Grootste houten woonproject van Europa in ...

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
910
765
Nootdorp
Heerhugowaard.

Via mijn werk kwam ik dit houten woonproject tegen. Het grootste houten woonproject van Europa. Helaas hebben ze niet de buitenkant van hout gemaakt, maar indrukwekkend is de houten opbouw wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
CLT is zeker een interessante ontwikkeling als vervanger van beton. Heb er college over gegeven op Windesheim. Voor woningscheidende wanden ook zeer geschikt. Voor andere toepassingen liever HSB gebruiken, dat scheelt heel veel hout en isoleert gemakkelijker
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Interessante ontwikkeling en een mooi gebouw. In 2019 heeft VPRO Tegenlicht de aflevering "Houtbouwers" gemaakt. Die gaat precies over dit onderwerp. Er zit ook een blok in over de productie van al dat benodigde hout en een rekensom die de jaarlijkse aangroei van hout afzet tegen de hoeveelheid benodigd hout. Ik vond dat een zeer interessante documentaire. Mogelijk is ie hier al eerder gedeeld, maar in dit draadje vind ik m prima op zijn plek:

Houtbouwers - VPRO Tegenlicht
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Zeer interessant, maar als volledige vervanger van beton, nee. Wat voor het gemak vergeten wordt is de "vervuiling per eenheid", die door de houtlobby maar al te graag misbruikt wordt., samen met de verwachte levensduur. Natuurlijk is de volledige uitstoot van beton groter, er wordt ook een enorme veelvoud van gebruikt.. En zijn de cijfers in Nederland erg vertekend. Hier doen we het nl erg goed. Meer dan waar dan ook ter wereld is het beton hier duurzamer door het veelvuldige gebruik van hoogovenslakken en vliegas, de regelgeving rondom transport en verduurzaming op de bouwplaats.

Het is helaas nog zo dat de ene hand de andere moet wassen. Heel fijn dat bijvoorbeeld de staalindustrie gaat verduurzamen, dat heeft wel tot gevolg dat wereldwijd de betonindustrie een stuk minder duurzaam gaat worden, omdat de kwaliteit van staalslakken achteruit gaat voor deze toepassing.

Uiteindelijk denk ik dat ze naast elkaar moeten gaan bestaan. Zonder beton gaat het lastig worden. Gelukkig zijn er al heel veel mooie initiatieven op het gebied van duurzaamheid, maar is er helaas geen 1 oplossing. Zet daar een zeer traditionele industrie bij en ontwikkeling gaat net iets te langzaam. Maar ook hier weer gedreven door geld en minder door duurzaamheidsgevoel.

Daarover gesproken: in Nederland is de term duurzaamheid tweeledig, in het Engels zijn er twee woorden voor, durability en sustainability. Een goed gebouwd betonnen constructie gaat langer mee dan een houten constructie en het beton is volledig te recyclen...

Beide methodes hebben hun eigen voordelen en het is goed om te zien dat de houtbouw ook doorontwikkeld wordt.

Oh ja, ik ben wel een beetje bevooroordeeld. Voormalig betononderzoeker en tegenwoordig betontechnoloog/inspecteur van betonmortelcentrales icm duurzaamheidscertificeringen. 🙂
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.