Hamersporen op zijkant beitel - waarom/waardoor?

beitelaar

Nieuw lid
8 jul 2020
7
0
Amsterdam
Bij het opknappen van deze oude beitel kwam ik op beide zijkanten van het staal diepe hamersporen tegen. Zie foto. Ik heb de scherpe randjes eraf geschuurd, maar je blijft het natuurlijk zien. Dat vind ik niet zo erg, het hoort nu bij de geschiedenis van deze beitel. Maar ik vraag me wel af waarom iemand ooit zo veel en zo hard op de zijkanten van een beitel heeft gehamerd. Is dat misschien een techniek uit de bouw?
 

Bijlagen

  • IMG_0172-web.jpg
    IMG_0172-web.jpg
    109 KB · Weergaven: 118

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als deze beitel bovenaan het handvat ook een metalen ring heeft dan is het een hakbeitel en die kan tijdens gebruik inderdaad nog wel eens vast in het hout komen te zitten.
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
beitels gebruikt men voor alles op den duur... verfblikken openen, als koevoet... je kan het zo gek niet bedenken ;-p
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Beitelstaal is vaak gelamineerd, dwz het deel dat snijdt is van hard staal en de rest zachter. Dat zachtere staal kan snel beschadigen. En voor een oude beitel geldt dat als de eigenaar er eens in de maand een deukje in heeft geslagen en het ding is 20 jaar in gebruik, het aantal deukjes flink oploopt… Toch?
 

beitelaar

Nieuw lid
8 jul 2020
7
0
Amsterdam
Dank voor al jullie reacties! Ik snap de diverse verklaringen.

Het beitelstaal is niet gelamineerd, maar op 2/3 van de afstand tussen vouw en handvat is duidelijk een overgang van gehard naar ongehard staal te zien. De beschadigingen in de zijkanten zitten voornamelijk in het ongeharde deel.

De beitel heeft inderdaad een ring bovenop, daar is ook al lang en hard op gemept met een metalen hamer. Ook heeft het handvat barsten. De beitel is zo niet meer bruikbaar als hakbeitel. Maar ik ben hem aan het opknappen tot beiteltje om bij een afgezaagde deuvel o.i.d. het laatste opstaande stukje weg te steken. De hoeken van de vouw heb ik flink rond geslepen, zodat die geen krassen op een werkstuk kunnen achterlaten.

Verfblikken open je toch met je beste schroevendraaier? :)
 

beitelaar

Nieuw lid
8 jul 2020
7
0
Amsterdam
boertje125: Dat zou het inderdaad ook kunnen zijn, misschien iemand die de beitel in een metalen bankschroef heeft gezet om aan het handvat te werken?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Het beitelstaal is niet gelamineerd, maar op 2/3 van de afstand tussen vouw en handvat is duidelijk een overgang van gehard naar ongehard staal te zien.
Dat is dus lamineren. Hoeft niet altijd om meer dan twee lagen te gaan. : )
Bij Japanse beitels is een goed zichtbare overgang van hard naar zacht op de vouw een kenmerk van schoonheid en kwaliteit. Daar is het combineren van staalsoorten sowieso een kunst. Heel interessant om je in te verdiepen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Smeedstuk waarbij de maker niet de moeite heeft genomen de zijkant netjes af te werken. Zou dat kunnen? Goedkoop ding of juist dure Japanse beitel waarbij ze dit expres gedaan hebben?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.