Gitaar: OM Curly Redwood/Ziricote

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Valt een eland ook onder rund? Ik denk dat ik eerder een dijbeen van een eland vind dan een slager :D


Maar serieus: is een dijbeen het stuk met de grootste dichtheid, of specifiek van een rund?

Wat ik heb begrepen, dit is weliswaar internetwijsheid, maar runderbeen is harder als varkensbeen en het dijbeen is iig 1 van de hardste delen van het beendergestel, het heeft dan ook nogal wat te dragen, is bij viervoeters ook het zwaarst belast en moet daarom dichter zijn. En in de regel, hoe dichter, hoe witter het been..

Elanden zijn herten en volgens mij behoren herten tot de runderenfamilie

Tjonge, dat was echt nog nooit bij me opgekomen... Heb je dit proces ook vastgelegd op de foto?

Nee helaas..

Rizz, ik kom even terug op het uitkoken.
Ieder jaar is hier iun de buurt een 'messe' m.b.t. het wildlife.
Vorig jaar stond er een man die skelletten reproduceerde voor musea enzo. ( notabene een ex-nederlander:D)
Over hem stond een artikel in een blaadje en daarin stond dat het slechtste wat je kon doen met beenderen is uitkoken. Ik weet alleen niet meer wat nou de ellende was.
Hoeft niet van toepassing te zijn voor een topkam, een skelet reproduceren is wat anders natuurlijk.
Ik heb heel Noorwegen doorgegoogled maar kan het niet terug vinden.
Toen ik in NL ging zoeken vond ik al snel dit: http://www.traditie.nl/tradities_26.html?action=tradition&id=151
Hierin staat dat het been minder sterk wordt. Dat zou betekenen dat de snaren eerder invreten op de topkam.

Ah, da's een mooi stukje wijsheid.. Ik heb bijna een tuin, dan kan ik 's wat proberen.. Ik vergat trouwens nog een stap. Om al het vet uit been te krijgen, dient het ook nog een paar weken in de wasbenzine te staan. Je merkt het snel genoeg als er nog vet in zit, dan zitten er nog een soort van doorschijnende vlekken in.

Helaas heb ik geen stuk been om het zadel van te maken, aangezien ik een foutje gemaakt had en de zadelsleuf dikker is als normaal. Niet zo erg, maar om een stuk been van die langte, maar vooral met die dikte te vinden, is vrij lastig. Heb het gevonden op ebay en ik hoop dat het snel binnen is!

Volgende week issie af namelijk!! :D :D (mits het zadel binnen is natuurlijk..)

Heb ik nog wel een vraag: De gaten in de brug moeten iets verzonken worden, maar ik heb de ervaring met verzinkboren (iig die ik heb) dat de gaten niet altijd perfect rond worden.. Iemand een tip hoe dit het beste te doen?

 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Vergeef me mijn domheid, maar hoe komt het dat je dat zadeltje niet uit een koeiedij kan halen? Lijkt me lang zat.
Of moet je dwars op de 'nerf'?

Ik blijf doorzoeken naar die skeletbouwer. Kan even duren, maar ik wil 't nu weten hoe het zat.
Die man had geen internetkennis want die had een aantal specifieke opleidingen doorlopen.
Probleem is dat die betreffende beurs geen site heeft, omdat ze opgegaan zijn in een groter geheel.
Ting Tar Tid zeggen we hier. ( betekent letterlijk dingen duren tijd)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Tuurlijk kan dat wel, maar ik heb nu geen 6 weken de tijd om een blank klaar te stomen voor gebruik.. :) Ik heb nog aardig wat liggen van de laatste keer en heb er toen geen rekening mee gehouden dat ik zo'n stuk nodig had..
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
AHA, duidelijk!

Ik heb ook goed nieuws: ik heb de beste man gevonden! Die beurs waar ik naar zocht was in een ander stadje dan ik dacht, dus ik zocht verkeerd :)
In dat stadje wat ik dacht is ook zo'n beurs maar kleiner en die is dus opgegaan in een landbouwbeurs.
En dan de wet van bartjes: heb ik 'm gevonden, is ie zijn site aan het herbouwen dus verder niks te vinden :-(
Maar ik heb 'm uiteindelijk en heb net een mailtje gestuurd...afwachten of ie zin en tijd heeft om te antwoorden.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Ik ben sprakeloos.. Wat een mooie gitaar en wat een geluid! Ik ben zeer tevreden! Ja, ok, de stemmechanieken zitten niet helemaal recht en ik heb een foutje gemaakt in het halsprofiel, maar dat maakt de pret niet minder!

Betere pica's volgen nog! En natuurlijk een filmpje voor Rendew.. :)



 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Rizz, als jij al sprakeloos bent, wie ben ik om dat wat te zeggen over dit juweel?
Ik ben dus ook sprakeloos.

En stiekum speur ik youtube af naar een filmpje met geluid van Rizz met zijn nieuwe gitaar!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Bedankt!

Ja, dit geeft vreselijk veel voldoening.. Jouw sig komt hier in het spel.. ;)

Ik zal niet heel het verhaal vertellen, maar ik kom van een heel end weg en dit project is begonnen voordat de ellende begon.. Dat hij nu af is, is tevens ook weer een afsluiting van een periode
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Rizz even iets heel anders.
De gitaarstandaard die je gebruikt, daar zitten rubber doppen op.
Er zijn gevallen bekend dat het rubber vervelende dingen doet met lak op gitaren.
Nou zal rubber niet selectief zijn dus lak op andere objecten kan er ook last van hebben, maar ik heb het ooit gelezen in de context van gitaren.

Kortom: wij wachten met spanning de draad af dat je een houten standaard maakt;)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Klopt Iemen. Dat is in het geval van een nitrocellulose lak. Die is gevoelig voor bepaalde weekmakers.. Laat ik nou een 2k lak hebben.. ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja, dat was het die nitro-€piphone lak!
't was duidelijk even een klok gehoord hebben maar de klepel niet meer weten te vinden.
Ik vond dat de afgang maar moest ondergaan in de hoop dat jouw juweel niet ten onder ging :rolleyes:
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
565
Prachtig werkstuk maar het oor wil ook wat. Krijgen we nog een demo?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Prachtig werkstuk maar het oor wil ook wat. Krijgen we nog een demo?

nog even geduld... ;)

mooi man, goed te horen dat hij af is.
Hoe is de klank en het volume?

Die is heel mooi en vol, ik sta echt versteld.. ondertussen zitten er wel snaren van 3 verschillende setjes op, ze kunnen niet zo goed tegen een aantal keer helemaal op en ontspannen.. Heb nieuwe besteld, komen als het goed is morgen. .
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Filmpje!! :D Ben geen al te beste speler en ik word erg nerveus als er opgenomen moet worden, dus foutjes... Ach.. :soinnocent:

Helder, crisp en met een knallende bas.. Veel volume en in vergelijking met m'n Eastman helderder en feller. Hij moet natuurlijk nog wel ingespeeld worden.. Ook moet hij nog wat getweaked worden..


 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
YES !!!!!!!!!

En nu ??? de bij behorende transportkoffer bouwen of ............... mischien een derde gitaar ?????
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
518
Moordrecht
Koffer heb ik al.. :) Hout voor de volgende gitaar ligt al klaar.. Eerst verbouwen en verhuizen en dat kastje wat ik al heel lang beloof aan m'n lief.. :) Maar dan gaat toch echt de volgende gebouwd worden.. Als er iets uitdagends is, is dit het wel... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.