Halogeen met trafo vervangen voor 230V

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb in de badkamer een stukje verlaagd plafond met 3 spotjes op 12V met een trafo ertussen. Deze is nu gesneuveld en het lijkt me fijn om dit te vervangen voor 3 LED spotjes op 230V. Een collega had 3 weken terug namelijk brand in z'n huis doordat de trafo van de verlichting defect was geraakt en begon te smeulen. Gelukkig waren ze er net op tijd bij en kon de brandweer de boel blussen...

Omdat ik geen elektricien ben wil ik de situatie hier even voorleggen:

Dit is de situatie: 2 installatie (?) draden (stevig draad) blauw en zwart gaan naar de transformator. Vanuit de trafo naar een verdeelblokje (wit) met daarop 3 draden welke naar de afzonderlijke spotjes gaan. Nergens zit een buitenmantel om.

20231220_111341.jpg

20231220_111433.jpg

20231220_111447.jpg

Wat is nu de beste/makkelijkste manier om dit veilig zonder al te veel breken goed te krijgen?

Mag ik de zwarte en blauwe draad met Wago 221 klemmen doorlussen naar 3 afzonderlijke lampfittingen?
GU10-fitting.jpg

Mogen die dan gewoon los blijven liggen of moet daar iets omheen? Zelfde geldt natuurlijk voor de aansluiting tussen fitting en draad. Kan ik de standaard GU10 fittingen monteren? Het is wel een badkamer...
Ik kan de oude draden gebruiken om de nieuwe 230V draden te trekken wantte zou erg fijn zijn als ik het plafond niet hoef open te breken...

Graag jullie advies.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Volgens mij wordt 230V in de badkamer ten zeerste afgeraden. De elektricien heeft hier in ieder geval een LED-driver geplaatst voor laag voltage LEDs, daar was geen discussie over en hij was heel erg op de regels. De installateur keurde die werkwijze later ook goed.

LED drivers hoeven veel minder vermogen te verwerken, dat maakt het inherent veiliger dan een halogeen trafo.

Edit: ik zie dat het wel mag, mits de juiste IP classificering voldoet. Bij ons hangt er één spotje in de inloopdouche, dat heeft waarschijnlijk meegespeeld in de keuze voor laag voltage.
Bij jou lijken de spots boven het bad te zitten? Dat is al zone 3 met de laagste IP klasse. Dat zou ik wel aandurven met 230V spots.
Achter het gipsplafond is weinig risico tot condensvorming, dus die Wago klemmen hoef je niet nog apart af te schermen.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik zag net nog deze afbeelding. Dat lijkt erg op de manier waarop ik het wil gaan aanpakken. Kan dus blijkbaar gewoon met VMVL draad en Wago 221 klemmen.
Ik bestel ook 3 nieuwe armaturen die IP65 geschikt zijn. Dan zou het goed moeten komen?

schema.PNG
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
volgens mij zit er in elke ledlamp die je rechtstreeks op 230 aansluit de nodige elektronica die net zo goed enig risico op brand geeft net als een driver.

230 in de badkamer hangt af van de zone waar je aansluit.
ik zie er twee vlak bij een douche kop dus ik denk dat minimaal 1 lampje in zone 1 valt
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Die douchekop die je ziet is die van het bad. Welke eigenlijk nooit wordt gebruikt aangezien we altijd douchen...
IP65 mag zelfs in de douche dus boven het bad is dit meer dan voldoende...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Die douchekop die je ziet is die van het bad. Welke eigenlijk nooit wordt gebruikt aangezien we altijd douchen...
IP65 mag zelfs in de douche dus boven het bad is dit meer dan voldoende...
qua regels doet het er niets toe of bepaalde zaken gebruikt worden.
als het er zit moet je het binnen de regels gebruikt kunnen worden.

maar waar het mij vooral om gaat is dat je brand als argument op om geen nieuwe led driver te plaatsen.
het zou heel goed kunnen dat het risico met 3 zelfstandige lampen juist groter is dan met 1 driver
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
er is verschil tussen een led en halogeen driver maar niet in de zin van (on)veiligheid
Als je ze van een gerenommeerd merk en juist aansluit is het risico op brand erg klein
 

jorisvh

Post veel
wellicht zijn de regels in NL anders maar in België mag in zone 1 (dat is het volume boven bad of douche tot 2,25m boven de bodem enkel verlichting op laagspanning.
als de hoogte van in de badkuip tot het verlaagd plafond minder dan 2m25 is zou je daar 12V moeten houden en IP X4 (spatwaterdicht) armaturen gebruiken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Hier een plaatje met de zones met de IP waarde.
In de zones 0, 1 en 2 geen 220 maar laagspanning.
 

Bijlagen

  • IMG_0407.png
    IMG_0407.png
    391,6 KB · Weergaven: 17

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Hier een plaatje met de zones met de IP waarde.
In de zones 0, 1 en 2 geen 220 maar laagspanning.
Dit klinkt mij als dubbelop . Voor 12V voegt IP65 niet zoveel meer toe qua veiligheid. Als ik het verhaal van Lampgigant lees, is dat dan ook niet nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.