Grote stoel weerbestendig maken

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
366
322
Deventer
www.ernstkuhne.nl
In Deventer (en daarvoor in Rotterdam ook al) heb ik jarenlang een grote Gele Stoel in de openbare ruimte gehad.
Een beetje als reclame, maar vooral als een leuke ontmoetings/fotoplek.
Zo'n stoel, een 250% uitvergroting van de stoel die ik samen met mijn broer ontwierp ( de zitgoed ) heb ik als eerste gemaakt in 2014 als publiekstrekker voor de Dutch Design Week waaraan in met broer en dochter deelnam.
Hij moest toen 2 weken in weer en wind kunnen blijven staan en ook het misbruik van veel publiek kunnen weerstaan.
Deze eerste versie maakte ik van Pools Grenen Multiplex van 9 mm, gelijmd en geniet op vuren panlatten en het geheel in de Lijnolie.
Eigenlijk waren het allemaal holle dozen (ipv de planken waaruit de originele stoel bestaat) en daardoor een soort torsionboxen.
Die eerste stoel bleek de Dutch Design Week met glans te hebben doorstaan en heb ik daarna nog een jaar in- en uit mijn werklaats in Rotterdam gereden, als uithangbord.
Daarna heb ik hem aan een bar (de Wunderbar) in de Witte de Withstraat verkocht en ook daar heeft hij nog een tijd gestaan.
Toen ik in 2017 binnen Deventer verhuisde naar een Woning met werkplaats en tuin, heb ik al snel (in februari 2018) wéér zo'n zelfde stoel gemaakt, weer Pools Grenen en Vuren panlatten en aanvankelijk in de lijnolie.
Die stond prominent in onze tuin naast de werkplaats, grenzend aan openbaar groen, en werd goed gebruikt als fotoplek.
Hij vergrijsde lelijk en na 2 jaar heb ik hem helemaal kaal gemaakt en overgeschilderd in een hele mooie kleur Geel.
Vanaf toe is hij de Grote Gele Stoel gaan heten en werd een begrip in Deventer.
Ieder jaar had ik er flink wat onderhoud aan; schilderwerk maar incidenteel ook constructief herstel van het Vuren dat feitelijk het skelet tussen de platen vormde.
Nu, 8 Jaar later, is hij echt niet meer te redden, het vuren is een alle kanten aan het verrotten, en versterken met nieuwe langslatten etc helpt niet mee.

Dan nu de vraag:

Hoe kan ik zoiets groots opnieuw maken, in die kenmerkende kleur en dan minder onderhoudsgevoelig.
Zoals gezegd, heeft hij 8 jaar weer-en-wind getrotseerd, maar hij vroeg veel onderhoud (ieder jaar weer schilderen bijvoorbeeld)
Nou was hij aanvankleijk in lIjnolie en daana overschilderd met dekkende (hele goede Sikkens) verf dus het begin was iets minder.

Hij is gemaakt van vooral Pools grenen plaatmateriaal maar deels hersteld met Okoume en dat laatste ging duidelijk korter mee.
Het skelet van vurenhout is verder uiteindelijk flink gaan rotten, vooral omdat water er toch, ondanks de dikke lagen verf, lijm en lamuur in is getrokken.

In totaal gaat er behoorlijk wat hout in zo'n stoel: 4 volle platen 122x244 cm plaatmateriaal en ruim 55 meter panlat 45x22mm en ruim 12 meter balkje 45x45mm.

Ik wil hem opnieuw maken maar wat is verstandig:
Zelfde hout en dan in een epoxy afwerking opsluiten?
Kortom redelijk goedkoop hout, maar vooral een dikke schil afwerking eromheen, zoals met Woodcore schepen gedaan wordt?
En zo ja, hoe bouw ik die schil op: eerst verven en dan epoxy erover en dan nog een laag blanke lak als UV-filter?

Of het geheel in beter materiaal, bijvoorbeeld garantiemultiplex en hardhouten of Douglas latten.
En dan weer een gewoon Sikkens verfsysteem eroverheen)

Alle Suggesties zijn welkom....
P1000503.JPG20190317_183141.jpgP2050774.JPGP5240234.JPGP5140737.JPG

Bijlagen

• FR4.jpg
    FR4.jpg
    196,2 KB · Weergaven: 7

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.498
1.265
Enschede
ingoogni.nl
Heb je ook plaatjes bvan de "Rottende" stoel?

Het eerste waar ik naar probeer te kijken voor ik over materiaal of verf denk is afwatering. Nergens mag water blijven staan. Je wilt ook niet date water bijvoorbeeld onderlangs de zitting naar achteren loopt en daar ophoopt. Te voorkomen door gericht wat groefjes te frezen zoals in een lekdorpel. Nadeel, het kan van invloed zijn op het "strakke" van de stoel.

Was je multiplex watervast verlijmd?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.