grote draaibank

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.355
2.694
Het lijkt me simpeler om gewoon de juiste componenten te kiezen. Je motor koken lijkt me meer een noodoplossing.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.476
556
Whawww, dat is een vette draaibank!

Wat zal het totale gewicht ongeveer zijn?

Waarom heb je geen snelspansysteem , met een grote hendel, in de blok onder de losse kop laten zetten? Eventueel met een tweede vastzetsysteem , met bout, ernaast?

Ga je de leunspaan ook terug met een bout vastzetten of kies je ditmaal voor een snelspansysteem?

groeten ,

Ornament
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.266
695
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb op de draaibank die ik al jaren gebruik ook een bout voor de leunspaan, en dat bevalt eigenlijk prima. Voor de losse kop geldt dat de bouten prima werken en technisch simpel zijn.

Zo'n snelspansysteem lijkt simpel, maar het moet verstelbaar zijn, en er komen op z'n minst glijlagers van brons en smeernippels bij. Bovendien heb ik door het gewicht toch altijd twee handen nodig, dus sneller los en vast zetten levert me niet zo veel op.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.266
695
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het bed moet ik nog wegen, maar de vaste kop is qua staal 217 kg, dus met as, lagers, motor (60 kg) etc. denk ik dat 350 kg in beeld komt. De verhoging van de losse kop weegt 143 kg, dus met losse kop schat ik zo'n 180 kg. Als ik bed met poten zeg 800 kg schat, dan kom thet totaal gewicht rond de 1300 kg uit.

Dat zou ik nog moeten kunnen wegen met mijn kraanunster en loopkat, maar hij staat er niet recht onder en ik wil hem niet verschuiven en al helemaal niet als de vloer niet schoon is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.476
556
Joow, die is zwaar!

Vooral die vaste kop is zwaarder dan dat ik op de foto's zou schatten. De opgegeven lengtematen zijn ook groter dan men op de foto zou vermoeden.

Dat wordt stabiel draaien.

groeten


Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.