gezocht, Inca Major

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Hallo allemaal,

Na de overstap van een Dewalt DW745 naar een Inca Universal mis ik toch af en toe de zaaghoogte en vermogen van de Dewalt. Ik ben inmiddels wel heel erg gesteld geraakt op de Inca en alle mogelijkheden die dat zaagje biedt, vandaar dat ik nu op zoek ben naar een Inca Major. Ik houd natuurlijk Marktplaats ook in de gaten, maar denk stel hier de vraag ook even.

Wat ik zoek:
  • een Inca Major dus (mag een opknapper zijn, een nieuwe motor heb ik inmiddels al liggen)
  • ten minste één 'tafelverbreder'
  • intacte hoogteverstelling
  • bij voorkeur met Major verstekgeleider + stop en langsgeleider (fijnafsteller voor de langsgeleider zou helemaal geweldig zijn)
  • liefst inclusief de spouwmessen en bevestiging
  • intacte beschermingskap voor de langgatboor en boorkop (Major langgatboortafel heb ik)
  • de zaagbeschermkap en bevestiging
Andere accesoires zijn leuk, maar niet perse noodzakelijk.

Heb je een exemplaar staan waar je eventueel vanaf zou willen, stuur me graag een PB'tje.
Ik woon in de omgeving Alkmaar, maar vind het niet erg om een een stuk te rijden voor een mooie machine.

Met vriendelijke groet,
Joseph
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Nog maar een keertje onder de aandacht brengen, wie weet :)
Ruilen tegen een hobbymatig gebruikte Dewalt DW745 + accesoires is ook mogelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Alhoewel die zaag misschien niet ‘zo goed als nieuw’ was, was ze wel in heel erg goede conditie. En ook erg compleet, met zo’n beetje alle denkbare accessoires erbij (bleek dat niet alles op de foto’s stond).

Ook het metalen onderstel is wel bijzonder. Ik dacht in eerste instantie dat het een eigen fabricaat was, misschien geverfd hout/ mdf. Maar het is helemaal van staal en hoort echt bij de zaag. En staat als een huis! De auto helde over naar één kan bij het ophalen😂😂

Anyway, deze staat nu dus bij mij in mijn schuurtje dus dit topic mag op slot😁
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Alhoewel die zaag misschien niet ‘zo goed als nieuw’ was, was ze wel in heel erg goede conditie. En ook erg compleet, met zo’n beetje alle denkbare accessoires erbij (bleek dat niet alles op de foto’s stond).

Ook het metalen onderstel is wel bijzonder. Ik dacht in eerste instantie dat het een eigen fabricaat was, misschien geverfd hout/ mdf. Maar het is helemaal van staal en hoort echt bij de zaag. En staat als een huis! De auto helde over naar één kan bij het ophalen😂😂

Anyway, deze staat nu dus bij mij in mijn schuurtje dus dit topic mag op slot😁
Het is geen originele INCA tafel.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Ik moet het nog eens bij daglicht bekijken, maar vermoed dat het de startrite-inca tafel is. Ik zal nog wel eens wat detailfoto’s plaatsen.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Ik moet het nog eens bij daglicht bekijken, maar vermoed dat het de startrite-inca tafel is. Ik zal nog wel eens wat detailfoto’s plaatsen.
Zit wel heel netjes in elkaar ,ik heb wat pruts werk gezien met zelfbouw Inca tafels.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Wat een beetje licht al niet doet als je ogen niet de beste zijn. Het was gisteren donker en slecht weer, ver rijden, dus toen ik die zaag ophaalde was ik wat gehaast.

Bij het ontmantelen voor een grote schoonmaakbeurt zojuist kwam al snel het echte Inca groen tevoorschijn op de niet-zichtbare delen van de behuizing 🤔

Het hele spul is een keer van een nieuw kleurtje voorzien op nog al nonchalante wijze zal ik maar zeggen😂 Maar goed, ik hem gekocht om mee te zagen, niet om in een museum te zetten. En zagen doet ie uitstekend. Mocht ik ooit nog eens een goedkoop frame tegenkomen dan kan ik dat altijd nog vervangen zodat ie beter bij de rest van mijn Inca machines past.

De beloofde fotos van het onderstel:
IMG_4182.jpegIMG_4183.jpegIMG_4184.jpegIMG_4185.jpegIMG_4181.jpegIMG_4180.jpegIMG_4179.jpeg

En zo stond ie op marktplaats:
IMG_0055.jpeg

De plaat waar de motor op bevestigd is kun je niet alleen in hoogte verstellen, maar ook lateraal, zodat je eventueel een dubbele poelie kunt gebruiken. Zo met wat meer licht bekeken denk ik misschien toch wel enthousiaste zelfbouw. Ik kan geen enkele aanwijzing vinden dat dit een Startrite onderstel kan zijn, behalve dan dat de pootjes er wel erg op lijken, zie ook de Inca Startrite brochures. Helaas zijn plaatjes van een startrite Major online niet vindbaar, alleen de Universal.

@peter vh, jij blijft wat mij betreft nog steeds de onbetwiste koning van de Inca Restauraties en zelfbouw onderstellen hoor😀

Maar goed, ik raak een beetje off-topic voor de marktplaats…
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Waar is die tweede schakelaar voor? Die pkz is toch voldoende? Lijkt me een goed gebouwd onderstel. Verfwerk zou mooier kunnen, maar er zit genoeg op.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
94
Omgeving Alkmaar
Dat vroeg ik me ook al af. Verkoper had het er over dat dat iets te maken had met stoppen die er uit sprongen...geen idee. Van elektriciteit heb ik geen verstand helaas.

Ik vervang die schakelaar sowieso voor eentje met een beveiliging bij stroomuitval en zo’n grote rode stopknop die je met je knie kunt indrukken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die grote met die 2 knopjes die doet dat al, daar hoef je geen nieuwe voor te kopen. Daar kan je een noodstop over heen zetten. Hij beschermd je motor ook voor overbelasting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joseph

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Wacht maar tot je de binnenkant ziet 😀👌🏻

Wat een beetje licht al niet doet als je ogen niet de beste zijn. Het was gisteren donker en slecht weer, ver rijden, dus toen ik die zaag ophaalde was ik wat gehaast.

Bij het ontmantelen voor een grote schoonmaakbeurt zojuist kwam al snel het echte Inca groen tevoorschijn op de niet-zichtbare delen van de behuizing 🤔

Het hele spul is een keer van een nieuw kleurtje voorzien op nog al nonchalante wijze zal ik maar zeggen😂 Maar goed, ik hem gekocht om mee te zagen, niet om in een museum te zetten. En zagen doet ie uitstekend. Mocht ik ooit nog eens een goedkoop frame tegenkomen dan kan ik dat altijd nog vervangen zodat ie beter bij de rest van mijn Inca machines past.

De beloofde fotos van het onderstel:
Bekijk bijlage 137580Bekijk bijlage 137581Bekijk bijlage 137582Bekijk bijlage 137583Bekijk bijlage 137584Bekijk bijlage 137585Bekijk bijlage 137586

En zo stond ie op marktplaats:
Bekijk bijlage 137587

De plaat waar de motor op bevestigd is kun je niet alleen in hoogte verstellen, maar ook lateraal, zodat je eventueel een dubbele poelie kunt gebruiken. Zo met wat meer licht bekeken denk ik misschien toch wel enthousiaste zelfbouw. Ik kan geen enkele aanwijzing vinden dat dit een Startrite onderstel kan zijn, behalve dan dat de pootjes er wel erg op lijken, zie ook de Inca Startrite brochures. Helaas zijn plaatjes van een startrite Major online niet vindbaar, alleen de Universal.

@peter vh, jij blijft wat mij betreft nog steeds de onbetwiste koning van de Inca Restauraties en zelfbouw onderstellen hoor😀

Maar goed, ik raak een beetje off-topic voor de marktplaats…
Dank je!
 

AM1

Nieuw lid
10 dec 2023
3
3
Zoetermeer
Ik heb denk ik een Inca Major zien staan in de garage van mijn vader. Volgens mij een meubelmakersmachine.
Hij had een nieuwe motor gekocht omdat de originele defect was. Hij is er niet aan toegekomen om dat project af te ronden. Nu is hij helaas niet meer in staat om dat te doen.
Is zoiets nog levensvatbaar te maken voor iemand die hier interesse in heeft?

Dozen met beugels etc. stonden er ook bij. Ik heb er toevallig een paar foto's van:INCA 1.jpgINCA 2.jpgINCA 3.jpg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.