Haakse hoek boeidelen dakgoot, hoe 1 cm (dilatatie) ruimte?

Joopxxx

Nieuw lid
31 dec 2019
3
0
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort de boeidelen van mijn dakgoot gaan vervangen.

Als ik kijk naar de verwerkingsvoorschriften van zowel okoume als red cedar wordt geadviseerd 1 cm ventilatie / dilatatie ruimte open te houden. Zie als voorbeeld onderstaande foto die ik uit een filmpje geknipt heb.


Knipsel1.JPG



Deze werkwijze lijkt me voor de boeidelen ook een goede oplossing omdat de hoeken bij bakgoten altijd zwakke delen zijn.

Waar ik echter over twijfel is hoe dit te monteren, en dan met name de verticale boeidelen. Mijn zorg zit in de verticale voeg (midden in bovenste foto)
Ik heb 2 oplossingen gevonden waarmee ik allebei niet helemaal tevreden ben.

Oplossing 1:

Knipsel2.JPG


Het nadeel van deze oplossing lijkt me dat als de wind verkeerd staat de plank waarop mijn goot ligt en de onderkant van de omtimmering van de dakgoot (horizontale boeideel) elke keer nat regent.

Oplossing 2:
Knipsel3.JPG


Een rachel van duurzaam hout in de hoek.
Het nadeel van deze oplossing lijkt me dat dan continu die rachel nat regent en er ook water tussen de boeidelen en de rachel kan komen (waardoor die rachel op den duur misschien kan gaan rotten en / of de boeidelen daar slecht worden.
Die rachel mee schilderen lijkt me ook geen lekkere oplossing aangezien de verf in de verbinding altijd zal gaan scheuren en er daar dan dus toch nog water bij de rachel komt)

Ik zal zelf te denken aan een andere oplossing:
Optie 1 en dan uv folie in de hoek erachter plaatsen

Wat zouden jullie doen?

En als jullie de uv folie een goed idee vinden welke uv folie zouden jullie dan gebruiken? EPDM is lastig te vinden in een klein strookje.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Joop
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Hoi Joop,

Zo'n dilatatie heeft 2 doelen: 1 is dat het kan ventileren achter de planken (zeker als er een zinken goot inligt) en 2 is dat het hout iets kan werken.

Belangrijk is dus om de hoek niet star met elkaar te verbinden maar ook zeker niet af te sluiten. Persoonlijk denk ik dat de hoeveelheid water die erin regent vergelijkbaar zal zijn met condenswater van je goot. Het meeste hout/verf kan ook prima nat worden, als het maar snel en goed weer droogt. Zeker WRC zal nooit meer wegrotten (de komende 50 jaar) als je deze rondom een keer goed hebt behandeld voordat je het ertegenaan schroeft. Verf heeft namelijk veel te lijden van UV-straling en laat dat nou net niet aanwezig zijn aan de binnenzijde.

Ik zou dus gewoon gaan voor WRC wat je (na het zagen) rondom goed in de verf zet voor het monteren en mijzelf goed aan de verwerkingsvoorschriften houden, die zijn er namelijk niet voor niets ;)
 

Joopxxx

Nieuw lid
31 dec 2019
3
0
Hoi Tieske,

Bedankt voor je reactie!

Ik ben er inderdaad wel er wel van overtuigd dat de red cedar -als die behoorlijk geverfd- is goed blijft. Ik maak me het meest zorgen over de (onbehandelde) plank die onder de zinken goot ligt.

Met een dilatatievoeg zou de regen die plank keer op keer vochtig kunnen maken. Ik kan me dan voorstellen dat die plank niet snel droogt vanwege de zinken goot die er op ligt.

zou jij je daar geen zorgen over maken?

Groet Joop
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Mijn voorkeur gaat uit naar figuur 1 omdat het water daar alleen maar naar beneden kan en nergens in kan trekken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Hoe het bij mij zit. De goot is door de aannemer gedaan met okume multiplex. De schuur heb ik zelf gedaan en is western red cedar. Beiden zitten al 8 jaar.
 

Bijlagen

  • F4EBDE9F-A000-4FA0-AA41-C446B7011904.jpeg
    F4EBDE9F-A000-4FA0-AA41-C446B7011904.jpeg
    760,2 KB · Weergaven: 95
  • 1AE2D8BB-C32F-41DC-84D9-C59143DE7389.jpeg
    1AE2D8BB-C32F-41DC-84D9-C59143DE7389.jpeg
    685,6 KB · Weergaven: 93

Joopxxx

Nieuw lid
31 dec 2019
3
0
Bedankt allemaal voor de reacties!

Superkees: de oplossing van de goot ziet er creatief uit (en nog keurig netjes na 8 jaar)
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ben ik nu de enige die dit zaagt op twee maal 46 graden?:D

Zaag je hoek twee maal iets scherper dan 45 graden. Dan is je buitenkant altijd strak, en geen kopshout te te vinden. De naad lijm je met een hybride lijm. Is de naad gelijk waterdicht en kan een beetje uitzetten en krimpen. Het eventuele water wat er achter kan komen (ik heb geen idee hoe behalve lekkage van je goot/dak maar als dat zo is dan helpt geen enkele ventilatie meer) kan gewoon via de binnenkant van het boeibord weglopen en drogen. Gaat ook al een hele tijd zonder enig probleem.

Maar zoals je ziet zijn er vele wegen ie naar Rome leiden. En met de meeste zal je best goed aankomen.
 

Vwke

Nieuw lid
11 nov 2020
1
0
Hallo allemaal, ik ben ook net aan het punt gekomen mijn boeidelen te plaaten. Dus dacht mijn vraag hierbij te stellen.. Het probleem van de hoek is duidelijk, ik denk dat ik het zoals TUNE4IT aangeeft met een scherpe kant ga proberen.
De voorzijde is ong 8 meter lang, waardoor meerdere planken nodig zijn.
Hiervoor heb ik een plank van 20cm waarop een sierlijst komt;
IMG_5154.JPEG

- Hoeveel spatie zou ik aan de voorkant tussen 2 planken moeten laten? Ik dacht beide ook onder een hoek te zagen en de zaagsnedes parallel, maar met 5mm van elkaar te plaatsen.

- De plank een stuk langer dan de sierlijst. Mag de sierlijst over de 2 planken doorlopen? dan blijft alles mooier tegen elkaar lijkt me..
Ofwek de voeg van deze gelijk met de voeg van de boeiplanken zetten?

- Mogen deze voegen afgekit met verfbare siloconen of vervalt dan het nut totaal van de voeg?

Hier nog een foto van internet, maar deze gebruikt helemaal geen voeg? :unsure:
IMG_5146.JPEG
Alvast bedankt voor de wijze raad ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.