goedkope meubelmakerij in Bangkok

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Door 2 kennissen werd ik gevraagd om mee te gaan naar een meubelmakerij. 1 had wat besteld bij een zaak in Woodstreet. Het o.a. wat een eigen ontwerp en ze wilden graag kijken hoe ver het gevorderd was.
We kwamen na een half uurtje rijden bij een meubelmakerij aan van een wat ander kaliber. Hier werden meubels gemaakt van frames die aan beide zijden voorzien worden van triplex met aan de buitenkant een teakafwerking. Voor de frames worden allerlei latjes gebruikt, het is soms een breiwerk van kleine stukjes. Om het geheel een frame -en paneel aanzicht te geven worden er dunne plankjes van massief teak op gespijkerd (allemaal met lucht) en de zicht kanten worden afgewerkt met massief teak latjes. Er wordt verder geen enkele vorm van mooi houtconstructie werk toegepast, alles wordt gespijkerd. De laden worden wel met een handschaaf pas gemaakt en dat is het dan. De Arbo is hier ook nog niet geweest, er hangt veel houtstof in de lucht en de medewerkers die bij de kleur en lak afdeling werken, maken hun handen schoon in een emmer oplosmiddel. Helaas was bij het ontwerp van de meubels, o.a. een bureau, de praktische kant even vergeten, waardoor er wel voldoende voor de pc en printer in het bureau was, maar de zitopening te nauw en te laag. Maar na wat gepraat zou dat allemaal aangepast worden.
De toon is wat cynisch misschien, maar ik kan me ook wel een beetje ergeren aan mensen die echt goed verdienen en dan voor hun meubels de allergoedkoopste adressen opzoeken en straks met wel leuk ogende troep opgescheept zitten. Ik heb hun al eens meegenomen naar een meubelmaker die echt mooie degelijke meubels maakt, b.v. een grote linnen/kledingkast. Zelfs de achterwand is massief padoek en ook de ladebodems. Laden met mooie zwaluwstaarten, prachtig afgewerkt en dan betaal je voor een kast van 220 hoog en 120 breed zo'n 700 euro. Gaat generaties mee. En nu kopen ze iets voor 200 euro en het is een prul. Dat stekelt bij mij wel een beetje, dat altijd maar gaan voor de prijs ipv een goed produkt, iets dat zijn waarde houdt. Maar toch wat foto's uit de werkplaats en de gereedschappen die ze gebruiken. De vrouwen op lak afdeling waren shellac aan het mengen en kleuren.

jaap















Attached files uploads/33094=6511-IMG_3430.jpg" class="gc-images" title="IMG_3430.jpg" style="max-width:300px" />
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ze hebben daar nog niet gehoord van cleandesk policy. Blijkbaar hebben ze geen tijd om op te ruimen. Ik zou gek worden.

Btw. Voordat hout bewerken een hobby begon te worden voor mij had ik ook weinig interesse in meubels en houtverbindingen. Nu is dat totaal omgeslagen en verafschuw ik meubels die met schroeven en spijkers aan elkaar vastzitten. Om maar te zwijgen over spaanplaat met vineer.....arg. Ik wil hier dus mee zeggen dat wij (hout bewerkers) heel anders naar meubels kijken dan de "anderen". Ik probeer iedereen in mijn omgeving enthousiast te maken voor ambachtelijk gefabriceerde meubels met mooie houtverbindingen, maar dat lijkt vaak een onmogelijke opgave. They just don't care. Als je maar mooie schoenen hebt :)

I am on your side.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Bedankt voor de foto's. Ik vind het altijd heel interessant om te zien hoe het daar aan toe gaat.

Wat staat er op dat rode stuk papier wat aan die boormachine(frees?) zit, een soort zegening? :D
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
ironmikie zei:
Ze hebben daar nog niet gehoord van cleandesk policy. Blijkbaar hebben ze geen tijd om op te ruimen. Ik zou gek worden.

Om maar te zwijgen over spaanplaat met vineer.....arg. Ik wil hier dus mee zeggen dat wij (hout bewerkers) heel anders naar meubels kijken dan de "anderen". Ik probeer iedereen in mijn omgeving enthousiast te maken voor ambachtelijk gefabriceerde meubels met mooie houtverbindingen, maar dat lijkt vaak een onmogelijke opgave. They just don't care. Als je maar mooie schoenen hebt :)

.
Hallo Ironmike

Je moet het een beetje zo zien, 80 jaar geleden was hier handwerk heel gewoon, en ook betaalbaar. Ieder dorp of stad had wel een paar meubelmakers Door de vergaande industrialisatie is het handwerk helemaal verdwenen. Nu een meubel kopen is naar ikea gaan en dan even met de inbus draaien KLAAR. Men wil tegenwoordig meubels vervangen zoals kleding. Er zijn woontrends en interieur programma's waardoor het lijkt of jouw meubilair ouderwets is. Daardoor is er geen markt meer voor handwerk, behalve in de dure prijsklasse. Ons echte handwerk is onder kenners best wel gewild, maar als jij de uren moet rekenen dan word het toch ikea. HELAAS ( ik heb ook wel ikea in huis hoor :lol: ) Op deze snelle vervangingsmarkt leven de bovenstaande fabriekjes. 10 jaar terug was alles in huis van dat donkere teak, koloniaal heet dat geloof ik. Nu is het weer glad en glimmend? als ik de trend een beetje heb gevolgd.

Dat heet geloof ik de wegwerp maatschappij. :cry:

HG Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Er is, vind ik, niks mis met fineer. De bijzondere en mooi getekende houtsoorten zijn erg schaars. Dus als je een meubel van goedkoper hout maakt, maar volgens de regelen der kunst, met mooie verbindingen etc, en dat afwerkt met mooi fineer, is alleen maar goed uit het oogpunt van duurzaamheid. Als je ziet wat b.v. Sergej kan met fineren, dat is echt hogeschool werk!
En er is hier een grote markt voor goedkope meubelen, er zijn veel mensen die maar een paar honderd euro per maand verdienen. Dat was b.v. ook de doelgroep van Gerrit Rietveld. Zijn meubels waar ook gemakkelijk te maken, omdat er een enorme vraag naar goedkope meubeltjes was.
Maar als je nou hier tijdelijk woont en je wilt wat mee naar huis nemen, koop dan het beste wat je kunt krijgen; daar heb je later nog plezier aan. Hetzelfde geld voor veel import van namaak meubelen uit China. Het is overal te koop, sommige zijn zelfs van papiermachee ipv hout. En nog steeds naar de prijs kijken, ipv een mooi en goed gemaakt authentiek stuk antiek te kopen. Ik weet zeker dat deze troep je na verloop van tijd gaat vervelen en het eindigt veelal op de vuilnisbelt en de echt mooi dingen,.... die blijven gewoon mooi. Het is ook een duurzame gedachte, mooie en goede spullen kopen, die de moeite waard zijn om te bewaren.
Maar Hugo komt hier binnenkort, dan kan hij het allemaal met eigen ogen zien!!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.