Grote(re) zwenkwielen met kleine ogen voor schroeven?

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
238
22
Ben bezig met een kastje voor in mijn werkplaats. De vloer is wat ongelijk, dus wil er wat ruime zwenkwielen onder. Nooit een probleem mee gehad, omdat onder bv de werkbank dikke balken zaten.
Maar met dit kastje waar onderaan een 18mm-plaat zit, valt me opeens op dat de zwenkwielen altijd grote ogen voor de bout of schroef hebben. Met kleine oogjes zijn te kleine wielen. Kent iemand wat grote(re) wielen maar dan met kleine oogjes? Ik wil eigenlijk tussen de plaat en wiel geen extra balken schroeven.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
403
173
Zaanstreek
heeft vooral te maken met de uittrekkracht. Als je grotere wielen hebt, heb je ook een grote arm die trekt aan de schroefjes 15-20mm. Je kan dan beter door-en-door boren, bovenin een verzonken boutje laten vallen en de moer onder tegen de flens van je zwenkwiel zetten. Of, met bijvoorbeeld rampamoeren je "vlees" in de plaat maximaliseren. Ligt natuurlijk ook weer aan het materiaal. Rampa in berkenplex is het veelvoudige sterker dan dezelfde rampa in spaanplaat..

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
Ben bezig met een kastje voor in mijn werkplaats. De vloer is wat ongelijk, dus wil er wat ruime zwenkwielen onder. Nooit een probleem mee gehad, omdat onder bv de werkbank dikke balken zaten.
Maar met dit kastje waar onderaan een 18mm-plaat zit, valt me opeens op dat de zwenkwielen altijd grote ogen voor de bout of schroef hebben. Met kleine oogjes zijn te kleine wielen. Kent iemand wat grote(re) wielen maar dan met kleine oogjes? Ik wil eigenlijk tussen de plaat en wiel geen extra balken schroeven.

5x16 of 5x20 gast prima hoor!

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.057
476
RegioRotterdam
Slotboutjes of metaalboutjes met een inslagmoer aan de bovenkant van de plaat. Eventueel een gat van 1 mm diep boren met een forsterboor om de inslagmoer mooi te verzinken zodat de bodem van je kast vlak blijft.

Slotboutjes of metaalboutjes met een inslagmoer aan de bovenkant van de plaat. Eventueel een gat van 1 mm diep boren met een forsterboor om de inslagmoer mooi te verzinken zodat de bodem van je kast vlak blijft.

Dat hoeft toch helemaal niet? Ook bij zware toepassingen gebruik ik gewoon vier goede schroeven. Gaat echt niet los.

Bij stelpoten gebruik ik een flensmoer 😎

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
168
88
Wezep
Gaat bij mij ook prima met gewoon schroeven.
Hieronder in het topic het kastje, heb er een paar met een carroseriering vast gezet met een wat langere schroef in de zijwand, en de andere kant met een korte dikke schroef met een bolkop, die zullen vast een speciale naam hebben, maar geen idee wat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.