Grote paneeldeur rechttrekken

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
3
0
hwzf2zJh39BHHD
Beste,

We hebben thuis een authentieke dubbele hoge paneeldeur die heel scheef getrokken is (zie foto). Ik zou hem graag willen rechttrekken gezien ik nu de deur niet meer dicht krijg. Graag advies hierover.

Ik ben dit type deurspanners tegengekomen: Deurspanner voor deuren vanaf 2598mm kopen
Hierbij heb ik volgende onzekerheden/vragen:
-Het lijkt me niet dat ik 2 van deze spanners kan inwerken in het frame van de scheefgetrokken deur gezien het slot van de deur net op deze plaats in het frame zit. Mogelijks kan ik een veel kleiner deurbeslag erin zetten zonder slot zodat de spanner ernaast kan?
- Kan ik dergelijke spanners ook tijdelijk inwerken, zodat de deur rechtrekt en erna verwijderen en de sleuf/deur restaureren? Of trekt de deur zich dan sowieso weer terug scheef? Het huis is ondertussen volledig verbouwd en hebben geen last meer van vocht of grote temperatuur verschillen, noch is dit een vochtige ruimte. Als een tijdelijke spanner zou helpen, zijn er natuurlijk nog andere oplossingen zoals de deur vastschroeven of een externe spanner (weet niet of dit bestaat)? Echter heb ik de deur al met spieeen/klemmen een aantal maanden vastgezet zonder resultaat.
- Als de spanners permanent moeten blijven zitten, kan ik deze iets dieper infrezen, zodat ik houten latjes erop kan lijmen en alles onzichtbaar is? Ik heb ook volledig onzichtbare spanners gevonden, maar deze lijken enkel te koop in de US.
- Ik heb lood testen gedaan en er zit loodverf op deze deuren. Ik ga ze sowieso naar een logerij brengen om alle verf te verwijderen. Ik veronderstel dat dit best ervoor moet gebeuren? Ik veronderstel dat dit proces ook helpt om de deur terug recht te trekken gezien hij dan wordt ondergedompeld in een bad?


-Nog een bijkomende vraag: Ik heb een test gedaan en er zit loodverf op de deur. Moet de verf sowieso volledig verwijderd worden of overschilderen (na schuren) ook de loodverf volledig afdekken?



Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • deur.jpg
    deur.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de deuren terug zijn van de logerij kan je de kromme deur uit elkaar halen. Als de stijl met het slot krom is maak je daar een nieuwe voor. Maar vaak kan je zo'n deur door wat met de houtverbindingen te spelen weer aardig vlak krijgen. Dan is de deur scheluw, zonder dat de stijlen erg krom zijn.
 

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
3
0
hwzf2zJh39BHHD
Als de deuren terug zijn van de logerij kan je de kromme deur uit elkaar halen. Als de stijl met het slot krom is maak je daar een nieuwe voor. Maar vaak kan je zo'n deur door wat met de houtverbindingen te spelen weer aardig vlak krijgen. Dan is de deur scheluw, zonder dat de stijlen erg krom zijn.
Bedankt voor het advies. Klinkt inderdaad als een betere oplossing om de scheluw er effectief uit te halen door de deur uit elkaar te halen ipv mechanisch proberen recht te trekken. Hopelijk zitten de onderdelen enkel vast met verbindingen en niet met lijm. Zal ook voorzichtig moeten zijn om de lijstjes op de panelen mooi los te krijgen.

Over de logerij:
- is het uit elkaar halen van zo een deur gemakkelijker nadat de verf eraf is?
- Is het effectief nodig om loodverf volledig eraf te halen of kan ik het ook overschilderen?
- Ik had gelezen dat als je deuren gaat logen het door dit proces ook net kan vervormen. Zijn er hier best practices voor om dit te vermijden?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zo te zien zitten de verbindingen met deuvels. De lijstjes zitten normaal gesproken aan de stijlen en liggers. Als je de deur toch uit elkaar haalt, kijk dan of je panelen erg gekrompen zijn. Meestal zaag ik ze door en zet er een of anderhalve cm hout tussen, zodat de panelen weer goed tussen de lijsten klemmen.
 

JosDeVerbouwer

Nieuw lid
21 jan 2024
3
0
hwzf2zJh39BHHD
Zo te zien zitten de verbindingen met deuvels. De lijstjes zitten normaal gesproken aan de stijlen en liggers. Als je de deur toch uit elkaar haalt, kijk dan of je panelen erg gekrompen zijn. Meestal zaag ik ze door en zet er een of anderhalve cm hout tussen, zodat de panelen weer goed tussen de lijsten klemmen.
Ik zie aan de oude verf dat de panelen gekrompen zijn maar niet zover dat de panelen loszitten of dat er spleten zijn.
Het tweede deel van je antwoord begrijp ik niet zo goed (excuses, ben DIY/amateur): op welke plaats zaag je de panelen door? Dan moet je toch sowieso nieuwe panelen gaan maken? Waar zet je dan anderhalve cm hout tussen?

Daarnaast vroeg ik me nog af of het wel doenbaar is om de lijstjes er volledig af te krijgen zonder stukken te maken? Ze lijken zeer goed vast te zitten en in online filmpjes over paneeldeur restauratie zie ik vaak dat ze volledig stuk gemaakt worden en er dus nieuwe gezet worden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die panelen zijn al uit meerdere stukken gemaakt. Vaak staat er na het logen al een lijmnaad open. Dan zaag je het paneel daar door. Die lijstjes zitten vaak aan het paneel vast geschilderd. Er zit altijd een dun stuk in het profiel, zodat het daar kan buigen, zodat je paneel goed klem zit. Als je zo'n deur uit elkaar ramt, zonder eerst te logen of goed schoon te branden, dan breken ze op de zwakste plek. Ze verliezen dan ook hun functie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Chevy66 waar jij jouw hand niet voor omdraait is voor een ander een ontdekkingsreis met bergen uitdagingen.
Ik kan me voorstellen dat mensen hier tegenop zien.
Toch is de methode beschreven door chevy in de praktijk niet zo moeilijk. Ja het zal je veel tijd kosten de eerste keer. De tweede zal veel makkelijker gaan, waar de een weet hoe zo'n deur in elkaar zit en waarom weten volksstammen dat niet en moderne deuren zijn weer anders.
Logen is veruit het makkelijkst (uitbesteden al kan het wel zelf gedaan worden) anders geheel afbranden en schoonmaken. Voorzicht een plamuurmes tussen de naden en iets wrikken dan een tweede erachter. Nu kan je met een schroevendraaier of oude beitel ertussen zitten en meer kracht uitoefenen. Ja je zal hier en daar wel wat moeten vervangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.