Grote lintzaag kopen

Kruishout

Actieve deelnemer
2 dec 2017
33
1
Almere
Beste forum vrienden,

Ik zoek nog een grote lintzaag om bijvoorbeeld flinke (halve) stammen te schulpen. Fineer zagen.
Ik zie ze wel op marktplaats vanaf 350 tot 600 ongeveer.
Ik reken dan wel op nieuwe geleiders en mss nieuwe motor.
Lagers van de wielen misschien ook nog.

Heeft iemand ervaring hiermee. Is het goed te doen of kom je zeker op te hoge prijzen uit.

Hoor het graag.

Paul.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe flink is flink? 30 cm diameter, of 60? Als het eerder 60 is, is een bomen zaag (dus met een liggend lint) waarschijnlijk gemakkelijker dan zo'n stam tillen recht en gelijkmatig bewegen.

Ik heb een oude lintzaag gekocht, en ik denk dat je die wel groot mag noemen - wieldiameter 900 mm.

Bij mij waren niet alleen de lagers stuk, maar de as was ook ingesleten ter hoogte van de lagers. Dat betekende voor onderin een nieuwe as laten draaien. Dat was even een kostenpost.

Behalve de punten die je al noemt, is zeker ook de bekleding van de wielen een aandachtspunt. Dat slijt sneller dan de lagers!

Oh, en de geleiders, bedenk ik me. Als die niet goed onderhouden/afgesteld zijn, of gevuld zijn met vet i.p.v. olie dan kan dat zo een paar honderd euro kosten voor boven + onder van een fatsoenlijk merk (panhans, hema)
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je kan ook alleen de ingesleten delen even oplassen en opnieuw afdraaien. Scheelt weer wat werk.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Een grote lintzaag is bepaald geen garantie dat je er ook dik hout RECHT mee kunt zagen. De belangrijkst voorwaarde voor dik hout zagen blijkt voldoende zaagspanning te zijn en dus een degelijk uitgevoerde spaninrichting op je lintzaag. Ik heb van alles het met 2 degelijke gietijzeren machines geprobeerd wat geen succes maar wel bijzonder veel frustratie opleverde. Totdat ik het een en ander las op de site van Matthias Wandel:
woodgears.ca/bandsaw/resaw.html
woodgears.ca/bandsaw/tension.html
Met behulp van wat rekenwerk en een digitale schuifmaat , zoals beschreven door Mattias, kwam ik er achter dat mijn lintzaag, een mooie ABH Beuving, bij lange na niet voldoend op spanning te brengen was, zelfs niet op de uiterste grens bij overbelasting van de spaninrichting.
Bij een bezoek aan Felder heb ik toen dezelfde meting gedaan op een Hammer 4400 en deze was ruim voldoende. Vandaar dat deze toen gekocht heb. Sindsdien kan ik daarmee uitstekend tot ca30cm hoogte zagen!
Dus eerst meten dan pas kopen of reviseren!
 
  • Leuk
Waarderingen: bruine_beer en kryota

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.