Glazen plaat om te vlakken, goed(koop) idee?

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Zo'n tegel gebruik ik als kneedoppervlak op mijn deegtafel...

En een stuk graniet van een misgezaagd aanrechtblad ligt standaard in mijn oven als bakvloer.

Heeee, dat is een handig idee! Ik zat al een tijdje te denken waat ik een ovensteen vandaan ging ritselen. Is graniet wel een goed materiaal daarvor trouwens? Ik had gedacht dat de steen wel iets poreus zou moeten zijn, dat is graniet absoluut niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Prima. Poreus is echt helemaal nergens voor nodig. Dat is de omgekeerde wereld: veel refractoire materialen (keramiek dat sterk hittebestendig is - ovenvloeren - houtgestookte ovens worden veel heter dan een huistuinenkeukenoven) zijn poreus omdat dat nou eenmaal het gevolg is van de productiewijze: bakken/sinteren van een fijn verdeeld materiaal, al dan niet als waterige slurrie. Bakken gaat echter uitstekend op een niet-poreuze ondergrond. En dat graniet is vast niet heel hittebestendig, maar in een electrische oven, die niet heter wordt dan een graad of 260, maakt dat dus niet uit. Het is iig bestand tegen het benatten met koud kraanwater als de oven en de steen reeds op temperatuur is (225 graden): brood erin schieten en een stoomoven nabootsen door een flinke hoeveelheid koud water op de 'lekbak' onder het rooster (waar de steen op ligt) te gieten. Daarbij komt er altijd wel wat water op de steen terecht.

ZO ook pizza. In een houtoven is een stenen boden prima. In een electrieke oven wordt die steen niet heet genoeg om zijn hitte snel genoeg aan de pizza af te staan (geleidbaarheid is hier belangrijker dan warmtecapaciteit). Een DIKKE stalen plaat (de dikte/massa is nodig om voldoende warmtecapaciteit te hebben), die door opwarming vanuit het grillelement wel 280 graden kan worden, geeft veel betere pizza's dan welke pizzasteen dan ook - in een electrische keukenoven. Dik is dan wel minimaal 10 mm, liever dikker. En die stalen plaat is absoluut niet poreus...
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
934
Leeuwarden
Ik heb mijn granieten vlakplaten gratis uit de afvalbak van de locale steenhouwer mogen vissen. Ging om gebroken stukken met wat cementresten op de onderkant, maar voor mij uitstekend bruikbaar!

Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Prima. Poreus is echt helemaal nergens voor nodig. Dat is de omgekeerde wereld: veel refractoire materialen (keramiek dat sterk hittebestendig is - ovenvloeren - houtgestookte ovens worden veel heter dan een huistuinenkeukenoven) zijn poreus omdat dat nou eenmaal het gevolg is van de productiewijze: bakken/sinteren van een fijn verdeeld materiaal, al dan niet als waterige slurrie. Bakken gaat echter uitstekend op een niet-poreuze ondergrond. En dat graniet is vast niet heel hittebestendig, maar in een electrische oven, die niet heter wordt dan een graad of 260, maakt dat dus niet uit. Het is iig bestand tegen het benatten met koud kraanwater als de oven en de steen reeds op temperatuur is (225 graden): brood erin schieten en een stoomoven nabootsen door een flinke hoeveelheid koud water op de 'lekbak' onder het rooster (waar de steen op ligt) te gieten. Daarbij komt er altijd wel wat water op de steen terecht.

ZO ook pizza. In een houtoven is een stenen boden prima. In een electrieke oven wordt die steen niet heet genoeg om zijn hitte snel genoeg aan de pizza af te staan (geleidbaarheid is hier belangrijker dan warmtecapaciteit). Een DIKKE stalen plaat (de dikte/massa is nodig om voldoende warmtecapaciteit te hebben), die door opwarming vanuit het grillelement wel 280 graden kan worden, geeft veel betere pizza's dan welke pizzasteen dan ook - in een electrische keukenoven. Dik is dan wel minimaal 10 mm, liever dikker. En die stalen plaat is absoluut niet poreus...

Henk; ik heb 't idee dat graniet behoorlijk temperatuurbestendig is omdat het een stollingsgesteente is, het wordt gevormd onder hoge druk en temperatuur.
Ik denk dat in een oven graniet niet weer tot smelten wordt gebracht. (of het moet een hoogoven zijn)
In tegenstelling tot bijv afzetgesteente zoals marmer en dergelijke.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, smelten zal het niet... Maar sommige steensoorten zijn gevoeliger voor scheuren en barsten dan andere... Bovendien bestaan veel aanrechtblad-natuurstenen tenminste voor een deel uit metamorf gesteente, en ook stollingsgesteenten zijn vaak niet homogeen, en dus gevoelig voor scheuren als gevolg van temperatuurverschillen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als ik het goed begrijp is die 4 mm. Da's niet veel. Glas kan buigen en dunner glas buigt makkelijker. Dus als je zo'n dun plaatje hebt moet je een heel erg vlakke ondergrond hebben.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Dat had ik nog niet gezien... moet sowieso nog even langs de Gamma, dus maar eens naar hun assortiment tegeltjes kijken dan.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Als ik het goed begrijp is die 4 mm. Da's niet veel. Glas kan buigen en dunner glas buigt makkelijker. Dus als je zo'n dun plaatje hebt moet je een heel erg vlakke ondergrond hebben.

Zal wel meevallen denk ik, gewoon op een mooi vlak geschaafde plank leggen.Lijkt mij een meer dan stabiele ondergrond.

Heb zelf bij de lokale verfwinkel/glazenier een gratis stuk afval glas opgehaald .
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Prima. Poreus is echt helemaal nergens voor nodig.

Offtopic, maar ik heb begrepen dat het poreus zijn van een pizzasteen is, om het vocht uit het deeg te absorberen. Daardoor wordt deze knapperiger en lekkerder. Ik heb een stuk natuursteen daarvoor, maar het resultaat in de elektrische oven is teleurstellend. Niet warm genoeg waarschijnlijk (250°C).


Waarom heeft u een pizzasteen nodig?
De pizzeria's bakken hun pizza's in speciale steenovens. Deze ovens zijn geheel bedekt met een bepaalde steensoort orgineel afkomstig uit Napels. De reden dat de pizza's zo knapperig worden, is dat de steen van nature ventileert, waardoor het vocht direct uit het deeg wordt getrokken en de bodem snel gaart. Met een pizzasteen benader je dus het bakken zoals dat in de professionele ovens wordt gedaan.

Bron
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zal wel meevallen denk ik, gewoon op een mooi vlak geschaafde plank leggen.Lijkt mij een meer dan stabiele ondergrond.

Heb zelf bij de lokale verfwinkel/glazenier een gratis stuk afval glas opgehaald .

Day wordt het kip en het ei verhaal. Je hebt een vlakke schaaf nodig om een vlakke plank te schaven om de schaaf te kunnen vlakken. :D
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Offtopic, maar ik heb begrepen dat het poreus zijn van een pizzasteen is, om het vocht uit het deeg te absorberen. Daardoor wordt deze knapperiger en lekkerder. Ik heb een stuk natuursteen daarvoor, maar het resultaat in de elektrische oven is teleurstellend. Niet warm genoeg waarschijnlijk (250°C).

Typisch zo'n content-free stukje marketing speak - dat stukje wat je aanhaalt. Poreus is niet nodig. Is alleen een bijkomende eigenschap van een materiaal dat traditioneel gebruikt wordt. Zoals gezegd, pizza bakken gaat ook prima op staal. Wat je nodig hebt voor een goed gebakken pizza is hitte - meer in het bijzonder energie. Dat kan met een hele hoge temperatuur (steenoven, een type oven dat daarnaast ook eenvoudig de benodigde bovenwarmte biedt die nodig is om in dezelfde korte tijd dat je de bodem gaar en knapperig bakt de 'vulling' te garen), of met een minder hoge temperatuur, maar wel een (veel) grotere geleidbaarheid.

De beste pizza krijg je in de kortst mogelijke tijd. Een echte pizzaoven bakt een pizza in anderhalf tot 2 minuten. Daarvoor heb je (op steen) een vloertemperatuur van ca 400 graden nodig en een dometemperatuur van ca 700 graden (even uit de losse pols). Bij dat soort temperaturen gaat er helemaal niks geen vocht in de vloer trekken. Als je een voldoende dikke stalen plaat hebt, heb je aan zon 320 graden vloertemperatuur genoeg om in dezelfde tijd te bakken - je zult alleen wel wat meer moeite hebben om een voldoende 'dometemperatuur' te halen. Met een 10 mm stalen plaat bak ik in een electrische huistuinenkeukenoven, bij een 'vloer' temperatuur van ca 280 graden en met loeiende grill een fatsoenlijke pizza (met 'leopard spots' op de onderkant) in ca 5 minuten. Veel beter dan diepvries, kant-en-klaar, beter dan een pizzasteen in een oven, maar het blijft een benadering van wat je in een echt goede pizzeria krijgt.

Merk overigens op dat pizza, in tegenstelling tot wat de huidige tv-reclame voor bepaalde diepvriespizza's ons willen doen geloven, traditioneel nooit thuis werden gemaakt. Pizza is typisch straat- en restaurantvoedsel, juist omdat het type oven dat nodig is voor pizza in normale huishoudens niet voorkwam (wellicht met uitzondering van sommige boerenbedrijven met een eigen bakhuis).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Thx Henkverhaar. Ik ga maar eens op zoek naar een oven van 400-700 graden :rolleyes:

Sommige ovens hebben een schoonmaakcyclus, waarbij de temperatuur veel hoger wordt. Normaal draait die alleen met open deur, maar dan kun je de sensor tweaken, zodat ie ook met dichte deur die temperatuur haalt. Je bent dan natuurlijk wel je garantie kwijt...
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Klopt, maar met een kniptang, of een stukje alufolie, kun je veel tweaken. Zie bijvoorbeeld http://www.varasanos.com/PizzaRecipe.htm en zoek op 'cleaning'
Hallo allemaal
Heb het idee dat we nogal afdwalen , van vlakplaat naar pizza .
Wat betreft vlakken van schaafzool, ik heb (uitgeholde)wetstenen gevlakt op een NANIWA A- 120 vlaksteen van 300 x 150 x 20 mm , teneinde deze wetstenen te gebruiken om (brede(schaaf)beitels te wetten ,dit werkt prima .
Denk dat deze steen ook wel geschikt is om een stalen schaafzool te vlakken , al was het maar om de laatste behandeling uit te voeren .
Eet smakelijk.
Adr L
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb een hardstenen dorpel gekocht en een paar rollen schuurpapier. Eerst met korrel 80 wat diepere roestpitjes weggewerkt, daarna vlak gemaakt (of eigenlijk stiekem een beetje bol). Dat schaaft voor geen meter.
Dus snel een depressie achter de schaafmond gemaakt door de schaaf in de dwarsrichting te schuren. Dat gaat aanzienlijk beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.