Goede kunststof lijm

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik zoek een goede kunststoflijm om oa mijn boormachine te lijmen (body) en het deksel van de armleuning van de middenconsole van mijn auto. De lijm moet sterk zijn, niet perse geklemd hoeven worden, vloeibaar zijn en overtollige lijm makkelijk te verwijderen zonder vlekken.

Vast wel iemand met een goed idee?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Succes, de meeste thermoplasten laten zich niet lijmen. Het is het simpelste om de onderdelen te vervangen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Naar zo''n lijm zijn wij allemaal op zoek. Het enige waar ik soms echt succes mee heb is een combinatie van mechanisch herstellen en lijmen.. Bijvoorbeeld: stalen ""deuveltjes"" (of bijv draadeindjes/boutjes/miniatuur-plaatschroeven etc) in combinatie met lijm. De lijm hecht zich aan de deuvels en dient verder eigenlijk alleen om op te vullen en om de deuvels op hun plek te houden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Bij kunststof is het belangrijk om exact te weten om welke soort kunststof het gaat.
De body van de boormachine weet ik zo niet, maar veel kunststof in auto’s is abs. Dat schijnt te lijmen te zijn met aceton maar gaat evenvaak mis.
PE bijvoorbeeld is helemaal niet te lijmen en alleen te lassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Secondelijm in combinatie met vulmiddel (wit poeder, en baking soda ]bakpoeder[ )werkt ook. Heb ik al vaak kunststofonderdelen van allerlei aard mee gered. zelfs het kapotgeslagen binnenwerk van een autospiegel. Is echt een aanrader.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Secondelijm in combinatie met vulmiddel (wit poeder, en baking soda ]bakpoeder[ )werkt ook. Heb ik al vaak kunststofonderdelen van allerlei aard mee gered. zelfs het kapotgeslagen binnenwerk van een autospiegel. Is echt een aanrader.
Secondelijm kan goed werken, er zijn vele voordelen, en ook een paar nadelen.

-secondelijm kan niet goed tegen schokken of veel/vaak bewegen.
-secondelijm sluit het gelijmde materiaal helemaal af, er kan naderhand niet meer met andere materialen gewerkt worden.
-secondelijm in een vochtige omgeving kan wit uitslaan.. bijvoorbeeld een middenconsole van een auto lijkt me dat niet zo fraai.

Secondelijm is wel lekker snel en relatief weinig voorbereidingswerk.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
In het verleden heb ik af en toe tri (trichloorethileen ) gebruikt....Dit smelt de kunstof plaatselijk weer aan elkaar.
Het resultaat is dan net zo sterk als daarvoor. Er kleven natuurlijk ook nadelen aan.

-Tri is nog slechter voor je dan acceton, een gasmasker en een goed geventileerde ruimte is voor mij dan ook een must
-tri verdampt ZO snel dat je maar 5-10 seconde hebt vanaf de tijd dat je het met een kwastje hebt opgebracht todat het totaal verdampt is. je zal dus heel goed moeten voorbereiden en snel werken
-Tri lost het materiaal lokaal op, je zal dus altijd een klein litteken krijgen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Secondelijm kan goed werken, er zijn vele voordelen, en ook een paar nadelen.

-secondelijm kan niet goed tegen schokken of veel/vaak bewegen.
-secondelijm sluit het gelijmde materiaal helemaal af, er kan naderhand niet meer met andere materialen gewerkt worden.
-secondelijm in een vochtige omgeving kan wit uitslaan.. bijvoorbeeld een middenconsole van een auto lijkt me dat niet zo fraai.

Secondelijm is wel lekker snel en relatief weinig voorbereidingswerk.
door het vulmiddel vergroot je het oppervlak en is het goed stoot en schok en trilbestendig. (Bij mij in de praktijk: Een autospiegelhuis) Kracht? Een handgreep van een vriezer functioneert al jaren goed met dit systeem.
Met het vulmiddel leg je a.h.w. een "lasrups" die goed te bewerken is. Boren schuren slijpen verven, alles kan!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik leerde de secondelijm met vulmiddel kennen op een beurs. Het merk was PASCOFIX. Online te koop. Met service: Een flesje was na een jaar ongeopend hard geworden. Ik kreeg per kerende post een nieuw flesje!
Op gegeven moment had mijn vaste ijzerhandel het merk SUPERFIX. Ook niks over te klagen! Dus het laatste jaar gebruik ik dat.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
2 Componenten exopy lijm heb ik meestal ook goede resultaten mee (behalve onlijmbare kunststoffen)

Er schijnt ook een nieuwe lijm te zijn die je moet uitharden met een UVlampje. Geen ervaring mee, maar hoor er goede verhalen over
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
2 Componenten exopy lijm heb ik meestal ook goede resultaten mee (behalve onlijmbare kunststoffen)

Er schijnt ook een nieuwe lijm te zijn die je moet uitharden met een UVlampje. Geen ervaring mee, maar hoor er goede verhalen over
Die UV-lijm wil ik ook eens gaan proberen. De tandarts gebruikt het ook en dat geeft vertrouwen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar Bondic is zo'n UV-uithardende lijm waarmee dit zou moeten kunnen. Maar, zoals gezegd, ik heb het zelf nog niet uitgeporobeerd. Ik heb wel een setje liggen, maar heb het nog niet nodig gehad.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
door het vulmiddel vergroot je het oppervlak en is het goed stoot en schok en trilbestendig. (Bij mij in de praktijk: Een autospiegelhuis) Kracht? Een handgreep van een vriezer functioneert al jaren goed met dit systeem.
Met het vulmiddel leg je a.h.w. een "lasrups" die goed te bewerken is. Boren schuren slijpen verven, alles kan!

dank voor de heldere uitleg. Dat gaat in de toekomst zeker van pas komen!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Kijk dan eens naar HG power glue, het is niet goedkoop.
Als je de juiste toe en of bijstoffen gebruikt, dan vind ik het een wondermiddel.
Is hetzelfde als wat ik al noemde: Pascofix. Werkt echt geweldig. toevallig gisteravond nog een afgebroken klepje van een batterijvak van een lamp gerepareerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.