Haaks frezen

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik moet daarbij ook even opmerken dat de strip op de foto erg ondiep ligt en dus zeker in het zicht als je maar enigzins schuin kikt zit je vol in de leds te kijken.

Volgens mij is dit meer een klusje voor Durf Te Vragen, Wie kan dit voor me doen...
 

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Bedankt weer voor alle antwoorden.

Vragen of iemand dit voor me kan doen is uiteraard het makkelijkste maar dan is de lol er natuurlijk wel vanaf :)
Om te beginnen ga ik denk ik voor de optie om met een gatenzaag door de schijf heen te zagen. Vervolgens proberen met de powerrasp op m'n boormachine.

Enige waar ik dan nu nog mee zit is hoe ik de powerrasp moet vastmaken op m'n boormachine?

Het project hoeft ook niet in een keer goed te gaan, al moet ik het 10 keer opnieuw doen maakt dat me nog niet uit. Als bovenstaande oplossing niet lukt probeer ik de volgende keer weer een andere optie.

Hopelijk kan iemand me nog vertellen hoe je zo'n powerrasp op een boormachine krijgt gemonteerd?

11.png
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb eenzelfde soort lamp willen maken, alleen wat hierboven ook al aangegeven werd, je kijkt snel direct in het led licht. Dus nieuw plan, zelfde idee.... Uiteindelijk werd het een opeenstapeling van schijfjes (4-5cm) simpel overeind gehouden door wat draadeind met wat ruimte ertussen.

DSC_0250_2_zpshfxxjn7p.jpg


_20160217_154529_zpsrn9ylssw.jpg


Het was maar een probeersel en ik zou als ik het nog eens zou maken anders doen maar het geeft de sfeer van een stammetje toch wel goed weer.

Heb je niks aan, want je vraagt totaal iets anders. Het is maar je meer ideeën te geven mocht wat je van plan bent niet willen lukken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
De rasp zou je in je boor kunnen zetten met bout en moer als schacht. Eventueel nog een sluitring ertussen. Dus bout omgekeerd houden, rasp erop, sluitring, dan moertje erop draaien. Succes met je project, en wees voorzichtig. Klem je boomstammetje goed vast, en hou je handen uit de buurt van die ronddraaiende rasp.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Zonder verloopring met schacht wat exact in het gat past gaat de rasp slingeren. Maar het zou kunnen dat je zo een adapter vindt om schuurschijven die bedoelt zijn voor een haakse slijper op een boormachine te zetten. Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet met een boormachine los uit de pols proberen, zeker niet als je weinig ervaring met machines hebt. Het risico is groot dat de frees hapt en uit je handen slaat. In het filmpje is de rasp ook gemonteerd op een haakse slijper die 8000 tot 10000 tr/min draait. Een boormachine is maximum 3000. Bij lage toerentallen zijn zulke gereedschappen vaak nog moeilijker te beheersen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bedankt weer voor alle antwoorden.

Vragen of iemand dit voor me kan doen is uiteraard het makkelijkste maar dan is de lol er natuurlijk wel vanaf :)
Om te beginnen ga ik denk ik voor de optie om met een gatenzaag door de schijf heen te zagen. Vervolgens proberen met de powerrasp op m'n boormachine.

Enige waar ik dan nu nog mee zit is hoe ik de powerrasp moet vastmaken op m'n boormachine?

Het project hoeft ook niet in een keer goed te gaan, al moet ik het 10 keer opnieuw doen maakt dat me nog niet uit. Als bovenstaande oplossing niet lukt probeer ik de volgende keer weer een andere optie.

Hopelijk kan iemand me nog vertellen hoe je zo'n powerrasp op een boormachine krijgt gemonteerd?

11.png

Een bout zoeken die precies in het gat van de rasp past, en daar dan een moer op draaien zodat hij vast zit. Ik verwacht niet dat het gat groter is als m12 maar als hij niet in je boor past zou je het schroefdraad wat in de boorkop gaat nog in een driehoek kunnen slijpen zodat het wel past.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Dit gereedschap is bedoeld om op een haakse slijper te monteren. Het gat is dus 22,2 mm, wat ook vermeldt staat op de website.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Dan moet je kijken naar verloopringen. Misschien heb je er wel meer dan een nodig.
22.2 is een wat lastigeren te verkrijgen maat. Of wat laten draaien.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Misschien wordt er te ver gezocht en is het eenvoudiger ... maar mogelijks is dit voor jou geen afdoende oplossing.

Stap 1 : De schijf in twee halve manen zagen met de lintzaag
Stap 2 : de groef uitfrezen met een groeffrees
Stap 3 : Terug verlijmen van de originele naad

Just my 0,02€
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.