goed boek best practices plaatmeubel

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allemaal, ik wil mijn skills in het maken van maatkasten etc verbeteren, en vraag me af of er geen cursus/handboek met best practices voor het vervaardigen van maatwerk meubelen uit plaatmateriaal bestaat. ik heb er reeds een heel aantal projecten (keuken, badkamerkast, dressing, ..) opzitten maar wil graag nog wat bijleren; suggeties iemand? handboek hout plaatmeubel van constructiv heb ik reeds doorbladerd en vind ik niet zeer diepgaand

mvg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
maatwerkmeubelen uit plaatmateriaal
het onderstaande boek staat op mijn kooplijstje
of het de moeite waard is, kan ik jou niet garanderen
wanneer je op dat adres klikt, verschijnen onderaan verwante boeken
da's een antwoord zuiver op basis van jouw vraag

andere belangrijke info is welke machines je nu hebt, of op termijn zal hebben, én wat jouw budget is

de technieken voor plaatmateriaal zijn redelijk eenvoudig én beperkt
voor ontwerpen schuim je best het internet af
het mooiste ontwerp is datgene wat je zelf uit je hoofd haalt

 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dat Duitse boek is heel goed. De serie is trouwens helemaal de moeite waard. Als ze 1 ding goed kunnen, onze oosterburen, dan is dat systemen vastleggen...
Ik zou ook wel nut hebben van zo'n boek. Nu moet ik elk nieuw onderwerp helemaal zelf uitvogelen en dat is behoorlijk tijdsintensief. Jammer dat het in het Duits is. Ik vind niet meteen een vertaling naar Nederlands of Engels, dat zou me wel interessen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
het onderstaande boek staat op mijn kooplijstje
of het de moeite waard is, kan ik jou niet garanderen
wanneer je op dat adres klikt, verschijnen onderaan verwante boeken
da's een antwoord zuiver op basis van jouw vraag

andere belangrijke info is welke machines je nu hebt, of op termijn zal hebben, én wat jouw budget is

de technieken voor plaatmateriaal zijn redelijk eenvoudig én beperkt
voor ontwerpen schuim je best het internet af
het mooiste ontwerp is datgene wat je zelf uit je hoofd haalt

Ik heb dit boek en hoewel ik geen timmermansachtergrond heb vind ik het een zeer leerzaam boek dat me veel kennis over bv maatvoering heeft gegeven.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
als er veel plaatjes & tekeningen in staan, dan zou het 'leesbaar' moeten zijn
mk23 ?
Ik werk voor een Duits bouwbedrijf dus ik heb niet veel plaatjes nodig:)
Zonder dollen, we hebben het nu in een doos zitten omdat de boekenkast is gesloopt, anders zou ik een paar foto's maken.
Het is geschreven als lesboek dus het heeft heel goede tekeningen.

Ik kijk wel of ik het snel kan vinden in de de dozen op de slaapkamer en maak dan wat foto's om aan het topic toe te voegen. Ik zou het zo weer kopen om mijn kennis van bewust onbekwaam naar bekwamer:) te tillen.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
In Duitsland staan de traditionele maakberoepen nog steeds in hoog aanzien en mijn indruk is dat de opleidingen en daaraan gekoppelde bedrijfsstages kwalitatief goede vakmensen afleveren.
Als je daar je Meisterpruefung hebt afgesloten dan heb je iets om trots op te zijn, koppel dat aan het grote aandeel MKB / familiebedrijven en ik zou als ik een meer traditioneel beroep wilde leren, echt naar Duitsland kijken.
Meester en Gezel is daar nog steeds heel gewoon. In het kader van de deregulering zijn de eisen de laatste jaren versoepelt, maar dat wordt teruggedraaid omdat men ziet dat de kwaliteit hieronder te leiden had.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik werk voor een Duits bouwbedrijf dus ik heb niet veel plaatjes nodig:)
Zonder dollen, we hebben het nu in een doos zitten omdat de boekenkast is gesloopt, anders zou ik een paar foto's maken.
Het is geschreven als lesboek dus het heeft heel goede tekeningen.

Ik kijk wel of ik het snel kan vinden in de de dozen op de slaapkamer en maak dan wat foto's om aan het topic toe te voegen. Ik zou het zo weer kopen om mijn kennis van bewust onbekwaam naar bekwamer:) te tillen.

Dit zijn een paar foto’s van de inhoud van het boek.
 

Bijlagen

  • CCB0C5AF-F2ED-404F-91F0-E792F4B4C802.jpeg
    CCB0C5AF-F2ED-404F-91F0-E792F4B4C802.jpeg
    773,5 KB · Weergaven: 80
  • B456516D-247B-492A-8280-477CC6AABE13.jpeg
    B456516D-247B-492A-8280-477CC6AABE13.jpeg
    941,9 KB · Weergaven: 77
  • 7BD3C01C-2CC1-4257-A1AD-2349C572E851.jpeg
    7BD3C01C-2CC1-4257-A1AD-2349C572E851.jpeg
    918,9 KB · Weergaven: 69
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
het is altijd mooi dat een forumlid zijn kennis deelt
bedankt, mk23 !
is dit lektuur vóór het slapengaan ?
Ik heb het een paar keer meegenomen om in het vliegtuig te lezen, maar zolang je geen specifiek project hebt is het lastig om de informatie in je op te nemen. Het boek bevat gewoon heeeel veel stof.
Ik heb het wel gebruikt om ideeen te krijgen voor bijvoorbeeld bevestigingen en een beter besef van maatvoering bij het uitschetsen van zaken.
Let wel even op als je het koopt, ik kreeg laatst een "alert" dat een nieuwe bijgewerkte editie is verschenen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Lijkt me een mooi boek; ga ik bestellen. Zal wel even wennen worden aan de Duitse termen (naast de Nederlandse en de Amerikaanse/Engelse). Gelukkig wel in echte maten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.