Goederen worden niet (goed) afgeleverd, wat zijn je rechten?

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Naar aanleiding van dit draadje waar het off-topic ging dit topic geopend, met als doel om elkaar te informeren over wat je rechten/plichten zijn bij aflevering van onjuiste producten.
Omdat dit verder kan gaan dan enkel een niet geleverde online bestelling, is het wel voornaam dat in elke casus goed wordt aangegeven wordt wat de omstandigheden waren. Te denken valt aan:
- Het product is niet geleverd, het product is deels geleverd, het product is wel geleverd maar voldoet niet.
- Indien niet geleverd, is het wel verzonden?
- Het product is in Nederland / het buitenland besteld
- Ik ben een particulier / zakelijke klant
- Welke contacten zijn er al geweest met leverancier/transporteur.

Het is niet de bedoeling van dit topic om leverancier/transporteurs zwart e maken, maar om elkaar te helpen met het oplossen van een conflict. Bij het benoemen van een conflict, dus graag een goede onderbouwing van wat er aan de hand is (zie bovenstaande) en graag ook minimaal een terugkoppeling over hoe eea uiteindelijk wel/niet tot een goed einde is gekomen.

Als jullie vinden dat er wijzigingen/aanvullingen op bovenstaande nodig zijn, vooral laten weten.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Kor

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik wel er dit wel even over krijt. Heel veel mensen (en dat lees ik hier ook vaak terug op het forum) willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten (liefste met gratis verzending wat dus niet bestaat) en dan moet je niet verwachten als er wat misgaat dat je dan ook altijd de juiste service krijgt. Als voorbeeld: Ik koop mijn extra afkortzaag bij mijn dealer a 1100 euro ( 200 euro duurder dan de internet prijzen maar als vaste klant kan daar nog wel weer 100 af) Eerst wordt er een machine met defect geleverd, de 2x een 110V machine. Beide keren is 1 telefoontje genoeg dat alles inclusief ophalen voor me wordt geregeld. daarom betaal je dus wat meer bij je lokale dealer. In de race naar the bottom online is er geen ruimte voor fatsoenlijke service, voor fatsoenlijke service moet je dan ook bereid zijn om te betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Op de site van de leverancier staan zijn voorwaarden vermeld.
Daar ga je mee akkoord wanneer je een bestelling plaatst.
Voor het overige geldt het Nederlandse/Belgische recht. Uiteraard afhankelijk waar je woont ;-)
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Bij deze een ervaring met de bekende chinese webshop Banggood:

Naar aanleiding van de fijne video van Dennis (hookedonwood) bestelde ik daar (als particulier) een 45 graden driehoek (miter square) op voet. Na de nodige tijd wachten ariveerde er een driehoek, maar helaas zonder voet (dus de verkeerde geleverd). En toen begon het getouwtrek. Ik stuurde een mail dat dit niet het artikel was dat ik had besteld, en graag het bestelde artikel zou ontvangen. In gebrekkig engels kreeg ik de vraag of dit artikel ook goed was voor mij. Vriendelijk aangegeven dat ik dit artikel niet wil, en dat het niet van waarde is voor mij (ik wilde de driehoek neer kunnen zetten op zn basis om hiermee goed de 45 graden hoek van de tafelzaag na te kunnen meten). Enkele dagen later kreeg ik wederom in gebrekkig engels de vraag of ik genoegen nam met Banggood punten twv 2 euro om het goed te maken. Enigszins geirriteerd, maar nog steeds vriendelijk heb ik verteld dat ik het artikel wilde retourneren en mn geld terug wilde. Na enkele dagen wachten kreeg ik de vraag of ik dan misschien genoegen nam met 3 euro aan Banggood-punten. 'Nee dank u, ik wil graag het artikel terug sturen, en mijn geld terug' was mijn antwoord. Tot mijn grote verbazing kreeg ik daarop weer een email van een medewerker dat ik Banggood-punten kon krijgen als goedmakertje. Als antwoord daarop heb ik alle vriendelijkheid aan de kant gezet en enkel een bericht gestuurd met daarin: 'ik wil mn geld terug, en hoef geen andere voorstellen meer'. Een week later kreeg ik daarop een antwoord dat ik de driehoek mocht houden en het geld retour kreeg. En dat stond inderdaad enkele dagen later op mn rekening.
De juiste driehoek heb ik vervolgens (voor minder geld) besteld op de andere bekende chinese site Ali Express. Deze is naar volle tevredenheid enkele weken later geleverd. De andere ligt werkeloos in de la.

Moraal: uiteindelijk komt het allemaal wel goed, maar je moet even voet bij stuk houden. Laat je niet afschepen met een tegoed.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Onlangs bij dehoutdraaierij.nl de Oneway “The Termite” ringbeitel besteld. Bij levering ontbrak het handvat en houder, mogelijk tijdens transport uit de doos gevallen. Mailtje gestuurd, kosteloos opgestuurd en 2 dagen later al in huis. Top service!

Nog een goede ervaring: bij willyvanhoutte.com draaibank gekocht, die de daaropvolgende maand -100EUR in promo stond. Mailtje gestuurd en tegoed gekregen voor de webshop!

Die ervaringen maken dat ik niet voor een paar EUR verschil via de net iets goedkopere buitenlandse shops ga kopen. Alhoewel ik nog geen problemen heb ondervonden met levering of garantie. Maar als het verschil echt significant groot is (bv. Makita machines), bestel ik ze elders, ook omdat de service in mijn lokale gereedschapswinkel bedroevend is.
 
Laatst bewerkt:

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Een comment over "betaal met je creditcard dan kan je het altijd terug draaien": daar adverteren de creditcard aanbieders (visa, MasterCard) inderdaad mee, maar valt in praktijk ook vies tegen. Faillissement van de leverancier valt er niet onder heb ik helaas mogen ervaren. Staat keurig vermeld in de kleine lettertjes...
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik ben wel klaar met “vaste” leveranciers. Ze hebben toch niks meer op voorraad, het kost me minstens een uur uit-en-thuis en goedkoop zijn ze meestal ook niet. Ik kan het voor je bestellen. Ja kan ik ook en dat kost me niet weer een uur...
Eigenlijk wordt alles altijd netjes geleverd. Duurt soms iets langer dan geadverteerd. Ik bestel nooit iets bij Aliexpress of hun klonen. Het idee dat ik niet fatsoenlijk kan reclameren als er iets is staat mij niet aan. En ik ben te ongeduldig om zo lang te wachten op mijn spulletjes.

Het grootste risico zijn Marktplaats aankopen. Soms krijg je niets, ligt niet aan de vervoerder maar aan de verkoper die wel je geld wil maar geen behoefte heeft aan het opsturen van de goederen. Defecte spullen, slecht verpakte spullen en, wat mij dan weer stoort, “ ik ga het niet opsturen want het is te zwaar”
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het grootste risico zijn Marktplaats aankopen. Soms krijg je niets, ligt niet aan de vervoerder maar aan de verkoper die wel je geld wil maar geen behoefte heeft aan het opsturen van de goederen.

Daarvoor heeft marktplaats de “gelijk oversteken” optie. Je maakt het geld over op een MP account en die geeft het vrij als PostNL het signaal afgeeft dat het pakket is afgegeven bij de verkoper.
Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar wel van meerderen gehoord dat het goed werkt. Ook dit is natuurlijk geen 100% garantie om oplichting tegen te gaan, want als een lege doos wordt opgestuurd werkt het niet, maar het zal het niet verzenden na betaling goed tegen gaan.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Wat het rare is: Ik koop autoonderdelen bij een sloperij en USA, meet apparatuur in Israel. Claim garantie op een gebruikt autoonderdeel uit voormalig Oostblok, terwijl gekocht op eigen risico!
Alles netjes afgeleverd, kosteloos dingen nagestuurd en zonder problemen nieuw gekregen.
Ik had problemen verwacht en niet zulke service. Goedwillende mensen vindt je overal ter wereld.
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker en jpandriesse

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
wat mij dan weer stoort, “ ik ga het niet opsturen want het is te zwaar”

Andere kant is ik verkoop ook spullen die zwaarder zijn als 23kilo,
zwaarder verstuurt post nl niet, zet het er dan expliciet bij, alleen ophalen,
en alsnog van die kwiebussen die dan vragen of je het op wilt sturen en dan kwaad reageren als je terug stuurt dat al in de advertentie staat alleen ophalen... :rolleyes:😖
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Andere kant is ik verkoop ook spullen die zwaarder zijn als 23kilo,
zwaarder verstuurt post nl niet, zet het er dan expliciet bij, alleen ophalen,
en alsnog van die kwiebussen die dan vragen of je het op wilt sturen en dan kwaad reageren als je terug stuurt dat al in de advertentie staat alleen ophalen... :rolleyes:😖

Ik geef dan meestal gewoon de kosten door voor het ophalen door een transporteur op halve of hele pallet das 50,- of 75,-.
Krijg dan geen boze reacties, meestal blijft het dan stil of mensen komen alsnog ophalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Een comment over "betaal met je creditcard dan kan je het altijd terug draaien": daar adverteren de creditcard aanbieders (visa, MasterCard) inderdaad mee, maar valt in praktijk ook vies tegen. Faillissement van de leverancier valt er niet onder heb ik helaas mogen ervaren. Staat keurig vermeld in de kleine lettertjes...
Bij een faillissement zijn alle mogelijke wegen afgesneden, behalve via de curator. Dat laat onverlet dat betaling via een creditcardmaatschappij normaliter de mogelijkheid biedt het betaalde bedrag terug te halen. ()En nu niet met het argument komen dat "als de verkoper overlijdt" of zoiets… : ) ))
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Als consument ben je in Nederland goed beschermd ook als je online besteld in een Nederlandse webshop.
je hebt ook een sterk wapen een goed geschreven negatieve hebben ze niet graag

over China webwinkels kan je veel vinden maar niet van de kopersbescherming die is geweldig daar kan Bol een puntje aan zuigen.

lees de recessies

Als bedrijf heb je veel minder rechten daar zijn de voorwaarde veel belangrijker
maar ook je afname volume men zal daar bij een belangrijke rol spelen
grote klanten staan daar veel sterker.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Laten we hier vooral geen name and shame topic van maken voor specifieke winkels.
Voor het hoe en wat qua rechten en plichten zou ik jullie verwijzen naar de FAQ die op tweakers is ingericht.


Wat betreft "goede/vaste" leveranciers ben ik het trouwens helemaal eens met @TonP . Een winkel heeft helaas ook maar beperkte voorraad en erheen gaan om te horen dat ze het niet hebben maar wel kunnen bestellen (levertijd 1 to 2 weken) bied ook geen meerwaarde t.o.v. webshops.

Hoezeer ik het dergelijke winkels ook zou gunnen, helaas is de huidige relateit dat ze zwaar hebben moeten inboeten op kennis en kunde en daardoor nagenoeg geen meerwaarde meer hebben t.o.v. de webshops.

Ik koop dus ook het liefst bij webshops die mij een goed gevoel geven. Dat hoeft dus niet de goedkoopste te zijn.

in de hout wereld ben ik blij dat er winkels zijn zoals baptist en gereedschappro :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.