Gezocht: latjes 4 × 15 mm (±100 cm) voor Kumiko-project

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
13
14
Ik ben ambachtelijk meubelmaker in opleiding met een focus op handmatig werk, waaronder Kumiko. Voor deze techniek zoek ik latjes van 4 × 15 mm, lengte circa 100 cm.

Houtsoort: bij voorkeur lindehout.

Oplage: klein – zo’n 50 tot 100 stuks.
Ik werk zonder eigen machines, dus ik zoek iemand die dit voorbereidende werk kan leveren op kleine schaal.

Alle tips of suggesties zijn welkom – ook adressen van kleinere makers of zagerijen. Alvast bedankt!

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.427
530
Etten-Leur
Ik ben ambachtelijk meubelmaker in opleiding met een focus op handmatig werk, waaronder Kumiko. Voor deze techniek zoek ik latjes van 4 × 15 mm, lengte circa 100 cm.

Ik werk zonder eigen machines, dus ik zoek iemand die dit voorbereidende werk kan leveren op kleine schaal.

Alle tips of suggesties zijn welkom – ook adressen van kleinere makers of zagerijen. Alvast bedankt!
Masave in Zwolle heeft Lindenhout, of hij kan /wil verkleinen ff navragen bij Rick Koorman.,

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.427
530
Etten-Leur

En ff een andere kumiko artiest opzoeken, bij mijn weten hoort het maken van die latjes juist bij het ambacht maar dat kan ik mis hebben; bij open Dag hout is er ook vaak een kuniko artiest.

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
13
14
En ff een andere kumiko artiest opzoeken, bij mijn weten hoort het maken van die latjes juist bij het ambacht maar dat kan ik mis hebben; bij open Dag hout is er ook vaak een kuniko artiest.
Ik ken er wel een aantal. Latjes maken kan bij het ambacht horen, maar als je bij Matt Kenney kijkt, die gebruikt daar ook machines voor en dat zie ik bij meerdere artiesten op YouTube. Latjes met de hand gaan zagen en schaven is niet realistisch, met ook kans op minder precisie. Ik kan via Etsy latten krijgen, maar euro 5 tot euro 6 per lat, is niet leuk meer. Dan durf je amper te oefenen. :)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.427
530
Etten-Leur
Ik ken er wel een aantal. Latjes maken kan bij het ambacht horen, maar als je bij Matt Kenney kijkt, die gebruikt daar ook machines voor en dat zie ik bij meerdere artiesten op YouTube. Latjes met de hand gaan zagen en schaven is niet realistisch, met ook kans op minder precisie. Ik kan via Etsy latten krijgen, maar euro 5 tot euro 6 per lat, is niet leuk meer. Dan durf je amper te oefenen. :)
Ik bedoel bij het ambacht in Japan, niet vervelend bedoeld. Ik herinner me vaag dat die latjes worden gesneden met een Kruishout waarin een mes ipv kraspen, bijv uit een geschaafde lat van 15 mm. Of anders zoek je een vandikte schuurmachine om die 4 mm te bereiken.

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
13
14
Ik bedoel bij het ambacht in Japan, niet vervelend bedoeld. Ik herinner me vaag dat die latjes worden gesneden met een Kruishout waarin een mes ipv kraspen, bijv uit een geschaafde lat van 15 mm. Of anders zoek je een vandikte schuurmachine om die 4 mm te bereiken.
Ja, in Japan maken ze ze echt nog zelf bij bepaalde opleidingen. Wil uiteindelijk voor een half jaar of een jaar naar Japan, maar dan wil ik wel eerst de basis onder de knie hebben. Japan zie ik dan als de kers op de taart. Als ambachtelijk meubelmaker werk ik niet met machines en ik mag dat vanuit de school ook niet, dat is het modern meubelmaker traject, dan ga je machinaal aan de slag. Vandaar mijn vraag aan kleine zagerijen etc. maar ik heb mogelijk een adres in Duitsland te pakken.

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
13
14
Gezien wat je schrijft, lijkt het mij dat je de latjes juist zelf moet maken.

Ik weet dat het bestaat, maar als beginner ga ik daar niet aan beginnen. Ik ben te perfectionistisch en ik vind het zonde van mijn tijd daar heel veel tijd in te gaan steken met risico op minime afwijkingen. Het lijkt zo makkelijk, maar dat is het niet Het is niet voor niets dat toppers als Desmond King en Matt Kenney met table saws werken, die maken ook die afweging. Ik stop liever die tijd in het met precisie maken van het panel dan in het schaven en zagen van stripes. In Japan is Kumiko zelfs al volledig gemachinaliseerd, daar werken ze met lasers en high tech apparatuur om shoji en kumiko te maken.

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
13
14
Iedereen bedankt voor de reacties en tips. Ik heb contact met een goede houtbewerker in Duitsland en hij levert mij 100 lindenhout stripes van 4mmx15mmx50cm voor euro 89,50. Hij maakt ze speciaal voor mij op maat. Een prijs van euro 0,895 per lat waarmee ik prima uit de voeten kan. Groot verschil met de euro 4 tot euro 6 per lat, die ik veel zie op sites. Maakt zelf ook Kumiko panelen, dus weet wat hij doet.

Laatst bewerkt:

Leeuw01

Nieuw lid
29 mei 2020
13
14
We zijn benieuwd, dus hopelijk post je je vorderingen en daar waar je tegenaan loopt.
Succes.
Als het toegevoegde waarde heeft zal ik het posten. Maar ik kan mij zo voorstellen dat het voorlopig nog te basic zal zijn voor dit forum, als ik zie wat voor mooie vakproducten er worden gepost. Tel daarbij op dat ik zeer kritisch ben op mijn eigen werk, terwijl mijn docenten zoiets hebben van je zet mooie producten in de wereld. Ik leg die lat altijd een treetje hoger. :)

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
727
408
‘s-Hertogenbosch
Als je zelf op de lintzaag latjes zaagt van 5x17 mm, en dan met de hand terug schaaft naar de maat die je nodig hebt…. Blijft het toch ook nog ambachtelijk…
Misschien is een voetaangedreven lintzaag iets wat wel mag, ik zag er pas hier op het forum één voorbijkomen.
Succes met je projecten en ontwikkelingen. Doe wat je docent zegt en zet het in de wereld omdat je dan zelf terug kunt kijken op je ontwikkeling.

Groetjes John

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
161
104
Tilburg
Als het toegevoegde waarde heeft zal ik het posten. Maar ik kan mij zo voorstellen dat het voorlopig nog te basic zal zijn voor dit forum, als ik zie wat voor mooie vakproducten er worden gepost. Tel daarbij op dat ik zeer kritisch ben op mijn eigen werk, terwijl mijn docenten zoiets hebben van je zet mooie producten in de wereld. Ik leg die lat altijd een treetje hoger. :)

Ik denk dat elk werkstuk op zijn manier toegevoegde waarde heeft

• Leuk
Waarderingen: John1969

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.618
1.199
Omgeving Leiden
Neen hoor, niks is 'te basic' hier.
En @ZotVanHout schreef het ook eens, dat je zelf alles ziet omdat je er met je neus bovenop zit en nog lang ook, maar dat anderen het niet opvalt. Bovendien wordt dit forum bevolkt door soortgenoten die heel goed weten hoe het 'in het echt ' werkt en 'basic' bijzonder waarderen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.