Hallo & steigerhout

StevenBrs

Nieuw lid
12 jun 2014
12
0
Hallo allemaal,

Interessant forum, al een paar interessante zaken gelezen, dus maar gelijk geregistreerd.
Ik begin binnenkort met mijn eerste projectje: een picknick tafel voor onze tuin.

Het zullen ruwe steigerhouten planken worden, design heb ik reeds gemaakt in sketch-up, gereedschap ligt klaar of is besteld, ...
Dus ik moet er bijna echt aan gaan beginnen :)

Daarom mijn vraag: enige tips voor het bewerken en verfijnen van ruw steigerhout (200x30), soort vijzen, lijm, beste manier om te verbinden, ... ?

Dit zou het ongeveer moeten worden:

TuinBank_2.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hallo StevenBrs, welkom op het forum.

Het idee achter steigerhouten meubels is dat je het simpel houd.

Probeer het zo te ontwerpen dat je niet in kops hout schroeft, want dat is niet stevig.
Investeer in goede schroeven. En wees niet te zuinig qua dikte en lengte.

Succes.
Grts, Raymond
 

StevenBrs

Nieuw lid
12 jun 2014
12
0
Probeer het zo te ontwerpen dat je niet in kops hout schroeft, want dat is niet stevig.
Dag SunRayes,

Bedankt voor je advies. Hoe kan ik dan best de verbinding tussen poten en blad maken ?
Momenteel ziet het er zo uit (gevezen en geschroefd), maar dat zou dan toch niet zo stevig zijn ?

join_1.jpg join_2.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Zoals je het getekend hebt is het goed.
Dat had ik in je eerste tekening niet goed gezien, maar op deze manier wordt het een stevige constructie.

De spie aan het uiteinde zou je wellicht dwars in die plank kunnen doen. Op de getekende manier hou je aan de zijkanten van de spie niet zo veel hout over.
Waarschijnlijk gaat het al scheuren als je het gat aan het hakken ben.

Groeten, Raymond
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Eens kijken bij de woodwhisperer.com die heeft onlangs een soortgelijke combo gemaakt. Niet uit steigerhout maar zijn ontwerp geeft je misschien ideeen. Kijken bij de video sectie daar.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Niet schroeven, dat wiggen idee is erg goed. Als je gaat schroeven gaat die tafel na een tijdje echt bewegen.
 

StevenBrs

Nieuw lid
12 jun 2014
12
0
De spie aan het uiteinde zou je wellicht dwars in die plank kunnen doen. Op de getekende manier hou je aan de zijkanten van de spie niet zo veel hout over.
Waarschijnlijk gaat het al scheuren als je het gat aan het hakken ben.
Ik ga proberen met een speedboor, en de plank zacht inklemmen. De sleuf wordt 12mm, dus da's 9mm aan elke kant over. Met wat geluk moet dat wel gaan.
Als het niet lukt zal het wel dwars moeten, maar dit is mooier :)

Eens kijken bij de woodwhisperer.com die heeft onlangs een soortgelijke combo gemaakt. Niet uit steigerhout maar zijn ontwerp geeft je misschien ideeen. Kijken bij de video sectie daar.
Geweldige site ! Heb al veel van de filmpjes opgestoken.
Zijn tafel van onlangs is ook heel mooi, maar niet wat ik zou willen.

ik heb ook een aantal steigerhouten meubelen in elkaar gezet, kan je Heco Unix-top 4,5*50 aanraden!
Ik zweer bij Woodies Ultimate T25 in de maat 5.0 x 50 mm.
FIjn, nu weet ik achter wat ik moet zoeken als ik straks vijzen ga halen :)

Niet schroeven, dat wiggen idee is erg goed. Als je gaat schroeven gaat die tafel na een tijdje echt bewegen.
Hi Gompy, de structuur zou vooral zichzelf moeten rechthouden, maar de balken die het blad vormen enzo wilde ik schroeven en lijmen.
De poten wilde ik lijmen en met 2 grote bouten met ronde kop aan mekaar zetten, en dan het onderstel enkel met de dwarsbalk + spieën in mekaar steken.
Hopelijk is dat sterk genoeg om het blad te dragen, en kan ik het misschien nog verzekeren met enkele niet-cruciale vijzen, zodat ik de tafel terug uit mekaar krijg als we ooit nog eens zouden verhuizen :)



Alvast allemaal bedankt voor jullie commentaren. Ik hoop dat ik hier nog veel mag bijleren :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi Steven,

Die wig van boven naar beneden, ik zou er niet aan beginnen tenzij je zeker 10 a 15 cm hout achter de wig over kan houden (minder mooi). De achterkant zal anders uit de plank barsten als je er iets te veel druk op zet en dat gebeurd al snel, alleen al door het gebruik van de tafel wordt er afwisselend boven en onder geduwd waardoor de boel uitbreekt. Ik zou er twee dwarse wiggen in maken en dan door de hele plank een eiken deuvel plaatsen. Die constructiemethode heeft zich bewezen. Maak de deuvel 10mm dik, das ruim voldoende om de boel bij elkaar te houden. Maak de wiggen ook van eiken trouwens, dan zijn ze beter te lossen als dat nodig is.

Succes!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.