een wat raar model uit de doos "wat doen we er mee schaven". Het lijkt een door de gebruiker gemodificeerde Ulmia, maar misschien is het toch origineel? Het ijzer is niet bepaald wat je normaal ziet. De achterkant van de steel is hol, de snijdende zijde is aan drie kanten geslepen.

Dus maar eens proberen. Geen (passende) aanslag dus zo uit de hand. Dat maakt het starten wat lastig omdat de schaaf weg loopt tot er een randje is dat het ding op z'n plek houdt, vandaar de afgeronde hoeken van de groef. Mooie groeven van 20 mm breed en diep moet met wat hulpmiddelen mogelijk zijn.
Uit de zelfde doos "wat doen we er mee" 8 schaafijzers voor een Engelse ploeg/groef schaaf. Helaas was het een houtwormenhotel en verbrokkelde het in de hand. Kachelvoer dus. 8 ijzers over, ze zijn te dik voor de oude Duitse ploeg/groefschaaf die ik heb.

Nu intrigeert mij het concept van de Ulmia. Als ik nu eens 8 schaven voor de ijzers op die manier maak? Wacht, proberen. Ja hoor, de ijzers passen perfect in zowel de Ulmia als een ECE "Doppelsimshobel". Je kunt ze er van boven af inschuiven dus een instelbare schaaf is niet eens nodig.

8 enkelvoudige schaven op de kop tikken. Een groef in de zool frezen, iets smaller dan het ijzer en er een strip messing in zetten? Alternatief, een schaaf ombouwen naar en strip die het smalste ijzer ondersteunt. Een paar aanslagen er op en schaven maar.

Project voor de toekomst.
Laatst bewerkt: