel je achter elkaar schaaft. Ik heb een Felder AF22 met 2 zakken erachter hangen, daar zal het ook niet aan liggen. Ik denk dat t erbij hoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Bij mijn sicar heb ik een complete bak onder de as zitten, die klem je vast met de vandikte tafel. Daar zit de afzuigslang op..
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik heb een combinatiemachine van Hammer met daaraan vastgeknoopt eenzelfde machine. Met gewone messen nog. Verder ben ik ook niet heel tevreden over de afzuiging. Afzuigkracht, -volume genoeg, dat is inderdaad het probleem niet.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik heb er even naar zitten kijken en het lijkt alsof er gewoon teveel ruimte zit tussen de tafel en dit stuk waardoor er ivm de hoge spaansnelheid toch een deel ontsnapt. Ik ga kijken of ik iets kan fabriceren om ertussen te maken als verdikking daarvoor als dat uberhaupt kan. Eigenlijk wel een leuk 3d printer experiment :)
Schermafbeelding 2022-03-11 om 20.30.15.png
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ben ik ook aan aan het denken geweest.. Maar dan zou je een flexibele strip (rubber?) moeten hebben, zodat het contact blijft maken met de aanvoertafel als je die lager/hoger afstelt. Hebben we hier binnenkort ook een upgrade à la Marius Hornberger die Hammer/Felder gaat overnemen? :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik denk niet dat het nodig is om volledige aansluiting te hebben met de tafel. Maar wel meer afsluiting dan dat er nu is. Wellicht even testen met wat tochtstrip. Net even een vriend gevraagd naar zn 3d printer maar die kon maar 18 cm aan. Op mijn vraag wanneer zijn grotere binnenkomt krijg ik geen antwoord.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik herken dat ook helemaal niet bij mijn A3-31 met spiraal-as. In ieder geval niet in die mate. Er ligt hooguit een klein handje schaafsel, meer niet, ook niet na vele meters schaven.
Wel blijft er iets schaafsel achter in de opvangbak, dat dan op de vandiktetafel valt op het moment dat ik die bak omklap van vlakken naar vandiktefunctie. Maar dat is ook maar enkele handjes vol.

Welke afzuiger heb je eraan hangen met welke diameter en lengte slang? En veel bochten erin?

Hebben we hier binnenkort ook een upgrade à la Marius Hornberger die Hammer/Felder gaat overnemen?
Je denkt zo te lezen ook aan de upgrade van de hoogteverstelling die ik heb toegepast op mijn machine? Maar dan dus een tweede? :cool: :geek:

Ik ga kijken of ik iets kan fabriceren om ertussen te maken als verdikking daarvoor als dat uberhaupt kan. Eigenlijk wel een leuk 3d printer experiment
Ik zou niet voor iets massiefs gaan, eerder ook een strip rubber. Een tochtprofiel (zo'n holle plakstrip) is denk ik dan ook het meest geschikt. Vooral omdat deze mooi kan afsluiten, maar ook niet te dik kan zijn waardoor eea gaat knellen en/of vervormen.
Net even een vriend gevraagd naar zn 3d printer maar die kon maar 18 cm aan. Op mijn vraag wanneer zijn grotere binnenkomt krijg ik geen antwoord.
Je hebt helemaal geen grotere printer nodig. Gewoon in 2 (of meer) delen ontwerpen en op de overgang/las een zwaluwstaart oid, om het in elkaar te klikken alsof het LEGO-blokjes zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik gebruik 120 mm slang als afvoer en de hoofdlijn is 200. Bij het vlakschaven ligt er geen kruimel dus die afzuiging lijkt me in orde. Er.zitten drie bochten tot de machine.

Ik dacht ook aan tocht strip. Eens kijken of ik nog wat heb.
 

jorisvh

Post veel
ik heb zelf geen hammer dus wat volgt is mogelijk niet relevant.

bij mijn Robland VVD rust de spaancollector bij het vlakschaven op de vandikte tafel.
ik moet de vandikte tafel en heel stuk laten zakken om de collector van positie te kunnen wisselen. als ik de vandiktetafel daarna weer omhoog draai (geen idee waarom ik dat ooit geprobeerd heb want die moet sowieso weer naar beneden om opnieuw te kunnen vlakken maar soit), dan komt de collector mee omhoog en dan blijven er meer spanen achter. ik vermoed dat er ergens een grotere kier ontstaat.
als de collector op de vandikte tafel rust zou ik dus eens proberen met de vandikte tafel helemaal laag.

andere mogelijkheid: bij mijn Robland zit er er ergens een klep in die collector die je van positie hoort wisselen tussen vlak en vandikte stand. misschien is dat ook zo bij een hammer en zit die om 1 of andere reden vast?

edit: denk dat het eerste deel hetxelfde is als wat @JOHN LAMERS ondertussen ook gesuggereerd had.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik denk inderdaad dat dit het probleem is. Als ik onderstaande foto bekijk dan staat bij mij de tafel veel verder naar beneden. Er zit ook een sticker op de machine waarbij dat is aangegeven. Uit mijn hoofd minimaal 170mm? Kan straks evt wel even kijken.

1647080987579.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Dit klinkt erg logisch! Op mijn jet stond een markering op de tafel hoogte verstelling. Die markering kon ik nog niet ontdekken bij de hammer. Ik ga kijken maar dit moet het zijn. Super!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad, ik heb de tafel altijd omlaag staan bij het vandikteschaven, het lijkt bij jou idd dat deze verder omhoog zit.
Die 170 mm is overigens de afstand die nodig is om de bak te draaien, in de praktijk gaat dat al bij 145mm.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Dit lijkt me indd een oorzaak van de niet goed (kunnen) plaatsen van de opvang bak van de afzuiging bij mijn a3-31 met AF14 heb ik hoogstens een handje liggen.

Zoals Klusrob al aangeeft, is de 170mm nodig voor het kantelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.