Greeploze multiplex kastdeuren

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Goeiemorgen allen,

Na een lange zoektocht ga ik hier toch even m'n vraag stellen.
Ik ben op zoek naar een manier om multiplex kastdeuren te maken zonder zichtbare handgrepen. "Greeploze" kastdeuren in de volksmond.

De randen werk ik af met kantenband en de volledige deur wordt geolied maar hoe krijg ik die gefreesde greeprand mooi zonder de zichtbare multiplexlijntjes?

Idealiter bekom ik zoiets:
80460b2c1b0e4632afd36c3c683868e4.jpg

tilly eiken_2.jpg


Enkele opties die ik overweeg maar niet helemaal zoals ik wil:

- Latje op de rand lijmen en dat latje frezen met een "vingergreepfrees".
Het nadeel hier is dat je de overgang tussen het latje en de multiplex aan de voorzijde zal zien.

1aa1c0f1484e26abca91b12609bc8357.jpg

- Een andere optie zou zijn om de greepzijde onder 45° in te korten, kantenband plakken op de 45° zijde en de achterzijde overlangs een stukje infrezen om een reepje achteraan te kleven. Een beetje zoals dit maar dan een dun triplex reepje ipv zwart.

fa1fb316e15fcf2d2cbb49419e3640bb.jpg

Of bestaat er iets als plooibare kantenband? Dat zou het meest eenvoudige zijn en dien ik slechts de rand te frezen en de kantenband te kleven.
Ik wens wel te werken met houtfineer en geen ABS of ander plastic kantenband.

Zoals te lezen weet ik even niet hoe dit aan te pakken. Alle tips zijn welkom.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
frees een sponning die de buitenste fineerlaag intact houd en lijm daar je lat in
dan heb je geen naad
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Dat is nog niet zo'n slecht idee Boertje. Dat kan ik wel eens proberen. Wordt wel een zeer minutieus werkje om dat laagje fineer niet te laten afbreken.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ik weet niet of multiplex zo’n goed idee is, ik heb altijd geleerd dat dit sneller krom trekt dan MDF.

tevens, als je helemaal geen grepen wilt zien, waarom gebruik je dan geen push to open? Dan kun je door op de deur te drukken de deur openen:

165 graden scharnier, zo kun je nog lades achter je deur plaatsen, mooi weggewerkt

Druksnapper, deze kan je met een adapter aan de binnenkant van je corpus plaatsen of middels boren in de wand van je corpus plaatsen.
Bij deze methode moet je 2 dingen in acht houden, één is dat je de druksnapper op de plek plaatst waar je de deur indrukt. Twee is dat je een lak kiest de afdruk ongevoelig is. Anders ben je hele dagen aan het poetsen.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ihoornweg, push to open is geen optie aangezien er ook zware schuiven in het spel zijn...
Van multiplex wil ik gerust afstappen en voorgefineerde MDF gebruiken. Maar hoe kan ik dan het probleem met de greepzijde oplossen Steve88? Eventueel een foto want denk dat ik niet volledig kan volgen.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Heb je wel een greeploze deur nodig? Onze keukenkastjes zijn ook greeploos, maar dat werkt met een alu profiel in de kast ipv een profiel in de deur. Kan mss niet met koelkastdeuren enzo.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
je moet inderdaad voorzichtig zijn een stuk tape plakken kan helpen voor tijdelijke steun van de fineer randen
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Als je materiaal dik genoeg is zou je een zogenaamde "lock miter" kunnen gebruiken om onder 45° een strip op de rand van je deuren te bevestigen. Daarna zou je aan de achterzijde met een frees een uitsparing kunnen maken voor je vingers (niet verder dan de helft van de dikte naar voren komen). Dan heb je zowel aan de voorzijde een onzichtbare naad (je kunt die precies op de hoek krijgen) en aan de bovenkant massief materiaal, zodat je uitsparing er netjes uit komt te zien. Als je materiaal niet genoeg ruimte biedt hiervoor kun je ook gewoon een band onder 45° op de rand van je materiaal lijmen, maar dat is wel iets minder stevig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.