Groef 35mm diep en 35 mm breed

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Heb je het over een freesmachine, of over een handfreesmachine? Gezien de vraag, gok ik op het laatste. Ik zou de buitenkanten eerst zagen, daarna het midden nog een paar zaagsneden, het gruis er uit breken met een beitel en daarna de bodem opschonen met een 19mm kantenfrees met bovenlager.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Als je het "op-en-neer" wilt frezen ben je gebonden aan een 20 mm frees, vanwege de gewenste overlap. Het hoeft natuurlijk niet zo efficiënt — wij kunnen niet in je freesjeslade kijken om te zien wat je al hebt.
 

Geert S

Nieuw lid
23 mrt 2024
4
0
Brussel
Als je het "op-en-neer" wilt frezen ben je gebonden aan een 20 mm frees, vanwege de gewenste overlap. Het hoeft natuurlijk niet zo efficiënt — wij kunnen niet in je freesjeslade kijken om te zien wat je al hebt.
Dag, ik heb een bovenfrees en het gaat over in totaal toch een 3tal meter groef verspreid over verschillende houtpanelen. Ik moet de exacte breedte hebben en rechte hoeken. Bedankt trouwens voor de snelle reactie
 

Geert S

Nieuw lid
23 mrt 2024
4
0
Brussel
Dag, ik heb een bovenfrees en het gaat over in totaal toch een 3tal meter groef verspreid over verschillende houtpanelen. Ik moet de exacte breedte hebben en rechte hoeken. Bedankt trouwens voor de snelle reactie
En dus is mijn vraag welke bit? Uitzagen?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hallo Geert,

Een schets helpt altijd wel. Jij weet wat je wil maken, alle andere houtwormen niet.
Rechte hoeken maken met een ronde frees gaat natuurlijk niet. De hoeken moet je na het frezen met een beitel recht steken.
Omdat de groef 35 mm breed moet worden zou ik een frees van 19 of 20 nemen. Dan kan je de groef in twee gangen frezen.

Hier een mal om een groef op de gewenste breedte te maken.

 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
In principe kan je iedere stiftfrees, die kleiner is als de breedte van de groef, gebruiken. De methode zoals hierboven uitgelegd is wel hoe ik het ook zou doen. Neem je een frees die kleiner is dan de helft word je bodem niet strak met frezen. Als je wat in de groef zet (hout) dan maakt het weer niet uit. Ik weet niet hoe zwaar (watt) je machine is maar met 20 mm frezen moet je wel rekening houden met het vermogen. Heb je een lichtere machine dan gewoon kleinere stapjes doen. Succes
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
eerst zagen
daarna eventueel nog even opschonen met een frees.

waarbij ik er vanuit ga dat je geen gat bedoeld maar een groef over de volle lengte van een houten balk of iets dergelijks
 

Geert S

Nieuw lid
23 mrt 2024
4
0
Brussel
eerst zagen
daarna eventueel nog even opschonen met een frees.

waarbij ik er vanuit ga dat je geen gat bedoeld maar een groef over de volle lengte van een houten balk of iets dergelijks
Bedankt voor de reacties,allen. . Geweldig. Ook het filmpje met de mal. Geeft me vertrouwen om eraan te beginnen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
inderdaad
ook ik zie graag een tekening
het is me niet duidelijk of de groef losdoor moet of niet
zagen zou kunnen, maar als de groef 200 mm lang moet zijn, dan is zagen moeilijk
dan ga je uit van met de hand zagen denk is .
machinaal is 4 meter lang ook geen probleem als je daarvoor ruimte hebt,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.