Goede en betaalbare boormachine (zonder klop/hamerfunctie)

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik ben flink aan het testen geslagen, had de smaak te pakken.
Ik heb al mijn boor en schroefmachines voor je getest, misschien krijg je dan een indicatie van wat voor machine je wil.

Alles getest in een flink stuk vuren hout, 6 x 120 schroeven. Zonder voorboren, hout in lijmklem gezet om scheuren te voorkomen.

Black en decker 3,6V accuschroevendraaier:
Ik kwam 6 mm ver, toen stopte hij er mee

Black en decker 12V goedkope hobbymachine:
zo'n twee centimeter, toen alleen maar een fluittoon van de amperes die door de motor gieren.
Erg slecht voor je machine, maar hij mag kapot van mij :)
Was wel verrast dat er na 4 jaar niet naar omkijken nog stroom in de accu zat

Bosch blauw 10,8v accuboormachine (is dezelfde als dat jij hebt, maar dan van bosch. Makita is gelijkwaardig of beter)
Kwam ook niet ver, gestopt om machine niet te willen kapot maken

Makita 18V accuboormachine, de professionele lijn met die 3.0Ah accu's
Kreeg de schroef er volledig in, maar was een zware belasting voor de machine. Af te raden

Makita 18V accuboormachine, de extra sterke uitvoering (met dat extra handvat)
Kreeg de schroef er prima zonder enige moeite in.

Makita 18V slagschroefmachine.
Supersnel en zonder enige moeite. in mijn ogen de perfecte machine voor dit soort werk.

Zware bosch blauw 230V 1300Watt boormachine, lage toerental, hoge koppel:
Zonder moeite.

Lichte DeWalt 230V 550Watt boormachine,
Kreeg de schroef erin, kostte wel wat moeite

Hamer:
De schroef erin slaan met een hamer was geen succes

Handschroevendraaier,
Kreeg pijn in mijn pols al na 2 centimeter


En waar het om ging:
10,8 Volt slagschroevendraaier (van Bosch blauw, maar makita is of gelijk, of beter)
Schroef ging er prima in, al duurde het iets langer dan met mijn 18V slagschroevendraaier

Een groot voordeel:
Slagschroevendraaiers kan je niet overbelasten. De motor draait altijd, ook al gaat de schroef geen millimeter.
Je kan dus nooit je machine kapot maken omdat je te grote schroeven gebruikt.
Bij gewone boormachine kan dit wel (je sloopt dan je boor EN je accu's)

Ik kan dus als je al 10,8 volt accu's hebt, en je wilt compact blijven de slagschroevendraaier erg aanraden.
Let wel op, slagschroevendraaiers zijn verslavend, ik gebruik ze overal voor :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Potverdrie Sang, da's grondig testen! Wel een beetje jammer dat het met de hamer niet zo goed ging.. ;)

De conclusie is dus dat voor het zware werk een losse body uitkomst zal bieden of een goede blauwe Bosch boormachine van 1300Watt. :)

Ben je nog wel heel na de poging met de schroevendraaier eigenlijk?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ja pols weer genezen :D

@ Bijtel, ik moet je bekennen dat ik 'booromslag' eerst even moest googlen :D. Maar ik ken het ding wel, noem het alleen een handboor.
Die heb ik helaas niet :). Zag dat ze bij baptist ongeveer 79 euro kosten.. wat een bak geld zeg.

Maar misschien kan jij die even testen voor Klaas ;)
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Ik heb de bosch blauw 10,8v slagschroevendraaier ook en vind dat een aanrader. body kostte 80 euro.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb de bosch blauw 10,8v slagschroevendraaier ook en vind dat een aanrader. body kostte 80 euro.

De Makita kost ook zo iets, alleen is het een gevalletje leuk voor erbij. Ik mocht vandaag weer twee kozijnen aftikken en gisteren een partij lood, en er zit ook nog een 150m1 lariks aan te komen.

Ik ik denk dat ik MP in de gaten hou voor een gebruikte, of iemand hier moet er 1 hebben waar hij/zij vanaf wil. :)
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Ben towvallig zelf ook aan het rond kijken voor een 10,8v body van makita.
kwam op ebay uk een witte td090dz tegen voor £33,- + £10,- verzend kosten. Dat is omgerekend €54,- voor een nieuw exemplaar!

weet iemand of er verschil is tussen een witte en blauwe versie van makita?
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Er is geen verschil tussen de wit/zwarte en de blauw/groene Makita. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de zwart/witte niet uit Nederland komen en dat je voor garantie dus ook niet bij Makita Nederland terecht kunt. De extra garantie die je normaal via makita.nl kunt claimen gaat dan dus ook niet op voor de zwart/witte.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
ook in nederland is de zwart witte uitvoering te koop. Of komt deze via grijze import hier binnen en is deze daarom iets voordeliger dan de standaard kleur.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ze hebben ook roze, voor de dames onder ons! Die van eBay ga ik eens uitzoeken, dat is namelijk nog wel een ideetje. :)
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
ook in nederland is de zwart witte uitvoering te koop. Of komt deze via grijze import hier binnen en is deze daarom iets voordeliger dan de standaard kleur.

Inderdaad: je geeft zelf het antwoord al. Nogmaals: Makita in zwart-witte uitvoering is geen NL model en Makita Nederland geeft geen garantie of ondersteuning. De modellen zijn echter identiek aan de NL modellen op de kleur na. De prijs is vaak iets gunstiger. Maar ik heb voor mezelf de keuze gemaakt om Makita producten via een NL webshop te kopen waar ik 4 jaar garantie krijg. De paar euro die ik meer betaal weegt voor mij wel op tegen de extra garantie.
 
A

Athanor

Guest
Nooit in de gaten gehad.... Ik heb al 6 jaar een zwart/witte makita. Werkt al jaren prima:)

Fons
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
In deze film gebruikt hij een besnoerde schroef/boormachine. Weet iemand welk merk/type? Ik dacht DeWalt, maar kan op de site hem niet vinden.

Bv. op 1:57min. De tijdsaanduiding in de link werkt blijkbaar niet.

 
Op het werk gebruiken wij accuboormachines van milwaukee. Daarmee ram ik zonder voorboren met gemak 120mm schroeven in eiken
Kon het eerst ook niet geloven maar als je er ooit mee hebt gewerkt wil je niet meer terug!
voordeel van deze machine is dat de accu in een keer leeg is, dus niet langzaam leeg gaat waardoor je de helft minder kracht hebt. De kracht blijft totaan het einde en is dan in een keer weg.

Nadeel is dat het een zware machine is. Als je hem een dag continu hebt gebruikt voel je het flink in je arm en schouder.
Ook de aanschafprijs(200-300) is niet mis helaas
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Ik gebruik mijn hamerboor van een paar tientjes wel eens voor zoiets. Ik heb er een gewone boorkop bijgekocht. Met wat beleid lukt zowel het schroeven als slangenboren daarmee goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.