[Gezocht] Kleine werkbank

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Nu mijn klusschuurtje ongeveer af is, ben ik op zoek naar een eenvoudige werkbank voor de komende tijd, iets wat beter werkt dan mijn Workmate. Op termijn ga ik zelf een houten werkbank maken, maar tot die tijd wil ik wel aan de slag kunnen.

Ik zoek een kleine bank, ongeveer 100-120 cm. breed en normale werkhoogte. Ik heb al een meubelmakers bankschroef klaarliggen.
Omgeving Utrecht is ideaal, maar als-ie goed te transporteren is kan ik ook wel een stukje rijden.

Mocht iemand nog iets hebben staan voor een zacht prijsje, dan hoor ik het graag!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Hoogte van een werkbank wordt ook bepaald door wat je ermee doet. Voor (handmatig) schaven/schuren is een een lagere werkbank een heel stuk prettiger dan de normale hoogte voor afmontage of andere klussen.

Soms is een werkbank op klossen dan ook ideaal, die kan je eenvoudig wat variëren... en je eigen afmetingen en voorkeuren zijn toch ook wel erg bepalend.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Je zou zoiets kunnen overwegen: Toughbuilt C650 opvouwbare schragen 1.000kg
Kan je zelf bepalen hoe groot het wordt. Misschien niet het goedkoopste, maar daarna ook nog wel goed inzetbaar.
Interessant idee met schragen, die zien er wel degelijk uit. Maar ik zoek iets wat in ieder geval voor nu kant-en-klaar is. Met schragen moet ik nog een blad maken. Op zich heb ik het hout voor mijn werkblad liggen, maar het idee is juist dat voorlopig even vooruit kan met andere projecten voordat ik daaraan begin.

Dus mocht iemand nog een oude werkbank, of zelfs stevige tafel hebben staan..
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeru

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
welk budget heb je ongeveer en hoe stevig is stevig?
Heb je bijvoorbeeld al eens bij HBM gekeken?
Budget dacht ik aan een paar tientjes, max. 100€. De eisen zijn niet hoog: iets steviger, breder en hoger dan mijn Workmate voldoet voorlopig. Het moet vooral niet te luxe zijn, dan heb ik geen motivatie meer om mijn eigen werkbank te maken! ;)
Ik heb kort gekeken voor iets nieuws, maar niets gevonden dat me de moeite waard leek.

Waarschijnlijk voldoet een oude tafel of bureau al voor wat ik nu nodig heb. Ik ben ook al Marktplaats aan het afstruinen, maar dacht dat hier misschien ook iemand iets heeft.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb mijn "werkbank" uit de Kringloopwinkel. Een 6 cm dikke eiken eettafel van 2x1 'm voor 6 tientjes. Zwaar genoeg om aan een extra fundering onder je schuur te gaan denken. 2 10x10 vuren poten aan de voorkant en een vuren balk tegen de muur en you' re good to go. Voor M'n nieuwe werkplaats gaat er wel 20 cm van de diepte af, want een meter is erg diep. Daarnaast ga ik 'm vlakken met de frees..
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik heb mijn "werkbank" uit de Kringloopwinkel. Een 6 cm dikke eiken eettafel van 2x1 'm voor 6 tientjes. Zwaar genoeg om aan een extra fundering onder je schuur te gaan denken. 2 10x10 vuren poten aan de voorkant en een vuren balk tegen de muur en you' re good to go. Voor M'n nieuwe werkplaats gaat er wel 20 cm van de diepte af, want een meter is erg diep. Daarnaast ga ik 'm vlakken met de frees..
Zoiets heb ik uiteindelijk ook gedaan. Via Marktplaats een massieve tafel gevonden waar ik mijn bankschroef aan vast kan maken. Deze week ga ik 'm ophalen!
Het zal niet perfect zijn, maar dat houdt me scherp om op termijn mijn werkbank te bouwen. Tot die tijd kan ik lekker aan de slag. En daarna is die tafel mooi meubelhout.

Ook een leuk idee, wat uitgebreider dan wat Jeru al voorstelde. Maar dan kan ik net zo goed ineens mijn eigen werkbank maken, wat al op de planning staat.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Je kunt als tussenoplossing ook een meubelmakerswerkbank op je tafel klemmen. Ik heb dat laatst ook gedaan op mijn vaste werkbank en zaagtafel.
Op beiden had ik geen mogelijkheid om hout te klemmen om te schaven en beitelen, dus heb ik een opzetstuk gemaakt om dat wel te kunnen. Zie hier. (en zie de linkjes in dat topic voor het origineel waar ik de inspiratie vandaan had)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.