greepfrees

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey,

Voor een kastenwand in mijn dochter haar kamer overweeg ik de aanschaf van een greepfrees om zo strakke deuren te maken voor de kasten. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Er zijn namelijk verschillende modellen, EN, de deuren worden gemaakt van 18mm mdf, en ik vrees dat er onvoldoende dikte overblijft om nog genoeg sterkte te hebben aan de greep...

Iemand raad hieromtrent, of ervaringen?

Moeten de deuren dan trouwens verder uit elkaar dan bij gebruik van een traditioneel meubelknopje?
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Hi seb, heb je een plaatje van wat je bedoelt of wil bereiken? Als je een greep bedoelt waarbij je je vingers 'door' de deur steekt met overal netjes afgeronde hoeken, dan kan je wellicht iets vergelijkbaars bereiken met een rechthoekig malletje, een rechte (kopieer)frees en een afrondfrees van bijv R6.3mm langs beide kanten.
Als je iets bedoelt zoals hieronder moet je ervoor zorgen dat je niet met je vingers door het dichte vlak heen kan duwen. Als test hiervoor kan je bijvoorbeeld 4mm mdf op een even groot raamwerkje van latjes leggen en kijken of het wat doet als je erop drukt.
greepje.jpg
Het lijkt me een uitdaging om met name het vlak waar je tegenaan kijkt strak te krijgen zonder freesgroeven. Succes!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
9k=
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
9k=


Zoiets bedoel ik dus, maar niet "middenin", maar op de zijkant van de deur. Vooraanzicht zou je niets merken, maar je zou je vingers erachter kunnen
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Om een of andere reden lukt het mij niet meer afbeeldingen te plaatsen...
Het is dus gelijkaardig aan je plaatje mroden, maar op de zijkant van de deur. De deuren zullen 2.2m hoog zijn en ik dacht om die op de onderste meter te voorzien van zo'n profiel om de boel strak te houden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.