Gezocht: werkstukklem voor Hegner figuurzaagmachine

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.519
350
Torhout, België
Dag forumleden,

heeft iemand toevallig een werkstukklem voor een Hegner MC2SE figuurzaagmachine op overschot?
1750774348406.png
Ik heb mijn figuurzaagmachine een aantal jaar terug tweedehands gekocht, en dit zat er niet bij. Ik merk wel dat dit accessoire noodzakelijk is voor kleine werkstukken, zodat het werkstuk niet gaat klapperen. Maar tot nu toe heb ik de aankoop altijd uitgesteld vanwege de prijs. Een aantal jaar geleden was dit nog €90, ondertussen al €154 bij Baptist :eek:. Niet dat ik me dit niet kan permitteren, maar ik vind het zuur geld voor wat het maar is.

Dus daarom mijn oproep. Misschien heeft iemand wel 1 op overschot, die voor een zacht prijsje weg mag? Of mogelijk kan iemand me in de richting van een (kwalitatieve) kloon wijzen?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.519
350
Torhout, België
Bedankt voor de tips! Ik las nu op een brits forum dat de werkstukklem eigenlijk in de weg zit, althans volgens ervaren figuurzagers. Nu twijfel ik wel of ik het nodig heb. Tot nu heb ik het ook zonder gekund. Het is pas voor heel kleine werkstukken een probleem met klapperen. Wat is jullie ervaring?

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
277
186
West-Brabant
@BossyRangs Het is pas voor heel kleine werkstukken een probleem met klapperen. Wat is jullie ervaring?
Dat is precies ook mijn ervaring . Ik gebruik hem niet vaak , maar wel bij kleine werkstukken . Ik schrok/schrik me iedere keer de rambam ( een hoedje) als het werkstuk begon te klapperen wat - behalve een hartverzakking - ook tot gevolg kan hebben dat je werkstuk beschadigd raakt . Ik heb enkele jaren geleden van een forumlid een aan/uit pedaalschakelaar kunnen kopen , wat prima werkt bij o.a. het probleem "klapperen". Zodra het klapperen begint meteen je voet van het pedaal en de machine stopt direct . Ik heb , buiten mijn Hegner MC1 , ook nog een Pégas 16" staan en daar vind ik de werkstuk klem een stuk minder als bij de Hegner , die vind ik echt in de weg zitten . Ik kocht mijn MC1 een jaar of 7-8 geleden ( 2e hands ) en daar zat de werkstuk klem al bij gelukkig .Toendertijd was de prijs van bijna alle Hegner onderdelen inderdaad € 90 , toen een ferme prijs en die van nú € 154 al helemaal .
De opties zoals hierboven al aangegeven worden bij #3 en #4 zijn mijn inziens wel interessant en anders Marktplaats en 2e Hands (BE) in de gaten houden.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.519
350
Torhout, België
Bedankt Jan voor je advies! Ondertussen zag ik ook dat Willy Vanhoutte (verdeler Hegner België) hem heeft voor 105. Ik heb eerst eens die Duitse meneer gecontacteerd, alsook Rob Koenekoop :)

• Leuk
Waarderingen: Jan71

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
436
101
Beverwijk. Noord Holland
@BossyRangs
Al meer dan 25 jaar heb ik een Proxxon DHS2 figuurzaag, een oudere versie dus.
Ik moet wel vermelden dat hij voor mij een andere functie heeft, namelijk: vervanger voor decoupeerzaag en cirkelzaag.
Meestal zaag ik dus rechte lijnen of cirkels, met zaagje nr 7 of nr 9.
De officiële neerhouder van Proxxon ziet er wat plastiek-achtig uit hoewel het zicht op het werkstuk wel goed is.
Toch heb ik ooit een neerhouder gemaakt van een stalen, 50 cm lange, plankdrager van het merk Element voor een paar euro.
Hieraan een in hoogte verstelbare ijzeren voet gemaakt, aangevuld met een vingerbescherming.
Dit uit mijn ijzer- en aluminium voorraad die ik altijd heb liggen, en waar van alles in ligt (Malle Pietje).
Het was een zeer goedkope oplossing en het werkte wel.
ECHTER, het belemmerde het zicht op het werkstuk, zoals bij vele andere figuurzaagbezitters ook wordt gemeld.
Ik heb nu gekozen voor duwhoutjes, waarbij je je fantasie kunt gebruiken al naar gelang je voorkeuren.
In mijn geval alleen voor recht toe en recht aan.
Je kunt dan zelfs nog soms een stukje in het houtje zagen, als dat op dat moment zo uit komt.
Ook is er dan de optie om één of twee houtjes te gebruiken ivm sturen van het werkstuk. De vorm van het voetje kun je naar eigen voorkeur vorm geven en evt voorzien van schuurpapier voor meer grip.
Op youtube (Scotts'Place) heb ik ook nog een filmpje gezien van iemand die een klem had gemaakt voor het figuurzagen van kleine werkstukjes. Had, volgens mij, nog iets beter gekund.

Overigens valt er op figuurzaagmachines nog veel te verbeteren, qua stofafzuiging, richting van de blaaspijp en betere zaagbladhouders.
Zaagbladhouders van mijn Proxxon slijten op den duur. Heb zelf een nieuw systeem bedacht wat niet kan slijten. Maar dit terzijde!.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.519
350
Torhout, België
Dag Quatorze, zelfbouw had ik ook al aan gedacht. Mijn metaalbewerkingsvaardigheden zijn echter zeer rudimentair, en het materiaal heb ik ook niet liggen. Heb ook even Scott's place gecheckt, ziet er inderdaad wat grof gemaakt uit. Ik herkende hem direct. Blijkbaar heb ik ooit nog eens een filmpje van hem bekeken over het maken van een kruisboog (en ook nagemaakt).

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.519
350
Torhout, België
Ondertussen heb ik antwoord van Rob Koenecoop. Hij kan me een tweedehandse klem aanbieden voor 60! Ik bestel er ineens ook een zuigmond en luchtblaasslang bij (ik had nog zo'n oude, niet-flexibele). Alles samen komt dit slechts op 110 met verzending erbij. Wat een meevaller! Bedankt allen om mee te helpen nadenken!

• Leuk
Waarderingen: Jan71

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.