gezocht: hardhouten deuvels (20 stuks)

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik ga een raamkozijn verbouwen (ene kant wat eraf, andere kant wat erbij) en hiervoor ook opnieuw verlijmen etc.
Wat ik begrijp zijn hardhouten deuvels hierin beter als beuken deuvels, ivm dezelfde houteigenschappen als het huidige meranti kozijn.

Heeft iemand nog een stuk of 20 hardhouten deuvels (merbau, meranti, padouk of iets) liggen welke ik kan overnemen?

Ik heb wel een proppenboor 15, dus ik kan ook een beuken deuvel erin slaan en het gat dichten met een meranti prop, maar dat zou optie 2 zijn...
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb dit ding liggen en een stuk oud kozijn (zat rot in, dus de goede stukken eruit gezaagd en bewaard). Met die 2 dingen zou je een eind moeten komen als het goed is. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik die deuvelsnijder alleen nog voor beuken heb gebruikt, dus ik weet niet zeker hoe lekker dat werkt met hardhout.
Maar ik zie ook niet waar je woont. Ik zou binnenkort het even kunnen proberen (ik heb een baby in huis, dus de momenten dat ik herrie kan maken zijn behoorlijk beperkt... ;) ). Als je in de buurt van Leiden woont mag je de spullen wel even ophalen en lenen.
 

Bijlagen

  • IMG20230130090916.jpg
    IMG20230130090916.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en vandikte

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik woon in Ochten, Betuwe. Bedankt voor het aanbod, maar leiden is me dan even te ver.
Naar ik meen is dat de ribbels in 'originele deuvels' toch nodig zijn voor het verspreiden van de lijm, en dat de lucht niet wordt opgesloten in het werk?
Met een proppenboor 15 die ik heb, kan ik ook wel 15mm meranti proppen maken. Meranti zelf heb ik wel genoeg liggen... Eventueel heb ik ook nog een draaibank.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Mocht iemand een Festool domino apparaat met bijhorende SIPO domino's beschikbaar kunnen stellen in regio Betuwe, ook welkom !
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.990
816
Omgeving Leiden
De draaibank een slinger geven zou ik zeggen. Kan je ze zo lang en dik maken als je zelf wilt. En net zoveel als je er nodig hebt. Groeven maken door overlangs een beetje in te zagen. Die zijn inderdaad nodig om lucht en lijm de ruimte te geven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Ik heb laatst ook een stel extra lange merbau deuvels voor een collega gedraaid. Ik gebruik mijn metaaldraaibank daar voor. Daarop kan je de groeven makkelijk maken met een draadsnijbeitel op zijn kant. Op een houtdraaibank moet zo iets ook wel lukken lijkt me. Je kan bijvoorbeeld een steuntje maken voor je freesmachine en dan met een 60 graden punt freesje de groeven maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.