Groef zagen met afkortzaag: wat doe ik fout?

Annaklust

Nieuw lid
9 mrt 2023
5
1
Noord-Holland
Beste klussers,

Misschien is hier iemand die mij kan helpen met het volgende. Ik heb een afkortzaag met trekfunctie van Metabo waarmee ik een groef zou kunnen zagen. Dat heb ik net geprobeerd met een balk van 5 cm dik. Daar moet een groef in van 2,5 cm diep. Maar als ik de diepte instel op 2,5 cm en ik duw de zaag door de balk heen, dan is de zaagsnede aan de achterkant van de balk 2,5 cm maar aan de voorkant 4,5 cm. Hoe krijg ik een zaagsnede die overal even diep is? Ik doe iets fout, maar wat?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Zonder het model of foto's word het lastig.
Maar als je de zaag hebt ingesteld op 25mm diepte en je laat de zaag zakken zonder het hout eronder.Blijft ie dan wel op 25mm diep?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
215
88
Rijswijk
Dit komt door de cirkel van het zaagblad.
Oplossing is een balk van ongeveer 5cm tussen je werkstuk en de aanslag leggen.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
180
18
Beusichem (Betuwe)
Ik hoop dat het op de foto's te zien is. Op de foto van het zaagblad heb ik hem naar beneden getrokken tot hij niet meer verder gaat.

Bekijk bijlage 129307
Bekijk bijlage 129308Bekijk bijlage 129309Bekijk bijlage 129310Bekijk bijlage 129311
Komt dit omdat het blad niet volledig door de balk gaat? Om over de hele breedte van de balk een even diepe groef te krijgen zal je de balk door middel van een vulhoutje een stuk van de geleider af moeten leggen zodat de laagste tand van het blad ook aan de achterkant door de balk zaagt.
En om even alles uit te sluiten: die 2,5 cm heb je gemeten op het deel wat blijft staan en is dus niet de zaagsnede zelf? Maw: de ruimte onder de laagste tand van het blad zou hetzelfde moeten zijn als het dunste stuk van je balk.

Groet,
CC
 

Annaklust

Nieuw lid
9 mrt 2023
5
1
Noord-Holland
Update:
En zo simpel kan het dus zijn, een balkje erachter. Je moet het maar net weten.

Waarom zetten ze zoiets nou niet in de handleiding? Of valt dit in de categorie: 'Dat weet toch iedereen'? Net als dat je op je smartphone moet vegen in plaats van tikken als de telefoon gaat? (Staat ook niet in de beschrijving, let maar eens op.)

Bedankt voor het meedenken! Ik heb wat te doen ;-).
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.766
2.604
Gaanderen
Als oud dealer van metabo en als gebruiker van een metabo afkortzaag kan ik je vertellen dat deze er vroeger in ieder geval bijzat. Een dik a4 tje met daarop een dwars/lengte doorsnede.
Maar ik kan je vertellen dat ook ik dit vergeten was en het toch even duurde voor ik het licht zag. Ja stom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Annaklust

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Controleer ook je aanslag op op dat hij zuiver recht is , ik heb de zelfde machiene en er zat verschil in
Moest aardig buigen om hem weer zuiver recht te krijgen en goed te stellen ,dit model weer kopen , zeker niet ,
 

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Een groef zaag je met het midden van het zaagblad, Zoals gemeld, balkje erachter dat het midden net voorbij je zaagoppervlak komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.