Gezocht, Incra positioner

rik

Post veel
8 nov 2010
866
175
Hoi Allemaal,

voor onze Martin formaatzaag ga ik een parallelgeleider geleider bouwen. Degene die martin produceert vind ik niet prettig werken.

Heeft iemand een Incra positioner liggen die niet benut wordt? zo ja, dan ben ik geintereseerd.

Hoor het graag!

Ook als iemand een dergelijk systeem heeft gebouwd hoor ik het graag.

P.S. Ik snap dat je ook aan de rechterzijde van de formaatzaag parallel kan zagen. Maar dat vinden wij niet prettig werken.
Op onze huidige zaag (kappa 450, Felder) hebben we ook een parallelgeleider op de rolwagen en we vinden dit heerlijk werken. (nee deze kan niet overgezet worden op de Martin zaag.)

voor ParallelGuideForK3Slider_html_f227b69 (1).jpg

rik

Post veel
8 nov 2010
866
175
op mijn scm heb ik een parallelgeleider van hammer
geplaatst zonder enige aanpassing
kostte rond de 150 euro
die incra zal wel netter zijn
prijs eveneens vermoed ik
oh boeiend.... heb je een foto? of is het zoals de foto hieronder?

Bekijk bijlage felder_430-149_04@2x.webpBekijk bijlage felder_430-149_neu_1@2x.webp
Deze hebben we nu ook op de zaag zitten, hoewel deze op zich prima werkt, hoop ik dat de opstelling van incra nog accurater en sneller zijn.
Ben benieuwd naar de opstelling die jij hebt!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.261
3.947
Gaanderen
Ik hoop dit jaar ook een felder formaatzaag te kopen. Ik ben in het bezit van een incra ls (nee zeker niet te koop voor minder dan de nieuwprijs :ROFLMAO:)
Wat is het voordeel om deze ls aan de linkerkant van de zaag te gebruiken. Als het alleen de nauwkeurigheid is dan is het duidelijk. Ik wil ook flink wat klein werk erop zagen.

rik

Post veel
8 nov 2010
866
175
Ik hoop dit jaar ook een felder formaatzaag te kopen. Ik ben in het bezit van een incra ls (nee zeker niet te koop voor minder dan de nieuwprijs :ROFLMAO:)
Wat is het voordeel om deze ls aan de linkerkant van de zaag te gebruiken. Als het alleen de nauwkeurigheid is dan is het duidelijk. Ik wil ook flink wat klein werk erop zagen.
Goede vraag:

Voor mij heeft het een paar voordelen en 1 nadeel.
voordelen:
1: Ik maak minder menselijke fouten. Ik zaag veel kastenwanden, lange panelen 600mm breed en 2800mm lang. Het kan best moeilijk zijn om die panelen netjes aan de rechterkant van de zaag door te duwen. Zeker wanneer de parallel geleider niet perfect afgesteld is. (perfect is voor ons 1/100 ste mm breder aan de achterzijde van het zaagblad dan aan de voorzijde.)
2: je kan betrouwbaar verlopende panelen zagen. We moeten met enige regelmaat kasten wanden zagen die onderaan breder zijn dan bovenaan. Op deze manier kunnen we de staanders identiek zagen zonder veel moeite.
3: Het is minder zwaar werken om grote panelen op de rolwagen te laten liggen dan om ze door te moeten duwen.
4: onze rolwagen is 3200mm lang, maar het gietijzeren deel van de zaag is maar 1200mm lang. Een paar mm van de breedte van een paneel (2800mm lang) afzagen is echt heel moeilijk, zelfs met 2 man is dat een uitdaging. Dat komt omdat het paneel dan niet meer op de rolwagen kan steunen omdat deze te smal is geworden.
5: kromme planken kan je op een betrouwbare manier van een rechte zijn voorzien. Dit werkt veel sneller dan op de vlakbank.

Nadeel:
Het is meer werk dan de rechterkant van je zaag gebruiken, maar dat is het voor ons dubbel en dwars waard. Hoe beter je onderdelen op maat zijn hoe minder problemen je krijgt op je volgende machines.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.