Gezocht slijpsteentje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je ziet veel van die hele kleine slijpmachientjes, met een klein steentje. Ik vindt die modellen slecht aan de gang te houden. Die waren volgens mij vooral bedoelt voor de hobby markt. Ze waren er ook veel groter. Mijn vader heeft er nog zo een. Ik heb er als kind tijden aan staan draaien, terwijl mijn vader er zijn beitels en schaven mee in model maakte. Maar ergens denk eind jaren 70 kon hij een nieuwe creusen kopen en die was toch handiger. Er zat een steen op van iets van 25 breed en 175 of 200 in diameter. Met een zware gietijzeren beitel steun. Ik weet niet of hij hem zelf ooit gekocht heeft, of dat hij nog van zijn vader is geweest. Maar door de grotere massa van de steen, bleef hij tijdens het slijpen beter op toeren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Op marktplaats staat er in ulrum eentje voor 25 euro. Die lijkt veel op de slijpmachine van mijn vader. Die handslijpmachines hebben voor zo ver ik dat kan beoordelen, altijd een hele grove slijpsteen. Ze zijn bedoeld voor voorslijpen. Het scherpen ging op de oliesteen en de begische brok. Iemand daar nog wat ideeen over? Misschien minder wrijvingsweerstand?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Als het goed is komt die uit Ulrum mijn kant op.
Is inderdaad voor het voorslijpen van slechte beitels.
De rest doe ik op waterstenen.
Eerst wat opknappen en dan kijken hoe het gaat.
Heb van veritas die beitelsteun dus dat komt wel goed.
En ik heb nog wat stenen liggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ik denk dat je daar, mist geen uitgesleten lagers of afgebroken tanden, veel plezier aan gaat beleven. Er zit al een mooie beitelsteun op en de steen zelf lijkt me na een rits beurtje nog goed voor jaren slijpplezier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.