Gezocht: Werkplaats delen Zwolle

Oostra

Nieuw lid
3 jan 2024
7
4
Zwolle
Goedemiddag,

Ik ben een jonge man van 34 jaar oud en ben op zoek naar een werkplaats in- of in de buurt van Zwolle. Door Long-Covid gezondheidsproblemen zit ik al bijna drie jaar thuis. Het laatste jaar ben ik er achter gekomen dat houtbewerking mij energie oplevert en dat mijn concentratie en vooral uithoudingsvermogen erg goed gaan tijdens lichte klussen. Daarom ben ik gestart met een meubelmakers opleiding. Dit vind ik echt geweldig, daarom wil ik proberen dit op te gaan pakken. Echter kan ik ongeveer twee a drie uur op een dag wat doen. Een hele werkplaats zelf huren en inrichten is daarom voor mij te duur, ook wegens gering inkomen.

Misschien klinkt dat wat zwaar maar ik ben juist heel positief en zie overal mogelijkheden. Ik heb heel veel ideeën en wil niks liever dan lekker aan de slag gaan.

Concrete vraag: is er iemand die een werkplaats heeft die ik een aantal uren per week kan huren in de omgeving Zwolle. Een werkplaats delen kan wat mij betreft ook, of een leegstaande ruimte huren. Ik ben bereid om in materiaal te investeren en uiteraard ook huur te betalen. Er is in overleg veel mogelijk.

Alvast dank voor reacties!
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Hoi!

Ik speel zelf ook met het idee een werkplaats met een aantal anderen te gaan delen. Ik woon zelf in Ermelo, en ik zou graag binnen 15 a 20 minuten willen werken. Mijn doel is om ook in de winter meer te kunnen doen en ruimte te hebben voor wat houtvoorraad. Ik denk graag met je mee, al denk ik dat je net wat te ver weg woont voor mij.
 

Oostra

Nieuw lid
3 jan 2024
7
4
Zwolle
Hoi!

Ik speel zelf ook met het idee een werkplaats met een aantal anderen te gaan delen. Ik woon zelf in Ermelo, en ik zou graag binnen 15 a 20 minuten willen werken. Mijn doel is om ook in de winter meer te kunnen doen en ruimte te hebben voor wat houtvoorraad. Ik denk graag met je mee, al denk ik dat je net wat te ver weg woont voor mij.
Voor mij is 15 a 20 minuten ook maximaal. Als ik even snel kijk zou alles tussen Wezep en 't Harde dan een mogelijkheid zijn om iets te starten.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
We zijn met meerdere mensen in overleg geweest over het starten van een werkplaats in Zwolle. Status is nu dat we met twee mensen zijn die op zoek zijn naar nog twee mensen om verdere plannen mee te maken. Idee is om pp rond de 250 euro te besteden voor een werkplaats en hiervoor waarschijnlijk een Vof op te richten.

Dus ben je op zoek naar een werkplaats in Zwolle en directe omgeving? Stuur dan even een bericht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timovangrinsven

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je wil een vof oprichten met mensen die je niet kent? Ik zou er nog eens over nadenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Je wil een vof oprichten met mensen die je niet kent? Ik zou er nog eens over nadenken.
We staan open voor goede tips. Probleem is dat veel locaties een ondernemer vragen als hurende partij, daarnaast wil je met de deelnemers gezamenlijk de werkplaats runnen, niet op verantwoordelijkheid van één persoon. De VOF zou enkel en alleen gebruikt worden voor de investeringen en betalingen voor de werkplaats. Op het moment dat iemand echt geld gaat verdienen als ondernemer, zal die persoon zich als eenmanszaak moeten profileren voor het doen van opdrachten.

Zien jullie andere manieren voor samenwerking?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als je in privé aansprakelijk wilt zijn voor de ellende van vreemden moet je vooral een VOF beginnen.
Wil je advies over een haalbare constructie schakel een boekhouder in en niet het internet.
Een onderneming is er niet voor de lol, de verplichtingen, kosten een aansprakelijkheid is gewoon hetzelfde wat je ook als doel hebt, dus neem een pro in de hand, want gedoe kan verregaande gevolgen hebben buiten je eigen controle...
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Als je in privé aansprakelijk wilt zijn voor de ellende van vreemden moet je vooral een VOF beginnen.
Wil je advies over een haalbare constructie schakel een boekhouder in en niet het internet.
Een onderneming is er niet voor de lol, de verplichtingen, kosten een aansprakelijkheid is gewoon hetzelfde wat je ook als doel hebt, dus neem een pro in de hand, want gedoe kan verregaande gevolgen hebben buiten je eigen controle...
Dank voor deze nogal belerende post....

We willen in eerste instantie helemaal geen bedrijf beginnen, maar een hobby werkplaats, juist voor de 'lol' zoals jij het noemt. Alleen is de verhuurderswereld daarop slecht ingericht. Het is helemaal oneerlijk om één iemand al het risico te laten dragen in prive.

Volgens mij is het daarnaast heel gebruikelijk om zelf op zoek te gaan naar een constructie en als prive persoon niet meteen een dure adviseur in te huren.

Maar je waarschuwing is duidelijk. Al mis ik wel de praktijkervaring met deze constructie en een alternatief om het dan wel goed te regelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De verhuurderswereld is geen liefdadigheidsinstelling. Die willen zo veel mogelijk zekerheid dat de huur wordt betaald. In mijn jonge jaren, kon je nog makkelijk een schuur bij een boer huren. Maar dat is tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Een adviseur huur je in, omdat je zelf niet de juiste kennis hebt. Je handtekening zetten, zonder dat je weet wat je tekent is pas echt duur. Een vof is toch echt een bedrijf, met alles wat daar bij komt kijken. Wat is er oneerlijk aan, als een iemand een hal huurt en dan daarin weer werkplekken aan anderen verhuurt? Dat is een veel voorkomende constructie. De onder huurders betalen dan een stukje risico opslag voor de hoofd huurder in hun huur. Als je dit allemaal niet ziet zitten, dan moet je op zoek naar een huis met een behoorlijke schuur of garage. Dan kan je daar in knutselen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dank voor deze nogal belerende post....

We willen in eerste instantie helemaal geen bedrijf beginnen, maar een hobby werkplaats, juist voor de 'lol' zoals jij het noemt. Alleen is de verhuurderswereld daarop slecht ingericht. Het is helemaal oneerlijk om één iemand al het risico te laten dragen in prive.

Volgens mij is het daarnaast heel gebruikelijk om zelf op zoek te gaan naar een constructie en als prive persoon niet meteen een dure adviseur in te huren.

Maar je waarschuwing is duidelijk. Al mis ik wel de praktijkervaring met deze constructie en een alternatief om het dan wel goed te regelen.
Het is niet belerend, het is feitelijk, een VOF geeft nul bescherming. Als je dat niet weet dan moet je niet zelf iets op poten gaan zetten zonder adviseur, zeker niet als je dat icm anderen wilt gaat doen. Een bedrijf is geen spelletje of hobby, de "lol" gaat er heel snel af als iemand de boel besodemietert en anderen de rekening krijgen.

Je hoeft het niet van me aan te nemen, maar bezuinig niet op een adviseur. Ik heb op de max 7 BV-tjes tegelijkertijd gehad met verschillende doelen, compagnons en insteek, allen geregeld door kundige adviseurs.
Maar zelfs daarmee hou je risico en was ik op een gegeven moment 1 (de mijne) van 3 te zetten handtekeningen verwijderd van een persoonlijk faillissement van alle 3 personen die moesten tekenen. Het was dat ik wakker en eigenwijs genoeg was om de opgelegde druk te weerstaan, anders was ik alles kwijt geweest en in de schuldsanering beland door problemen ontstaan buiten mijn invloedsfeer.
Mensen maken rare sprongen en geloven en vertellen stevige leugens als het aankomt op financieel overleven, dat risico en gedoe kun je jezelf beter besparen, zeker voor een beetje "lol"......

Het is vrijblijvend goed bedoeld advies, dus doe ermee wat je wilt.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
De verhuurderswereld is geen liefdadigheidsinstelling. Die willen zo veel mogelijk zekerheid dat de huur wordt betaald. In mijn jonge jaren, kon je nog makkelijk een schuur bij een boer huren. Maar dat is tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Een adviseur huur je in, omdat je zelf niet de juiste kennis hebt. Je handtekening zetten, zonder dat je weet wat je tekent is pas echt duur. Een vof is toch echt een bedrijf, met alles wat daar bij komt kijken. Wat is er oneerlijk aan, als een iemand een hal huurt en dan daarin weer werkplekken aan anderen verhuurt? Dat is een veel voorkomende constructie. De onder huurders betalen dan een stukje risico opslag voor de hoofd huurder in hun huur. Als je dit allemaal niet ziet zitten, dan moet je op zoek naar een huis met een behoorlijke schuur of garage. Dan kan je daar in knutselen.
Ik vraag in het geheel geen liefdadigheid, ik zou alleen graag met een samenwerkingsverband een ruimte huren. Dat zal toch wel meer gebeuren? Ik vind het vreemd dat er meteen om een btw nummer wordt gevraagd.

Maar het is inderdaad een nieuwe wereld voor me, ik zal hierin wel wereldvreemd zijn.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Het is niet belerend, het is feitelijk, een VOF geeft nul bescherming. Als je dat niet weet dan moet je niet zelf iets op poten gaan zetten zonder adviseur, zeker niet als je dat icm anderen wilt gaat doen. Een bedrijf is geen spelletje of hobby, de "lol" gaat er heel snel af als iemand de boel besodemietert en anderen de rekening krijgen.

Je hoeft het niet van me aan te nemen, maar bezuinig niet op een adviseur. Ik heb op de max 7 BV-tjes tegelijkertijd gehad met verschillende doelen, compagnons en insteek, allen geregeld door kundige adviseurs.
Maar zelfs daarmee hou je risico en was ik op een gegeven moment 1 (de mijne) van 3 te zetten handtekeningen verwijderd van een persoonlijk faillissement van alle 3 personen die moesten tekenen. Het was dat ik wakker en eigenwijs genoeg was om de opgelegde druk te weerstaan, anders was ik alles kwijt geweest en in de schuldsanering beland door problemen ontstaan buiten mijn invloedsfeer.
Mensen maken rare sprongen en geloven en vertellen stevige leugens als het aankomt op financieel overleven, dat risico en gedoe kun je jezelf beter besparen, zeker voor een beetje "lol"......

Het is vrijblijvend goed bedoeld advies, dus doe ermee wat je wilt.
Ik neem je advies ook aan, alleen zoals jij het beschrijft zal er nooit iemand een VOF beginnen. Maar die zijn er wel, en veel ook. En er zijn ook maatregelen om een deel van het risico te verlagen.

Blijft je punt duidelijk dat je vindt dat dit geen goede vorm is voor een gezamenlijke werkplaats.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik neem je advies ook aan, alleen zoals jij het beschrijft zal er nooit iemand een VOF beginnen. Maar die zijn er wel, en veel ook. En er zijn ook maatregelen om een deel van het risico te verlagen.

Blijft je punt duidelijk dat je vindt dat dit geen goede vorm is voor een gezamenlijke werkplaats.
Ik vind het vooral zorgwekkend dat je blijkbaar niet weet wat de risico's zijn van een VOF en daarom moet je het niet doen zonder een professioneel adviseur.
Nogmaals; er is niets simpels aan een bedrijf, de rechten en plichten en risico's staan volledig los van intenties en aanleiding. Iedereen is gelijk voor de wet.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik vind het vooral zorgwekkend dat je blijkbaar niet weet wat de risico's zijn van een VOF en daarom moet je het niet doen zonder een professioneel adviseur.
Nogmaals; er is niets simpels aan een bedrijf, de rechten en plichten en risico's staan volledig los van intenties en aanleiding. Iedereen is gelijk voor de wet.
Waaruit herleid je dat ik die risico's niet ken? Je leidt dat puur af uit het feit dat we dit overwegen. Verder heb ik namelijk niets gezegd.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
124
34
Het is niet belerend, het is feitelijk, een VOF geeft nul bescherming. Als je dat niet weet dan moet je niet zelf iets op poten gaan zetten zonder adviseur, zeker niet als je dat icm anderen wilt gaat doen. Een bedrijf is geen spelletje of hobby, de "lol" gaat er heel snel af als iemand de boel besodemietert en anderen de rekening krijgen.
Punt is dat bij een VOF iedere vennoot aansprakelijk is voor de schulden van de andere vennoten, dus als 1 vennoot in financiële moeilijkheden komt zijn de andere vennoten daarvoor aansprakelijk, ook privé en dat is een groot risico als je elkaar niet kent!
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio en rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.