Gezocht: messenstelset / instelmal tbv vlak-/vandikte bank

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik heb deze besteld op Ali en die kwam vrij snel binnen: Messenstelset. Ik moet mijn messen nog (laten) slijpen en daarna kan ik vertellen of het ook echt handig is (Kity 635 met oude stijl messen).

Edit: voor het geld hoef je het dus niet echt te laten.
 
Laatst bewerkt:

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik heb ze gisteren geprobeerd en ik ben er nog niet uit. Dat wil zeggen, tot zover vind ik het geen succes. Ze zijn moeilijk goed te fixeren, en dat moet want je gaat iets afstellen op tienden van millimeters. Als je dan geen goed ijkpunt, fixatie hebt of hoe je het noemen wilt, dan kan je niet nauwkeurig werken. En dat is nou net waar het om gaat. Bovendien is de rol waarin mijn beitels vastgezet zijn van aluminium, dan werken de magneten niet. Het werkt aan één kant, want de bevestigingsplaat waarmee de beitel vastgezet wordt met bouten, is blijkbaar wél van ijzer. Misschien moet ik maar even googlen hoe anderen dit doen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Volgens mij werkt deze set niet als het beitelblok van aluminium is.

Als ik goed ben voorgelicht moet je deze set eerst afstellen op de beitels die je gaat vervangen.
Mits die daarvoor nog gebruikt zijn en bv geslepen moeten worden.
Daarna deze afstelling gebruiken om de nieuwe set erin te plaatsen.
Dan uiteraard controleren en eventueel nog bijstellen.

Mvg, :).
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
ik stelde mijn messen altijd zonder mal. dit was veel te moeilijk.
ik stelde de messen met de uitvoertafel naar beneden. en daarop zet ik een schaafmes recht. vervolgens klem ik een nieuw mes handvast in de as . en tik ik deze tot ze het rechtstaande schaafmes juist raakt. de eerste keer duurt dit wel even maar eens je het te pakken hebt zit er op 15min nieuwe schaafmessen in je schaaf. natuurlijk alles goed vast draaien achteraf. (ik had een robland schaafmachine met 3 messen en een antieke vlakbank van 1936 met 2 messen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.