Granieten vlakplaat voor vlakken zool schaven - Waar kopen?

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Ik ben op zoek naar een vlakplaat om de zool van een aantal schaven te vlakken. Nu zie je vaak dat mensen hier een klein stuk graniet hiervoor gebruiken.
1646395964301.png
Een 'officiële' vlakplaat heb ik gevonden, maar die zijn meer dan €100 en meer bedoeld voor metaalbewerking denk ik. Zulke toleranties zijn misschien wat overdreven voor houtbewerking.

Heeft iemand toevallig een tip waar een redelijk vlakke (voor houtbewerking) granietplaat voor een redelijke prijs te krijgen zijn? Of andere opties dan graniet?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Zijn die stenen vlak genoeg voor dit doel? Kan natuurlijk altijd zelf een liniaal meenemen naar zo'n bedrijfje en de vlakste steen eruit pikken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Men gebruikt hiervoor ook wel een wat groter formaat vloertegel. Die kun je makkelijk vinden bij bouwmarkt en tegelhandel. Ook een mogelijkheid: een reststuk scoren bij een natuursteenbewerker.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Stuk glas of spaanplaat is waarschijnlijk ook vlak genoeg. Of maak een omkisting en vul die (in twee keer) met egaline. Dat spul wordt ook knetterhard en glad.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een 'officiële' vlakplaat heb ik gevonden, maar die zijn meer dan €100 en meer bedoeld voor metaalbewerking denk ik. Zulke toleranties zijn misschien wat overdreven voor houtbewerking.
Glasplaat? glazen kastplankje of badkamerplankje van het blauwgele warenhuis uit zweden? Ik heb afgelopen week een keuken gesloopt bij mijn zoon - daar kwamen twee glazen keukenkastplanken uit die ik heb 'gered' van de stort - liggen nu in de werkplaats en gaan waarschijnlijk als vlakplaat/scary sharp onderplaat dienst doen. Of zoiets...
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Omdat ik heel erg per se gelijk wil hebben: er bestaat ook vochtbestendig spaanplaats. Al wordt dat wel een dure optie als je het speciaal met dit doel moet kopen. Maar bij nat slijpen is het inderdaad snel pulp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.