Hammer A3 26 vlak- vandikte bank

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Hammer heeft blijkbaar een kleine broer uit voor hun vlak- vandikte schaafmachine-familie...
De nieuwste telg heeft een schaafbreedte van 260 mm. Ik ben zeer benieuwd naar hammer schaafervaringen. In mijn geval moet de machine geen zwaar werk aankunnen maar wel uiterst precies zijn. Ik weet dat hammer de hobbyversie van felder is, daarom mijn vraag:

-Wat zijn de ervaringen met de hammer schaafmachine en dan vooral met betrekking op hun precisie. Ik verwacht van twee geschaafde stukken dat ik deze tegen elkaar kan houden en naar het licht kan draaien zonder licht door de voeg te zien. Is dit mogelijk met hammer en hun messen-snelwisselsysteem? Ik heb nu een gelijkaardig systeem op een fs410 van holztech en ben niet echt tevreden van het resultaat omdat de schroefjes van de diepte-instelling verlopen na enige tijd. En daar gaat de tijdswinst tijdens het messen wisselen... :cry:

-Verder ben ik ook steeds benieuwd naar de haaksheid van de geleider. In veel gevallen kan je de haakse geleider perfect haaks instellen ter hoogte van de schaafas maar wanneer je de voorkant van de geleider vergelijkt met de achterkant staat deze gewoon scheluw! Is dit bij de hammer het geval?

Alvast bedankt voor de reacties!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Jokke, ze zijn er zeker wel. Ik heb bij meerdere forumleden dit merk zien staan. Misschien komen de reactie's wat laat op gang. Voor wat het waard is : ik zou zonder weinig twijfel de vlak/vandikte machines kopen van Hammer :D
 
A

Anonymous

Guest
Hallo jokke,

Ik heb een hammer a3-31 en ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over ben. Bij verlijmen is er een perfecte passing. Ik neem aan gezien je vragen dat je kundig bent, want uiteraard hangt veel van de uiteindelijke kwaliteit af van de gebruiker. Het verwisselen van de messen gaat vlot en als je er voor zorgt dat alles netjes wordt geplaatst is het schaafresultaat gewoon superstrak.

Ik ken de a3-26 helemaal niet en ik kan er ook niets over vinden. Waar heb je informatie over deze machine gevonden, ik ben namelijk zeer nieuwsgierig....
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Emiel zei:
Hallo jokke,

Ik heb een hammer a3-31 en ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over ben. Bij verlijmen is er een perfecte passing. Ik neem aan gezien je vragen dat je kundig bent, want uiteraard hangt veel van de uiteindelijke kwaliteit af van de gebruiker. Het verwisselen van de messen gaat vlot en als je er voor zorgt dat alles netjes wordt geplaatst is het schaafresultaat gewoon superstrak.

Ik ken de a3-26 helemaal niet en ik kan er ook niets over vinden. Waar heb je informatie over deze machine gevonden, ik ben namelijk zeer nieuwsgierig....

Laat ons hopen dat ik kundig ben... Ik ben leerkracht houtbewerking. ;)

De reden dat ik presicie wil is omdat ik het voornamelijk wil gebruiken voor muziekinstrumentenbouw. Zie topic viewtopic.php?f=10&t=2251&view=next

Ik heb maar een kleine werkplaats van 3 op 6 meter... :cry: Omdat ik dus veel met kleine stukken werk is een schaafmachine van 26 cm ruim voldoende.

Op internet is er van de A26 inderdaad nog niet veel te vinden. Ik heb het gelezen in de folder van tema Antwerpen. Die houden opendeurdag op 8, 9 en 10 april.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Ik heb wel afgelopen dinsdag een Hammer A3-31 gekocht op de beurs in Hardenberg, maar heb er nog geen ervaringen mee, aangezien ik er nog 8 weken op moet wachten. :cry:
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo Jokke,

Ook ik heb de Hammer vlakenvandikte bank. Het tegen elkaar laten passen van balkjes moet geen probleem opleveren. Heeft natuurlijk ook veel te maken hoe de vlaktafels afgesteld zijn, en dan vooral de uitvoertafel.
De haaksheid van de geleider is goed af te stellen. Mijn geleider is niet scheluw, wel moet ik zeggen dat de geleider van onder naar boven, gemeten vanaf de tafel, iets hol is. Met een haaksehoek kan ik in het midden iets licht zien.
Messen heb ik nog niet hoeven te wisselen. Het is een rustig lopende machine die gemakkelijk in te stellen is.


Hoop dat je wat kunt met deze informatie,

Groet Jos
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Introductieprijs: 1788.38 euro inc. btw. Staat hier in mijn folder... ;)
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey Jokke, ik had gisteren al willen antwoorden maar de pc weigerde mijn tekst op het forum te zetten :( . Ik heb een Hammer A3 31 op 380V en die bevalt mij goed. Ik heb ook de folder van Tema ontvangen maar ik denk dat je beter de 31 dan de 26 koopt. Voor 500 euro meer krijg je een zwaardere machine , langere tafels , een motor met wat meer ezels in en 10 cm meer schaafbreedte. Dit laatste ga je niet zo veel nodig hebben, maar de lengte van de schaaftafels is wel belangrijk. Ik denk ook dat de afregeling van de tafels verschillend is, volgens de fotos in de folder zijn het verschillende systemen. Ook de massa van een machine vind ik belangrijk. Dit is misschien niet helemaal objectief maar voor de Hammer had ik een Robland combiné ( X31) en die had natuurlijk veel meer massa door het feit dat het een combiné was. De afregeling van de messen was wat moeilijker maar hij voelde meer solide aan. Dit is wel maar een gevoel en geen wetenschap.
Ik denk dus dat de 26 van Hammer wel wat minder massa heeft dan de 31. Als je het mij vraagt.....
gr,
Danny
 
A

Anonymous

Guest
Ik heb de specs niet goed bekeken, maar als de zwaardere machine langere tafels heeft, zou ik dat ook zeker in je overweging meenemen, ook al heb je de extra breedte niet nodig. Voor een niet al te groot prijsverschil zou ik voor zo breed/lang mogelijk kiezen. De tafels van de A3-31 zijn al niet al te lang en ik zou zelf zeker geen kortere willen, maar goed, wij schaven dan ook regelmatig langer hout voor onze restauratie.

Gr, Emiel
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik denk dat hier wel een markt voor is. Een kleinere en kwalitatief goede v&v-bank op 220V. En met zo"n 1800 euro 500 euro goedkoper dan de grotere broer, scheelt toch een hele dikke 25%!

Voor mij zou ie in ieder geval ideaal zijn, aangezien ik maar een kleine werkruimte heb en ook maar kleinere projecten maak.
Tis dat ik het geld niet heb liggen...
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
coko zei:
Ik denk dat hier wel een markt voor is. Een kleinere en kwalitatief goede v&v-bank op 220V. En met zo"n 1800 euro 500 euro goedkoper dan de grotere broer, scheelt toch een hele dikke 25%!

Voor mij zou ie in ieder geval ideaal zijn, aangezien ik maar een kleine werkruimte heb en ook maar kleinere projecten maak.
Tis dat ik het geld niet heb liggen...

Het prijsverschil is trouwens nog groter. Als die 1800 euro inderdaad incl btw zoals Jokke schrijft. De 31 kost 2700 euro incl btw.
Verder helemaal mee eens dat er zeker een markt voor is. Ik heb ook een beperkte ruimte in mijn schuur en budget en met deze A3-26 koop je denk ik wel een beter product als bv een Metabo, DeWalt of Scheppach. En die zijn net zo groot ongeveer.
 
A

Anonymous

Guest
Ik zie nu dat er verlengtafels aan het vlakblad kunnen worden bevestigd, dan is mijn eerdere punt ook opgelost. Misschien ook maar eens overwegen voor onze A3-31......

Ik hoorde trouwens net van een collega dat Van Schoonhoven een speciale introductieprijs heeft, misschien handig voor belangstellenden om te weten?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
marco zei:
coko zei:
Ik denk dat hier wel een markt voor is. Een kleinere en kwalitatief goede v&v-bank op 220V. En met zo"n 1800 euro 500 euro goedkoper dan de grotere broer, scheelt toch een hele dikke 25%!

Voor mij zou ie in ieder geval ideaal zijn, aangezien ik maar een kleine werkruimte heb en ook maar kleinere projecten maak.
Tis dat ik het geld niet heb liggen...

Het prijsverschil is trouwens nog groter. Als die 1800 euro inderdaad incl btw zoals Jokke schrijft. De 31 kost 2700 euro incl btw.
Verder helemaal mee eens dat er zeker een markt voor is. Ik heb ook een beperkte ruimte in mijn schuur en budget en met deze A3-26 koop je denk ik wel een beter product als bv een Metabo, DeWalt of Scheppach. En die zijn net zo groot ongeveer.



Tijdens de opendeur kost de A3 31 2292.95 euro. Het prijsverschil is dus zo'n 504 euro.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.