Haakse slijper als metaalzaag?

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik vind een decoupeerzaag veel fijner en sneller werken om staal door te krijgen (minder herrie, geen vonken, controleerbaarder). Moet ik wel zeggen dat ik de RVS schijfjes van 1mm niet ken maar wel goede decoupeerzaagjes gebruik (bosch blauw).

Er is een aanzienlijk verschil tussen de ouderwetse 3mm slijpschijven en de veel dunnere RVS/dunne schijven. Ik gebruik alleen nog maar RVS schijven. Gaat veel sneller, je vernietigt minder materiaal, het kost minder spierballen en je machine krijgt minder op zijn lazer/gebruikt minder energie. Enige mogelijke nadeel is dat ze idd wat sneller kapotgaan en in sommige gevallen in stukken om je heen vliegen. Maar dat is vooral te wijten aan slechte werkhouding, bediening met één hand, slecht zicht op werkstuk, etc.

@lex
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... Ik gebruik alleen nog maar RVS schijven. Gaat veel sneller, je vernietigt minder materiaal, het kost minder spierballen en je machine krijgt minder op zijn lazer/gebruikt minder energie. Enige mogelijke nadeel is dat ze idd wat sneller kapotgaan en in sommige gevallen in stukken om je heen vliegen. Maar dat is vooral te wijten aan slechte werkhouding, bediening met één hand, slecht zicht op werkstuk, etc.
Dat nadeel van die rondvliegende stukken is acceptabel? Leest als nogal angstaanjagend, is dat het waard? Ik heb ze zelf ook gebruikt, maar heb nog nooit gehad dat ze uit elkaar vlogen. Heb je geen verwondingen opgelopen?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik heb zelf wel eens een schijf gehad waarvan de omtrek niet meer cirkelvormig was (ik vermoed door ongelijkmatige slijtage), maar ik weet van een collega dat als je zo'n schijf te lomp op je werkstuk zet er stukken vanaf komen. Hoewel het met een hoog toerental gaat zijn het relatief lichte stukjes die niet zomaar door een stofbril, kleding, etc dringen. Maar het blote oog delft denk ik wel het onderspit. Maar goed, we hebben met de haakse slijper toch een bril op! Toch? Toch???

Overigens heb ik op het www ook een foto gezien van een ouderwetse slijpschijf van 3mm waar een stuk uit was gebroken. Ik geloof dat dat kwam omdat de schijf werd ingekneld toen het staal bijna door midden was (van boven slijpen van stuk pijp dat op twee schagen rust bijvoorbeeld...). Ik denk dat de conclusie is dat je alles kapot en gevaarlijk kunt maken als je maar 'wilt'.

@lex
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.622
Dat uitelkaar vliegen van de 1mm schijf ging in mijn bijdrage over grote slijpmachines met een schijf van 230mm. Als je zo n 1mm schijf op je te slijpen werkstuk zet, dan zie je de schijf golven, gewoon door de weerstand van het slijpen. Duw je een beedje te hard, of klemt de schijf even, moet je even bukken.Met de kleine schijfjes in een eenhandslijper is dit niet zo n propleem omdat de schijf gewoon veel kleiner is
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik moet toegeven dat ik als ex-metaal man (8 jaar bij een las en constructiebedrijf gewerkt) wel even heb gelachen toen ik de vraag las.;)
Blijkbaar gaat er nu een wereld voor klaas open :confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.