Groefzaag voor Hammer tafelzaag

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
327
183
Aangezien deze discussie wel eens vaker langskomt wilde ik deze even delen.

Ik was op zoek naar een groefzaag voor mijn Hammer B3W en kwam tot de conclusie dat er maar weinig opties waren welke werken op de zaag-as met rem-pinnen.
De officiële felder verstelbare groefzaag is erg prijzig en standaard 'dado stacks' hebben geen gaten waar de pinnen in passen.

Toen ik op zoek ging in de CMT catalogus voor zaagbladen met vlakke tanden kwam ik wel deze tegen: 240.050.07 M
1771408864790.png
Een vlakke groefzaag van 180mm welke ook op de frees-spindel past én gestapeld mag worden. Enige nadeel: geen gaten voor de pinnen van de zaag as!
Gelukkig heb ik toegang tot mensen met kennis van CNC frezen, dus uiteindelijk ben ik bij deze oplossing gekomen:
20260206_152000419.JPG20260206_153744588.JPG

En het past mooi op de as! Misschien een leuk idee voor anderen die met hetzelfde dilemma zitten.

20260207_091137514.JPG

Er zitten 4 gaten in, in plaats van twee, zodat je meerdere bladen kan stapelen. Als je de bladen een kwartslag gedraaid opstapelt zouden de tanden precies om en om moeten vallen. Ik heb al een tweede zaagblad besteld om dit uit te proberen, binnenkort een update!

Misschien een leuk idee voor anderen met hetzelfde dilemma, al is de benodigde toegang tot een goede freesbank wel beperkend.

Bijlagen

• 1771408544065.png
    1771408544065.png
    305,6 KB · Weergaven: 17

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
327
183
ik begrijp het probleem niet goed. Als je een zaagblad hebt zonder gaten voor de rempin, dan boor je die er toch gewoon in. Neem een zaagblad met gaten als template er bovenop en boor er gaten in.
Boren kan natuurlijk ook, al ben ik zelf wat terughoudend met handmatig boren door een stuk staal die ik daarna 9000 keer per minuut rond ga slingeren. Frezen is dan toch een stuk nauwkeuriger.
Nu maakt met de pinnen de passing niet zo veel uit, maar de uitlijning voor 90° om en om stapelen wel.

Gewoon door een zaagblad boren is voor mij, als 'beginnend' houtbewerker niet zo vanzelfsprekend.

• Leuk
Waarderingen: jaap en Petrolhead

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.050
1.404
Riemst
Boren kan natuurlijk ook, al ben ik zelf wat terughoudend met handmatig boren door een stuk staal die ik daarna 9000 keer per minuut rond ga slingeren. Frezen is dan toch een stuk nauwkeuriger.
Nu maakt met de pinnen de passing niet zo veel uit, maar de uitlijning voor 90° om en om stapelen wel.

Gewoon door een zaagblad boren is voor mij, als 'beginnend' houtbewerker niet zo vanzelfsprekend.
‘Gewoon’ boren lukt niet met een zaagblad. Je boortje wordt roodgloeiend en dat is het. Een gat verschijnt niet. Je hebt heel goede boren nodig voor deze klus. Je gaat waarschijnlijk goedkoper af zijn en nauwkeuriger met bovenstaande oplossingen.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
327
183
‘Gewoon’ boren lukt niet met een zaagblad. Je boortje wordt roodgloeiend en dat is het. Een gat verschijnt niet. Je hebt heel goede boren nodig voor deze klus. Je gaat waarschijnlijk goedkoper af zijn en nauwkeuriger met bovenstaande oplossingen.
Met de freesbank ging het in ieder geval wel prima ;)
20260206_152912384.JPG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.181
4.184
Met een vol hardmetalen boortje , genoeg koeling en een knappe kolomboor is dit ook geen enkel probleem. Verdeeltafel is handig als je precies wil positioneren. Maar 2 bladen op elkaar klemmen en de gaten door boren gaat ook. Stukje as 30mm om goed te centreren. Met een zwarte boor uit de knakenbak gaat dit niet lukken.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
642
149
Oss

Nauwkeurig zeker.

Maar begint elke klus niet met het juiste gereedschap. ( boor of frezen)

48rmc

Post veel
2 dec 2021
934
360
Middelburg
Vraag wat is de maximale zaagdiepte die je kan bereiken met deze groefzaag? Zelf heb ik een Hammer K3 basic, helaas heb ik geen as waarop meerdere zagen/dado passen. De Hammer K3 basic heeft een vast RPM van 4800 dat is iets wat aan de lage kant als ik de info op het zaagblad mag geloven (ga dit een minder mooi zaag resultaat geven?). Zo te zien zit er nog redelijk wat een ruimte (sleuf) onder je zaagblad en het opvangbak/trechter (stofafzuiging) dat gaat een hoop stof onderin je Hammer cumuleren? Misschien een tijdelijk stukje tape doet wonderen? Ben erg benieuwd naar je zaag experience,...by the way ze hebben ook nog een 6mm brede groefzaag echter die kost een tientje meer, mocht het een succes zijn dan ga ik voor zaagtand van 6mm plus 2 gaten laten boren voor de rempinnen. Bedankt voor de tip ik ga eens kijken wat de exacte breedte van de sleuf is wat betreft de opvangbak/trechter (past die 5mm of nog beter die 6mm zaagtand er tussen?)

jorisvh

Post veel
volgens de specs heb je met D315 103mm zaaghoogte. Met D180 zal dat dus 35,5mm zijn. 103-(315-180)/2

als je bladen wil combineren tot een bepaalde groefbreedte, ga je ook iets van vulringen nodig hebben.
2 groefzaagbladen van 5mm (stamblad 3mm) geeft een 8mm groef. voor 8mm ruggen is 8,3mm aangewezen.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.181
4.184
Ik gebruik gewone zaagbladen op deze manier. Ik gebruik naar behoefte plastic, hard karton en tekenpapier om vulringen van te maken. Dat werkt probleemloos.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.181
4.184
Zou ik me niet te druk over maken. Al mijn ouderwetse radiaalzagen draaien op 2800 toeren. Dus ook met de originele freesblokken En die zijn maar 100mm. Is het optimaal? Vermoedelijk niet, maar verder geen enkel probleem. Met dezelfde motor heb je ze van 250 tot 400. Het is nog altijd sneller dan met de hand.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
327
183
volgens de specs heb je met D315 103mm zaaghoogte. Met D180 zal dat dus 35,5mm zijn. 103-(315-180)/2

als je bladen wil combineren tot een bepaalde groefbreedte, ga je ook iets van vulringen nodig hebben.
2 groefzaagbladen van 5mm (stamblad 3mm) geeft een 8mm groef. voor 8mm ruggen is 8,3mm aangewezen.
Hoogte is inderdaad ongeveer zoiets, hij ligt nu op werk dus ik kan hem nu niet nameten, maar volgende week zal ik een update plaatsen.

Groef breedte maakt me niet heel veel uit, omdat ik vooral hobby werk doe en geen grote series. Als ik het 2x moet zagen om de juiste passing te krijgen is dat geen probleem. 2x is al een stuk beter dan 4x per groef.
Ik heb een DRO op mijn langsgeleider die op 0.1mm nauwkeurig af te stellen is, dus daarmee is het makkelijk om de juiste passing herhaaldelijk te maken.

Voor nu heb ik een 5 en 4mm blad gekocht. Waarmee ik 7.5mm breed kan groeven in één keer. In twee keer kan ik dus tot 14mm groeven. Met een derde blad in de toekomst zou ik al mijn groeven in 2x moeten kunnen doen.

Vraag wat is de maximale zaagdiepte die je kan bereiken met deze groefzaag? Zelf heb ik een Hammer K3 basic, helaas heb ik geen as waarop meerdere zagen/dado passen. De Hammer K3 basic heeft een vast RPM van 4800 dat is iets wat aan de lage kant als ik de info op het zaagblad mag geloven (ga dit een minder mooi zaag resultaat geven?). Zo te zien zit er nog redelijk wat een ruimte (sleuf) onder je zaagblad en het opvangbak/trechter (stofafzuiging) dat gaat een hoop stof onderin je Hammer cumuleren? Misschien een tijdelijk stukje tape doet wonderen? Ben erg benieuwd naar je zaag experience,...by the way ze hebben ook nog een 6mm brede groefzaag echter die kost een tientje meer, mocht het een succes zijn dan ga ik voor zaagtand van 6mm plus 2 gaten laten boren voor de rempinnen. Bedankt voor de tip ik ga eens kijken wat de exacte breedte van de sleuf is wat betreft de opvangbak/trechter (past die 5mm of nog beter die 6mm zaagtand er tussen?)
Mijn b3w doet ook maar 4800 rpm. Met een lage aanvoersnelheid en beperkte diepte is dat geen probleem zolang het blad scherp is.
De spindel kan wel tot 8.000 (of zelfs 10.000) maar ik heb het blad nog niet geprobeerd op de spindel.

Stofafzuiging is inderdaad niet geweldig met een kleiner blad, maar met de schuiftafel of via het deurtje is het redelijk makkelijk om de binnenkant van de machine schoon te zuigen.

De blad diameter is klein genoeg om niet de trechter te raken, waardoor de breedte niet uitmaakt. Wel heb je een insert nodig als je echt breed wil gaan voor de groefzaag. Ik kreeg een insert bij de machine, maar heb ook al een nieuwe insert geprint als zero-clearance insert voor mijn normale zaagblad, dus zelf printen is te doen en goedkoper dan een felder insert kopen.

Ik denk dat je vanaf 10mm een andere insert nodig hebt.
De groeffrees upgrade van felder is gespecificeerd op 6-20mm, ik weet niet hoe breed je kan plaatsen op de normale zaagas.

1000058211.jpg

Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
934
360
Middelburg
Dank Dragonheartt voor je reactie (y). Zelf heb ik de gewone as voor maximaal 1 zaagblad dus in mijn geval lijkt het me verstandig om een 6mm zaagtand te kiezen? Helaas ik heb geen as voor een scoring blade ik moet het doen met hetgeen ik heb, 4800rpm. Ik heb twee zero clearance inserts van Valdez Fine Furniture.com, helaas geen lazer aangestuurde cnc:cry:
Ps wat bedoel je met DRO op mijn langsgeleider?

Laatst bewerkt:

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
309
133
Zaanstreek
DRO = digital readout, dus digitaal afleesbaar :)

De as waar hij op doelt is de freesas (zit nu verborgen in de tafel, achter het zaagblad), niet een voorritser. Hij heeft dus niet de K3 maar een B3 - zaag-freescombi.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc en dragonhaertt

48rmc

Post veel
2 dec 2021
934
360
Middelburg
Er zijn ook groefzaagbladen D250 voor ruggen van 8-9-10 mm met een 5mm stamblad en meenemergaten.
Bvb
Dank Jorisvh uiteraard hiermee kun je echt diepe groeven zagen, maar de goedkoopste is al een slordige €289 euro incl btw, wel fijn dat je het met één haal kan klaren maar het is voor mij een hobby en geen broodwinning. Zo’n CMT groefzaag van 6 mm is een leuke optie zolang er maar geen enorme meerprijs zit in het boren van gaten voor de rempinnen. Ik wist in ieder geval niet af van het bestaan van de 250 diameter zaagbladen in 8,3mm, 9,3mm en 10,3mm weer wat geleerd,……. Leuk forum erg informatief

Ps weet niet of een 5mm dik zaagblad gaat passen op mijn K3 basic, ga ff kijken op het internet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.