Goede adressen voor inkoop houtolie

Mira91

Nieuw lid
31 okt 2025
2
0
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie vaste/goede adressen (fysieke winkel of online) hebben waar jullie houtolie kopen? Ik ben vooral op zoek naar walnootolie, lijnzaadolie en tungolie, en zie af en toe door de bomen door het bos niet meer over waar ik wat nou het beste kan kopen. Hebben jullie tips waar ik dat het beste kan inkopen of tips waar ik anders eventueel nog op moet letten betreft zuiverheid bijvoorbeeld?

Alvast super bedankt! :)

Groetjes,
Mira

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.400
1.263
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Walnootolie koop je met name als spijsolie - voor houtbehandeling is de keus volgens mij beperkt. Je kunt het overigens ook prima zelf persen - beetje ellebogenvet en gaan maar (zoek b.v. op Piteba oliepers). Tungolie ben je aangewezen op dedicated houtveredelings- en grafische leveranciers. Goede lijnolie is via veel verschillende kanalen te koop, van (op vrijwilligers draaiende of semi-professionele) oiiemolens (b.v. de Kat in Zaandam of de Passiebloem in Zwolle), via houtveredelingsleveranciers (zoals de cokerije) tot aan industriële leveranciers (ik kocht mijn laatste 5 L blik bij Jachtlakken.nl). Let wel, in alle gevallen heb je dan rauwe olie. Vooral bij lijnolie is er dan ook nog (groot) verschil hoe goed de olie geraffineerd is - olie voor consumptie is schoner dan olie voor industriele verwerking. Mocht je gekookte lijnolie zoeken (dwz lijnolie met siccatieven en veelal ook met een oplosmiddel en eventueel andere toevoegingen) dan ben je beperkt tot houtveredelingsleveranciers en grafische leveranciers. Of je moet je gekookte lijnolie zelf maken...

• Leuk
Waarderingen: jaap en John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.087
656
‘s-Hertogenbosch
Zelf haal ik m’n voedsel olie bij de supermarkt, walnoten en druivenpit olie, werkt prima en wordt niet ransig. Tungolie en Danish oil ben ik nog niet aan toegekomen.
Verder gebruik ik de gekookte lijnolie van de bouwmarkt welke ik verdun met terpentine ( voor buitenwerk), terpentijn voor binnenwerk en thinner of mec als ik haast heb 🫣.
Door de verdunning moeten er wel meerdere lagen op maar het trekt wel goed in….

• Leuk
Waarderingen: jaap

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
382
154
Almen aan zee
Walnootolie / druivenpitolie zoals John ook bij de supermarkt, lijnolie ook van de bouwmarkt.

De Cokerije voor tungolie, maar nog liever de 'verbeterde houtolie' op basis van tungolie.
(De Cokerije is Home - Hout-Olie.nl zoals Henk hierboven al aangaf)

Het meeste doe ik met de verbeterde houtolie.
Ook m'n aanrechtblad, maar verder alles wat voedsel gerelateerd is met druivenpitolie.

• Leuk
Waarderingen: jaap en Bert Vanderveen

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
382
154
Almen aan zee
Dat scheelt een klap, die tungolie!

Kan je hier een link delen naar de sitte waar die te bestellen is?
(ik kom op iets van een apothekerswebshop terecht met allerlei zalfjes ;-)

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.502
551
Etten-Leur
Ik gebruik graag Tung olie. Ideaal om te verwerken. Bij de Cocerije is het echter nogal duur. (36Euro/liter + verzendkosten). Ik koop het in Duitsland bij WHC GmbH voor minder dan 18/liter incl. verzendkosten. Dit is pure Tung olie.
Mira, Tungolie is er in vele gradaties (bijv koud en warm geperst) net als olijfolie. Bel even met Ron van Zaltbommel van DeCokerije als je er het fijne van wil weten maar kijk verder dan prijs alleen. Waar ga je het voor gebruiken? Groeten, Hans

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.