Groeven zagen met ts55

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo
Heeft er al iemand de ts55 gebruikt om groeven in plaatmateriaal te zagen over de hele lengte? Ik heb nog geen bovenfrees, maar misschien lukt dit ook wel met de ts55? In de groeven worden dan latjes van 9mm gelijmd.
Grtjs
Tommy
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
460
Almere
Lijkt me geen probleem, met een zaaglineaal kun je best een strak resultaat krijgen.
Echter als je groef 9mm breed wordt zul je tenzij je een speciaal zaagblad gebruikt geen super gladde groef krijgen. Als ie diep genoeg is dan gaat het lijmen van de strookjes wel lukken, de lijm houdt dan ook aan de zijkanten.
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Lijkt me geen probleem, met een zaaglineaal kun je best een strak resultaat krijgen.
Echter als je groef 9mm breed wordt zul je tenzij je een speciaal zaagblad gebruikt geen super gladde groef krijgen. Als ie diep genoeg is dan gaat het lijmen van de strookjes wel lukken, de lijm houdt dan ook aan de zijkanten.
Ik gebruik momenteel een Ake zaagblad, 36tands.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.034
839
Omgeving Leiden
Als je een groef zaagt met een gewoon zaagblad, dan is de bodem van de groef niet zo mooi vlak als wanneer je die groef met een frees maakt. Dat komt omdat de tanden van zo'n zaagblad om en om staan en dus in het midden van de groef een klein driehoekje hout laten staan. Je lijmt dan niet op een mooi plat vlak.
Als je dat in de weg zit, dan met een beitel de bodem alsnog vlak maken.
Als je groef diep genoeg is, zoals vandikte al zegt, dan houdt de lijm ook aan de zijkanten. Hoef je je nergens zorgen over te maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.676
720
Antwerpen
Als je een groef zaagt met een gewoon zaagblad, dan is de bodem van de groef niet zo mooi vlak als wanneer je die groef met een frees maakt. Dat komt omdat de tanden van zo'n zaagblad om en om staan en dus in het midden van de groef een klein driehoekje hout laten staan.
om dit te vermijden bestaan er andere type zaagbladen met een vlakke snijkant
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.213
571
Met een lamellenfrees langs een geleider zijn lange groeven ook goed te doen, krijg je een mooie vlakke bodem. Zo'n apparaat lijkt sowieso een verantwoorde investering als je regelmatig plaatmateriaal verwerkt.
De kwaliteit van de randen is wel afhankelijk van het materiaal, bij formica op spaanplaat zou ik een andere manier kiezen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.835
778
Enschede, Twente
De buitenste 'grenzen' zorgvuldig inzagen en dan alles ertussen op goed geluk. Opschonen met grondschaaf of sponningschaaf. Gaat vlotter dan het helemaal met de zaag te doen en is ook nog eens preciezer.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb nog geen bovenfrees, maar misschien lukt dit ook wel met de ts55? In de groeven worden dan latjes van 9mm gelijmd
om in totaal een groef van 9 mm te verkrijgen, zal je minstens 3 x moeten zagen, en daarbij de geleider verplaatsen
moet het precies 9 mm zijn, dan wens ik jou toe dat het lukt
zelf zou ik toch maar die bovenfrees aanschaffen
dan trek je in 1 keer die 9 mm
moet de groef redelijk diep zijn, dan in meer dan 1 keer, maar je geleider blijft toch op dezelfde plek
wil je ook hier weer een risico uitschakelen, frees dan eerst met een kleinere maat, bv 7 mm, en trek dan in 1 keer de volledige breedte + diepte
een bovenfrees komt altijd van pas, maar ieder maakt voor zich uit of die in de tijdsbesteding & het budget past
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hoi Tommy75

Wat ga je eigenlijk maken?
Een mal om open gevelbekleding langs de binnenkant vast te schroeven. In de groeven komen dan latjes van 9mm en daartussen de gevelbekleding in wisselende breedtes. Daarop een plaat en dan langs de achterkant schroeven.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.034
839
Omgeving Leiden
Dank voor de toelichting. Nu heb ik een idee waarvoor je de constructie gaat gebruiken.
Ben ook wel benieuwd naar een foto. Niet dat ik zelf met zoiets bezig ben, maar omdat je van anderen altijd wel handigheidjes kan leren, die ooit eens van pas komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een mal om open gevelbekleding langs de binnenkant vast te schroeven. In de groeven komen dan latjes van 9mm en daartussen de gevelbekleding in wisselende breedtes. Daarop een plaat en dan langs de achterkant schroeven.
kan helaas niet helemaal volgen
heb je een schets ?
mag op een bierkaartje
bij voorkeur eerder van duvel dan van heineken of amstel
 

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
kan helaas niet helemaal volgen
heb je een schets ?
mag op een bierkaartje
bij voorkeur eerder van duvel dan van heineken of amstel
Damn, en dat net nu de cafés gesloten zijn! Van sociale druk gesproken! :)
Ik ga eerst even oefenen dan...
 

Bijlagen

  • 61FF8DDF-F5EE-4622-9388-6C0B70585558.jpeg
    61FF8DDF-F5EE-4622-9388-6C0B70585558.jpeg
    1 MB · Weergaven: 22

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Dus, zoals gevraagd een schets, zij het niet op een bierviltje.

De bedoeling is om hardhouten gevelbekleding op een tuinhuis te bevestigen. Het hardhout ga ik zagen in wisselende breedtes, 4 afmetingen.
Ik wil graag langs de binnenzijde schroeven, zodat ik niet hoef te nagelen of nieten.

'Zotvanhout' gaf zelf in een ander topic de tip om een 'contramal' te maken, zodat de hardhouten latten netjes op z'n plaats blijven bij het schroeven. Die tip verdient uiteraard een Duvel of... ;-)

Hieronder een schets van wat het ongeveer moet worden. Ik draai de panelen telkens om, omdat anders het patroon misschien meer opvalt. De zwarte deltafolie heb ik niet in de schets gestopt, maar komt er uiteraard wel tussen. De contramal is dan een paneel met daarop de latjes die de groeven (deels) opvullen, waartussen dan de hardhouten latten geplaatst worden. Om die contramal te maken had ik graag latjes van 9mm breed op een paneel bevestigd, vandaar dat ik denk dat ik ze beter in een groef lijm.

grtjs
Tommy
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-12-19 om 22.46.53.png
    Schermafbeelding 2020-12-19 om 22.46.53.png
    2,3 MB · Weergaven: 21
  • Schermafbeelding 2020-12-19 om 22.47.07.png
    Schermafbeelding 2020-12-19 om 22.47.07.png
    1,4 MB · Weergaven: 17
  • Schermafbeelding 2020-12-19 om 22.48.02.png
    Schermafbeelding 2020-12-19 om 22.48.02.png
    1,5 MB · Weergaven: 16

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
deze gaat ook vlot binnen
1608454075377.png

ziet de doorsnede er zo uit ?
zwart = latjes 9 mm
door een groef van 9 mm te trekken, kan je die inderdaad op een vaste afstand zetten, zodat je buitenlatten mooi uitgelijnd zijn
die latjes van 9 mm zou ik niet over de volledige lengte zetten, want dan loop je het risico dat de buitenlatten klem zitten
ik zou ze slechts om de 50 cm plaatsen met een lengte van 10 cm
zou ze ook uit zacht hout maken, zodat dit iets meegeeft wanneer de buitenlatten er op wringen
om die groeven van 9 mm te maken, koop je toch best een freesmachientje
kost is verwaarloosbaar tov de prijs van de gevelbekleding

1608454660238.png
 

Bijlagen

  • 1608454114207.png
    1608454114207.png
    19,3 KB · Weergaven: 10

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.034
839
Omgeving Leiden
Hoi Tommy,

Als de tussenruimte ook 8 mm kan zijn, dan zou je ook deuvels kunnen gebruiken, die je op een onderlinge afstand van zeg 30 cm in één lijn zet.
Natuurlijk veel en nauwkeurig haaks boren en veel deuvels ( neen geen Duvels) nodig. Het is maar een idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
deze gaat ook vlot binnen
Bekijk bijlage 94807

ziet de doorsnede er zo uit ?
zwart = latjes 9 mm
door een groef van 9 mm te trekken, kan je die inderdaad op een vaste afstand zetten, zodat je buitenlatten mooi uitgelijnd zijn
die latjes van 9 mm zou ik niet over de volledige lengte zetten, want dan loop je het risico dat de buitenlatten klem zitten
ik zou ze slechts om de 50 cm plaatsen met een lengte van 10 cm
zou ze ook uit zacht hout maken, zodat dit iets meegeeft wanneer de buitenlatten er op wringen
om die groeven van 9 mm te maken, koop je toch best een freesmachientje
kost is verwaarloosbaar tov de prijs van de gevelbekleding

Bekijk bijlage 94809
Klopt, zo had ik het gepland. Ik heb hier een goedkope bovenfrees, maar die past niet op de geleiderail. Misschien dan toch maar een rechte lat vastklemmen en daar tegenaan frezen dan... Merci voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.