grotere stukken veilig zagen op een dewalt 7492?

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
118
14
Arnhem-Nijmegen
Het komt er op neer dat je er voor moet zorgen dat je je werk stuk stabiel kunt neerleggen en er toch goed bij kan. + geleiding om tijdens het zagen je hout stabiel in de juiste hoek te houden als je er niet op vertrouwd dat je dit uit de hand kunt

(zagen onder een hoek van grotere stukken is veel makkelijker met een interval zaag + rail)
dat begrijp ik. En mijn dwe7485 is te klein voor veel zaken om dat zonder hulpmiddelen te doen. vandaar dat ik op zoek ben naar iets om de kleine zaagtafel toch te kunnen gebruiken voor wat grotere stukken om te zagen, zoals de oplossing van @marceldevries

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
624
335
62
Wetteren, Belgie
dat begrijp ik. En mijn dwe7485 is te klein voor veel zaken om dat zonder hulpmiddelen te doen. vandaar dat ik op zoek ben naar iets om de kleine zaagtafel toch te kunnen gebruiken voor wat grotere stukken om te zagen, zoals de oplossing van @marceldevries
Paoson Woodworking heeft een soort ombouw ontwikkeld voor de Dewalt 7492, maar dit kan aangepast worden voor andere bouwzagen. Het wordt natuurlijk geen paneelzaag maar maakt je zaag wel veelzijdiger. Er zijn hier verschillende leden die dit gebouwd hebben. Ben ik trouwens ook nog van plan, maar dan wel met een aantal aanpassingen die de invoer en uitvoer vergroten. Ik ben er nog over aan het brainstormen met mezelf.
Voor echt groot werk (volle platen) kan ik enkel de reeds gegeven adviezen herhalen: op maat gezaagd laten leveren of zelf doen met een invalzaag. Ik heb persoonlijk een Makita waar ik heel gelukkig mee ben.

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
118
14
Arnhem-Nijmegen
Dergelijke bouwplannen/filmpjes/voorbeelden ben ik inderdaad veel tegengekomen. Maar niet om aan de voorkant de geleiderails te verlengen. Inmiddels ook wel door een link in dit draadje naar reddit te volgen. Ze zijn alleen wel een stuk schaarser.

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
624
335
62
Wetteren, Belgie
Maar niet om aan de voorkant de geleiderails te verlengen.
Daarover ben ik dus aan het nadenken. Niet zozeer voor geleiderails maar wel voor steunvlak om grotere stukken stabiel aan te voeren. Maar het blijft altijd behelpen met een kleine zaag. Zo’n meubel zoals dat van paoson gaat trouwens al snel een paar honderd euro kosten. Die kan je, denk ik persoonlijk, beter investeren in een invalzaag. Er is trouwens iemand op YouTube, Peter Millard, die alles deed (doet?) zonder tafelzaag. Pas een tijdje geleden kocht hij een kleine bouwzaag. En die man heeft dat beroepshalve gedaan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.