GEZOCHT: Hammer / Felder aanvoerapparaat

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zag deze op MP voorbij komen maar weet niet of dat past
@RubenM
als wat de verkoper schrijft, waarheid is, dan heb je een koopje
waarom de verkoper - die aangeeft een combi te hebben - die nooit voor zijn top gebruikt heeft, begrijp ik niet
het enige wat eventueel, maar wel uitzonderlijk, niet zou passen, is de lengte van de horizontale arm
ooit heb ik voor 100 euro een langere gekocht (heb een grote combi :giggle:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Al bericht gedaan, machine is 12 jaar oud en die €500 is zonder BTW + niet bespreekbaar. Een nieuwe hammer excl BTW is nog goedkoper dus deze is verre van interessant.
dacht dat de huidige marktprijs rond de 1.000 € zit
niet dus
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
@Ruben:

Eerder werd gevraagd of je in de toekomst een combinatiemachine of een losstaande topie (spilfrees in Nederland?) wil kopen.

Let erop dat wanneer je een combi van Felder overweegt met de bijhorende wegklapinrichting, dat de aanvoerder voldoende zwaar moet zijn. Ik heb zelf een paneelzaag-topie met de wegklapinrichting en had problemen met mijn vorige aanvoerapparaat: dit was onvoldoende zwaar om de gasveer van de wegklapinrichting beneden te houden. Onderschat niet wat het beestje weegt(op een welliswaar degelijke zelfbouwtafel). Bij een topie (niet gecombineerde machine) worden ze inderdaad gewoon op de machinetafel vast gebout.

Overigens zijn er op de tweedehandsmarkt inderdaad aanvoerders met een te korte horizontale arm om op een combi te gebruiken.

Merk maakt niet zo veel uit, zijn maar een paar fabrikanten die dit maken, Robland & Felder halen ze daar (o.a. CoMatic & Maggi).

Aanvoerder wordt normaal zo opgesteld dat hij vooral op de uitvoerende geleider (dus achter de topas) drukt (net zoals je bij vlakschaven zo snel mogelijk het aandrukkend gewicht verplaatst naar de uitvoerende tafel). Arm zal meestal ook te kort zijn om hem veel verder naar voren te krijgen. Bij correct afgestelde geleiders heb je geen rollen aan de invoerende geleider nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

RubenM

Actieve deelnemer
2 jan 2020
62
57
@Ruben:

Eerder werd gevraagd of je in de toekomst een combinatiemachine of een losstaande topie (spilfrees in Nederland?) wil kopen.

Let erop dat wanneer je een combi van Felder overweegt met de bijhorende wegklapinrichting, dat de aanvoerder voldoende zwaar moet zijn. Ik heb zelf een paneelzaag-topie met de wegklapinrichting en had problemen met mijn vorige aanvoerapparaat: dit was onvoldoende zwaar om de gasveer van de wegklapinrichting beneden te houden. Onderschat niet wat het beestje weegt(op een welliswaar degelijke zelfbouwtafel). Bij een topie (niet gecombineerde machine) worden ze inderdaad gewoon op de machinetafel vast gebout.

Overigens zijn er op de tweedehandsmarkt inderdaad aanvoerders met een te korte horizontale arm om op een combi te gebruiken.

Merk maakt niet zo veel uit, zijn maar een paar fabrikanten die dit maken, Robland & Felder halen ze daar (o.a. CoMatic & Maggi).

Aanvoerder wordt normaal zo opgesteld dat hij vooral op de uitvoerende geleider (dus achter de topas) drukt (net zoals je bij vlakschaven zo snel mogelijk het aandrukkend gewicht verplaatst naar de uitvoerende tafel). Arm zal meestal ook te kort zijn om hem veel verder naar voren te krijgen. Bij correct afgestelde geleiders heb je geen rollen aan de invoerende geleider nodig.
Heb al een mooie Felder panelzaag staan. Combinatie zal er nooit en te nimmer komen :) Dat gaat dus geen probleem worden.

Voor nu volstaat de zelfbouw nog wel, maar grote kans dat er in de toekomst iets in de richting van een F 700 M (met verlengingen) komt. In beide gevallen wordt hij gewoon vast gebout en heb ik geen last van wegklapinrichtingen.
 

RubenM

Actieve deelnemer
2 jan 2020
62
57

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Zoals de titel al aangeeft, ik ben op zoek naar een Hammer of Felder aanvoerapparaat, type H32, S308 of F38. Eventueel degelijk alternatief van bijv. Robland is ook te overwegen (is voor eigen bouw freestafel, dus zit niet vast aan specifieke maten).
Moet uiteraard volledig functionerend zijn en in nette staat, wil geen oude of afgetrapte spullen hebben, dan koop ik het wel nieuw. 230V of 400V maakt niet uit.

Toevallig één liggen waar je af wilt of welke je toch niet gebruikt, laat het dan even weten :)
Locatie: Borculo, ben afhankelijk van prijs en type bereid in vrijwel heel NL op te halen.
Op MP staat er nu één, geen band met de verkoper...

Robland Polymatic 32
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.